Camiell Flamingo Z

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare snicksnack
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
S

snicksnack

Ja har möjligen hamnat i fel forum men iallafall,
jag undrar va Camiell Flamingo Z har tagit vägen, vet att han inte e hingst men ja menar rider inte Peter honom längre eller är han skadad?????
Någon som vet.....

Sv: Camiell Flamingo Z

Lösa benbitar lär det ju inte vara, en godkänd hingst röntgas ju för osteochondros med tanke på att det är ärftligt.

Opererad är han iaf.

Varför skulle det inte kunna vara lösa benbitar? :confused: En friröntgad häst är ju inte undantagen naturlagarna, lösa benbitar kan uppstå av många anledningar, t ex yttre våld.

Lösa benbitar lär det ju inte vara, en godkänd hingst röntgas ju för osteochondros med tanke på att det är ärftligt.

Opererad är han iaf.

En hingst röntgas bara i knä och hasled för att bli godkänd av ASVH, det finns fler ställen det kan finnas på bl.a i kotorna.

Han är opererad för en birkelandsfraktur i en kota som han haft redan som unghäst och hemma hos sina ägare under konvalecenstiden och igångsättning.

Allt har gått bra och han är nog igång till sen vår igen.

Nu kom jag på var jag fick min uppgift, Ridsports hemsida skrev tidigare:
"Själv har Peter endast tävlat en gång sedan OS i Hongkong och hur det blir nästa år vet han inte säkert. Jaguar Mail har en del att ta igen i aveln, eftersom han var borta länge i samband med OS i somras. Camiell-Flamingo Z är opererad för en lös benbit och inte igång förrän i januari."
Vad är birkelandsfraktur?

Han är opererad för en birkelandsfraktur i en kota som han haft redan som unghäst och hemma hos sina ägare under konvalecenstiden och igångsättning.

Allt har gått bra och han är nog igång till sen vår igen.

Tack för en korrekt uppdatering.

Birkelandsfraktur är ett extra benbroskfragment i bakre delen av kotan, nästan uteslutande i något av bakbenen. Forskarna är inte riktigt överens om det ska betraktas som lös benbit eller inte.

Eftersom tråden inte handlar om en avelshingst utan mer är av "skvallerkaraktär" (var tog han vägen?) och frågan dessutom är besvarad, så låser jag tråden här.

Vidare diskussion om birkelandsfrakturer hänvisas till hästvårdssidan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 847
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 291
Senast: mars
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 016
Senast: QueenLilith
·
Skola & Jobb Anonymt konto, vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. Jag har varit sjukskriven på heltid i fyra veckor p.g.a...
Svar
3
· Visningar
2 032
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Hjälp!