Cancer, erfarenheter sökes

H

Hellez

Min häst har troligtvis malignt lymfom. Förra våren fick hon en knöl på bringan, ca 8x5 cm stor. Vet som skulle vaccinera henne i straxt efter att hon fått den trodde att det kunde vara pga en spark. Fick rekommendation att mäta och hålla koll så den inte växte, vilket den inte har gjort. Sedan dök det upp två knölar till i december, en brevid den på bringan och en mellan ganascherna. Bad då veteterinär att kolla och ta prover. I analysen av proverna står "Denna rikliga mononuklära cellbold tyder på ett malignt lymfom." För att säkerställa diagnosen rekommenderar de biopsi. De har än så länge bara analyserat utstryk.

Hästen i fråga är 21 år, har inga andra symptom utöver sina knölar (som inte verkar störa henne alls). Min fråga är nu hur lång tid hon kan ha kvar? Vet tycker att förloppet än så länge varit så långsamt så det verkar inte vara den mest aggresiva formen. Men den här ovissheten är rätt jobbig att leva med... Kommer hon bli sämre innan sommaren eller kanske klara sig till nästa sommar? Eller ändå längre. Tänkte därför kolla om det är någon som varit med om något liknande och kan dela med sig av sina erfarenheter. Självklart förstår jag att det är väldigt individuellt hur cancern utvecklar sig.

Så länge hon inte mår dåligt så ser jag ingen anledning att ta bort henne, men min värsta mardröm är att hon ska behöva gå runt och ha ont... När jag letat igenom tidigare trådar med hästar som haft liknande cancer verkar det som att de oftat upptäckts när hästen fallit ur, blivit trött osv. Så är det ju inte i vårt fall, men när den dagen kommer kommer hon att få somna in.

Sv: Cancer, erfarenheter sökes

Vi hade en häst i vårt stall som drabbades. Dock inga knölar utan hade svårt att hålla hull. Så länge allmäntillståndet är bra, hästen ser pigg ut på ögonen, verkar glad o håller hull så var det ok för honom. När han började magra så gick det MKT fort, och då togs han bort! Styrke kram!

Min häst dog i cancer, sjutton år gammal, 2008. Hösten 2007, när han var sexton år, började han magra. Det var i samband med att jag låg hemma med brutet ben, så det var min pappa som skötte hästarna under några veckor, och han visste väl inte riktigt vad han skulle titta efter. Symptomen var alltså först diarée och plötslig avmagring, han hade en bakgrund med flera kraftiga fångattacker bakom sig, varav den sista hade varit hård och kostat honom mycket av musklerna.

Vi ringde ut distriktsveterinärerna redan då under senhösten, det togs prover på lever och njurar bland annat (som tydligen inte skulle visa något), det togs blodprov, som också var bra, och det konstaterades att hans tänder började bli dåliga. Alltså sattes behandling för tänderna in, veterinären kom och raspade tänderna med jämna mellanrum hela våren -08, han fick e-vitamin och vi bytte till ett mer lättuggat hö.

Sista gången vi hade veterinären ute för tänderna var i slutet på maj 2008. Efter det besöket blev han märkbart bättre under sommaren, gick på bete på dagarna, stod på box på nätterna (vi hade koll på vad han åt, även med tanke på fånghistorien), vi motionerade honom vid handen (B-ponny, så det fanns ingen tillräckligt liten ryttare för honom) och han började bli riktigt fin både i hullet och i ryggmusklerna. Jag började till och med fundera på om min lillasyster skulle kunna börja rida honom snart i början av augusti.

Sen gick det fort. Han fullständigt rasade i vikt, han gick ner 100 kg på tre veckor. Ringde veterinärerna minst fyra gånger under loppet av de här tre veckorna, de ville inte komma ut med tanke på att veterinären som behandlat honom innan hade semester. Till slut ringde vi i samband med att både han och min andra häst skulle vaccineras, då kunde de tänka sig att skicka ut en veterinär. Och då insåg jag att det var slut, redan när hon kom in genom dörren.

Den nya veterinären sa att det inte var fråga om några dåliga tänder, att det var långt gången cancer, att det gick att åka till Helsingborg och ultraljuda honom för att vara på den säkra sidan, men troligtvis skulle han dö i transporten. Och han var värd så mycket mer. Den dagen slutade min fina, fina prins sina dagar, alldeles för tidigt. Vi har aldrig riktigt fått något svar på varför det inte gjordes ordentliga undersökningar på honom från början, de sa att vissa sorters cancer bara kunde upptäckas via ultraljud, och tandproblemen låg tydligen närmare till hands.

Han levde alltså lite mindre än ett år efter att symptomen kom första gången. Tre veckor efter att han blev riktigt sjuk. Men frågan är ju om han hade levt längre om han fått rätt behandling från början?

Tack båda för svaren!

Jag ska prata lite mer med vet och kanske även kontakta något djursjukhus och se om de har några erfarenheter. Efter många veterinärturer med bla ett öga och en tidigare gaffelbandsskada så känner jag att det vore skönast för både mig och hästen att få en lugn och värdig avslutning. Istället för att försöka förlänga hennes liv med några månader och massa mediciner/behandlingar/veterinärresor så känner jag att hon är värd ett bra slut på livet. Känns bra att vi har vet i stallet, om det nu skulle bli akut. Så länge som hon mår bra så finns det ju ingen anledning att ta bort henne. Men jag ser inte fram emot den dag som jag tvingas ta beslutet...

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 399
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 609
Senast: Sol
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 407
Hästvård Jag har två kallblodstravar ston hemma varav den ena som är 18 år idag blev diagnostiserad med PPID. Hon behandlas för tillfället med...
Svar
14
· Visningar
2 598
Senast: Anastacia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka