Fick svar från avelsrådgivningen....

Sv: Fick svar från avelsrådgivningen....

*s* joho du, tanken har slagit mig! Är hon lika fertil i år som i fjol och tar sig på första så kan jag tala om att Irco Mena bebben är dyrare!!!!
Fast jag grinade brett och sa att då får vi ju värsta korsningsponnyn -flåt hästen. För Tinkas Boy är ju en salig blandning.
MEN i ärlighetens namn så är det flesta halvblod det idag!!! (hukar mig för ev. kommande nackskott! ;) )-Jag behöver kanske inte oroa mig för storleken?

Gira :banana:

Lite funderingar kanske!

Saxat från Flyinges hemsida:

Cathageno är en ”ren” hopphingst med stor kapacitet och bör passa till de flesta ston av det ädlare slaget. Vi tror att man med fördel kan använda honom till kortlinjerade ston.
Ett observandum är att Cathageno förärver sig ädlare än vad man i enlighet med hans härstamning skulle kunna förvänta sig.

Sedan att de kanske rek JM till ett sto som är bättre utomhus häst har kanske med att göra med vad PE tycker om ridbarheten på honom. PE säger själv om JM att det är en av de absolut bästa om inte den bästa häst han någonsin suttit på, både kapacitetmässigt och framförallt ridbarhetsmässigt

Ska du sälja QE el. Casa Grande hästarna :D ??

Själv tkr jag inte Flyinge har något som jag är *wow* över just nu

Listan som gragge för under hoppavel:
Hingstar tillgängliga för svensk avel 2007 med bevisat god nedärvning av hoppanlag upp till absolut högsta klass:
Alcatraz - Hippo Essentia
Roderik - Hippo Essentia
Cardento - Bequitec
Corland - Bequitec
For Pleasure - Biderman
Tlaloc - Caprice Horse Breeding
Carte d'Or - Askö
Indoctro - Bequitec
Berlin - Bollerup
Elmshorn - Helitrop
Escudo I - Flyinge
A-Dur - West
Lancier - Jäderlund sport horses
Alligator Fontaine - Flyinge.
Robin Z - Flyinge.
Heartbreaker - Eklunda.
Lord Z - Eklunda.
Calido I - Caprice Horse Breeding.
Landor S - Askö.
Feliciano - Möllerup. (Endast AI)
Cortez - Askö
Irco Mena - Vet jag inte vem som har
Radiator - Lindevik
Quattro B - Caprice
Lux Z - Coimbro konsult
Indoctro - Weimark
Argentinus - Huntley equine clinik AB
Baloubet du Roet- B Lindblad
Quidam de Revel -Team Piaff

QE´n bor på Öland... Casa Granden var tänkt att sälja men hon gjorde en kanonvurpa i hagen och kvaddade till sitt ena knä. Så vi har än sålänge planer på att behålla henne. Se vad tiden ger. Eftersom hon är välväxt och inte så klen i kroppen är det många som varit på oss om att betäcka henne redan i år. Vi har ej tagit ställning till detta ännu och det finns gott om tid. Skulle vi besluta oss för det så skulle vi inte betäcka förrän i juli. Men innan dess har vi förhoppningsvis fått en säkrare status och kanske blir hon tävlingshäst, vilket är målet.

Så pga denna händelse blir det nog så att vi kommer sälja av det föl som väntas i år. Nja (vänder mig om och kollar om maken är inom synhåll -nope :o :D . Kan förtälja att om det blir ett sto så känns det som att det sitter hårt inne att sälja. Behåller gärna och låter sedan meriterad ryttare utbilda och tävla upp för att förhoppningsvis ha en riktig kanonmärr i avelsboxen om sisådär en tio-femton år eller nåt. Långsökt -jag vet!!!)

Men det lär vi ju få se.

:devil: Jag har helt enkelt för få ston i avel iår!!! (På hblsidan). Får så många ideer men när man är begränsad så är man...

Kan komplettera listan vad gäller Irco Mena att det är Irmena AB, Sjöbo, som äger sperman. (Kontakt L-G Lantz)

Är han lätt att få dräktig med? Irco Mena? Mitt stos syster blev ju en fullträff med honom som pappa så kanske borde jag lägga honom på henne när jag suttit av ur sadeln. Vet att uppfödaren hade Irco Mena på mitt sto men något hände. Streckat på ASVHs sida,....

jaha, vill du ej linjeavla på Contender då?;)

Någon som vet hur det blivit? Cartier är en annan fin Contenderson.Verkar vara det iallafall!!:D

Camilla

Jag kan bara säga att i fjol när jag ville ha hingstråd från Flyinge blev jag också rekommenderad Cathageno och jag tyckte att det enda som han kunde bidra med som hopphingst till mitt sto var hans storlek, eftersom mitt sto inte är så hög. I övrigt tyckte jag att det kändes som att dom bara rekommenderade en hingst som annars kanske blir lite bortglömd, jag vet inte men det kändes så.

Jag betäckte med Corlensky istället, vi får se vad resultatet blir.

*kl*

Språkade i höstas med en hingsthållare som tyckte jag borde lägga dressyrblod på märr nr. 1. Det borde bli en kanonavkomma ansåg han. (som för övrigt själv har hopphingst).....

Så idag trillade Flyinges katalog ner i postlådan och :idea: undrar hur en avkomma e. L'Acteur skulle blir?
Om jag med hull och hår sväljer vad som står så ses han som en gångartshingst med snabb reaktionsförmåga och mycket bra galopp med starkt påskjut. Den exteriöra poängen är ju ok.
Dessutom ska mödernet lämnat många hoppindivider...

