Callahan VDL

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Callahan VDL

Ja, exteriören. Jag valde själv mellan 2 VDL hiongstar, och fick råd av dem.
Men om du bara frågar om en av deras hingstar vill de "sälja", antar jag...
Hör gärna av dig igen med dem om ditt sto, och vad du vill tex förbättra så kanske de kan förslå en ännu bättra kandidat. Finns ett gäng VDLare tillgängliga i Sverige

Självklart ville denna killen "sälja" nån av hans hingstar, men han har runt 80 stycken så det är ju en del o välja på... :smirk: :D

jag tycker faktiskt inte att det är ett dugg konstigt att man gör olika bedömningar i olika länder.
En holländare får tummen ner i sitt hemland och får tummen upp här.
En annan holländare är godkänd i sitt hemland och får tummen ner här.

Här godkänns hingstar som anses kunna föra SVENSK avel framåt, med de förutsättningar vi har här (stomaterial etc)
I Holland godkänns de hingstar som DE anser kan föra DERAS avel framåt.
Det ena behöver inte vara mer rätt eller fel än det andra!

Riktigt undermålig exteriör kan aldrig föra aveln framåt!!

Riktigt undermålig exteriör kan aldrig föra aveln framåt!!
Jag har inte själv studerat hingsten ifråga så ingående att jag kan ge mig på att värdera just hans benställ.
Däremot har jag i mitt yrke som hovslagare sett OTALIGA hästar som faktiskt sett ut att ha ett betydligt sämre benverk än de egentligen har, bara för att de inte varit korrekt verkade och skodda.

Jag har sett en i övrigt fantastiskt unghingst få tummen ner för att han var kraftigt tåvid på höger fram. Den hästen var inte alls tåvid, han hade bara belastat hovens insida hårt så att den sidan av hoven var helt lodrät, medan hovens utsida hade fått flyta ut rejält och inte hållits efter med verkning. Detta skapade en visuellt katastrofal benställning, som inte var något annat än orsakad av felaktig (läs utebliven) hovvård under uppväxten. Det tog mig TVÅ ÅR av skoning var 6e vecka innan hoven fått en tillräckligt normal hovform för att det skulle gå att spika på en symmetrisk sko - och då med ett rejält utlägg på insidan.
(tyvärr hade den hästen andra fysiska problem som fick ända hans liv)
Men med detta i bakfickan vill jag gärna studera hästarna med egna ögon innan jag dömer någon för avvikande benställ.

Har sett honom, men jag gillade inte hans gångarter, går med bakbenen för mycket bakom sig. jag vill ha hästar med både gång och hopp i sig. Så han finns inte på min lista. Synd för han hoppar riktigt trevligt och är av bra typ. Snygg färg också!:)

Ja det gjorde jag, men tyvärr så slarvläste jag det

Idag betäcktes mitt sto med Callahan, får hoppas att det tar sig! :banana:

Jag fick ett hingstföl efter Callahan VDL den 29/4, han är helt korrekt i sina ben, ser svart ut, och har bukfläck med! :love: Han är 16 timmar gammal på kortet, och ute för första gången.

CIMG4269.jpg

Hoppas ditt sto blir dräktigt!

Gud så söt! Underbara öron, hihi :D

Det hoppas jag också verkligen :bump:

Tack! :bow: Vad snälla ni är! Men så har han en vacker mamma också ;), hon är efter Democritos (som också hade bukfläck, Callahans morfar For Pleasure har ju också bukfläck), mamman fick en 9:a på typen som treåring. Men visst är han jättesöt han har redan charmat sin omgivning :D så han får nog heta Casanova eller nåt sånt! :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 396
C
Avel Sitter och spånar litegrann apropå att en del, säkert bra, hingstar sänks till V helt enkelt för att de får för få bedömningsbara...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 287
Senast: Mabuse
·
C
Avel Nu har AVN blivit färdiga med användningsråden för de nygodkända hingstarna :bow: Allt är koierat från ridsports hemsida... Så här...
Svar
14
· Visningar
3 795
Senast: athena
·
Avel Mailade Flyinges avelsrådgivning om att jag ville ha tips ang. två av mina ston.. Håller ni med? Sto nr.1 är stor ca.175 cm e. Calido...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 292
Senast: Cyllene
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hundrelation