Eftersom jag gillar att grunna så går numera min lilla hjärna snart på högvarv. Förhoppningsvis slår övervarvningsskyddet i..... Om man ingenting frågar så får man inget veta!

Vad tror ni om detta? En teoretisk tanke jag gärna leker med...

Med risk för att lägga krokben, är det inte L'Acteur som ska ner till Holland?

Ska han? Det har jag missat i såfall.

Men tanken att lägga på en "dubbeltalang"?
INGEN som vill suga på den karamellen och tycka? :confused:

Med tanke på stammen och tidigare avkommors prestationer så förbjuder jag dig nästan att lägga på "dubbeltalang" på Calido-stoet!

Du vill inte använda importhingst?

Du har ju ett supersto, det borde gå att hitta superhingst som passar...

Funderar lite! Tänk om den förbenade hingstkatalogen kunde komma!!

Till sto 1 skulle jag titta närmare på Acacio, Carland, Empire, Saint Amour eller någon annan lite mindre hopphingst.

Joho importhingst går utmärkt, men har inte lust att låta sto och föl gå ner till ex. tyskland. (Det var så jag menade)

*s* Det där med L'actuer är lite taget ur luften, jag vill höra hur ni andra resonerar och varför!!!!

Än siktar jag mot ren hopp. Sitter också här och mullrar över att katalogen inte kommit ännu.

-som verkligen insett att hon har för få ston att nyttja i år.
:angel: Skulle gärna hitta ett lämpligt sto och betäcka med Escudo exempelvis. En hingst som jag fastnat för sedan jag första gången såg honom! Varför??? -Ingen aning!!! :o
Sen finns det ju en drös till.......

Du har ett sto som är linjeavlat på Corde, och med Landgraf relativt långt bak i stammen.

Med andra ord kan du fortsätta på temat och lägga på mer Landgraf-blod.

Du har ett sto som du vet vad hon lämnar, vågar du testa yngre hade inte jag tvekat på Ludwigs champ. Jag tror inte att han nedärver grovt förrens jag ser det.

Lucky Point har jag inte själv sett, dock bra testresultat?

Landor S - fantastiskt blod med Gotthard - Furioso.

Lasandos? Underskattad i mina ögon...

I Tyskland är det ganska vanligt att de lägger Acord-blod på detta du har. Acacio kanske?

Quin verkar ha stigit i folks ögon och har en trevlig stam!

Sanit Amour? Prestation och kvickhet!

Lite snabbfunderingar från min sida. Flera av dessa rör sig också bra, använd hellre nån av dessa på detta sto än någon medelhingst som marknadsförs som dubbeltalang. Välj hingst som presterat/bevisat sina hoppkvaliteter men som har lite gångarter på köpet! :) Är avundsjuk på dig som står med detta dilemma!

Mitt tyska sto har lite samma kvalitéer som ditt sto. Hon är en typisk utehäst med STOR galopp och styrka i språnget, så egentliten har jag nog föreslagit hingstar som jag kunde tänkt mig om jag betäckt i år! :D

Nämen Görel - där fick jag en förklaring till Algarve** - Wedekind - Nepal!

Trodde jag såg fel först, fick inte ihop det. Ungefär som när jag hittade Judith bakom tyskstammat! ;)

Vet du mer om dessa avkommor? Jag har Wedekind i tredje led på mitt sto!

Nu är jag inte helt insatt i stammen, men titta lite extra på Callahan.

Han imponerade stort på mig på hingstvisningen med sin otroliga bärighet och lätthet.

Jens kunde rida honom på helt långa tyglar och både öka och korta väldigt enkelt. I mina ögon en högelegant hingst med alla kvaliter.

Sedan gillade jag JM (som vanligt då:angel: ) väldigt mkt. Otroligt reglerbar och ridbar av det lilla vi fick se av honom. Inget tjaffsande och kunde galloppera på ordentligt för att sedan korta sig omedelbart. Han såg def inte så stor ut som sina 175cm med sin lätthet, mest långa ben.

Ett förslag till - Cartier (kanske lite för mycket Capitol1 blod) det gäller för övrigt även Carland

Försöker svara flera i samma ...

Vi har ju testat Capitol blod via Casa Grande där även Landgraf finns med.
Via Lancier har vi stoppat in Landgraf. I går tog jag mig en riktig inspektion av mina två tjejer. Jisses Lancieravkomman imponerade på mig. När vi visade som föl var hon i växtperiod, men vi valde ändå visa eftersom jag ville visa märren. En riktigt snygg tjej. Casa Granden skäms inte för sig hon heller.

Landor S hade vi på tapeten för 3 år sedan.. *funderar* kommer ej ihåg varför vi valde bort honom.
En god vän väntar bebbe e. Quin och den lär väl snart göra entre´ ska bli intressant att se.
Contender återfinns i Concept som ju är pappa till Can Man så den "gubben" verkar ju funka fint.
Det jag även funderar mycket på är, vad vill köparen ha? Vi har inte tänkt behålla nästa års föl.... Det är ju enklare att avla åt sig själv. :smirk:

Quattro B ska jag titta närmare på.
Fick även se en filmsnutt av Callahan.....

Nu trillar ni in med förslag så nu snurrar det ordentligt på kontoret. Förhoppningsvis hinner hissen upp inom en månad :rofl:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halvautomatiska vapen?
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka