Café med hunden?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Syrsa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 3 325
S

Syrsa

Går ni på café med hunden/hundarna? Hur hanterar ni situationen/vad tycker ni är tillåtet att er hund gör?

Kanske ska vi skapa en "café-lista" där vi vet att hundar är välkomna? Så behöver man inte springa runt till fyra ställen och fråga när man har hunden med sig!

Jag har inte varit på café med Keo, så jag har tyvärr inga att bidra med ;(

/Syrsa

Sv: Café med hunden?

Ja, det undrar jag också!
Om det finns några caféer i Umeå som tillåter hundar?
Hur är det med uteserveringar på sommaren, får pälsmonster följa där?

Jag har aldrig haft hunden med mig in på ett cafe,däremot är hon ofta med in till hamnen på somrarna när vi ska fika/käka glass!

Och det har aldrig varit problem på uteserveringarna!

Det enda jag kräver av min hund,det är att hon ska ligga ner,och inte skälla/fara ut om det kommer andra hundar!

Och går det folk förbi precis vid bordet,så ska hon fortfarande ligga ner!

Ingen annan på serveringen ska behöva sitta med hjärtat i halsgropen när dom fikar och vill ha det lugnt och skönt! Så liggande hund!

Nej, ska jag ut och fika stannar mina hundar hemma. Trots att de är uppfostrade och kan ligga plats i vilken miljö som helst så är det skönare för mig att få fika ifred och slippa tänka på dem.

Om de nu skulle få vara med någon gång så är det enda tillåtna att ligga plats. De får skifta skinka eller resa sig för att byta ligg-position, men det är allt. Jag förväntar mig att andras hundar hanteras på samma vis om de tas med på café.

Jag och en vännina har alltid med våra hundar när vi fikar. Hundarna får vara med på alla caféer här som har uteservering. Brukar vara fyra hundar med oss, och de är tillåtna att ligga ner och sitta upp, inget annat.
Jag anser att hundarna ska få vara med så länge de beter sig bra och inte stör andra människor.

Det enda café där jag haft med hund har varit på s.k. "hundcafé".
På det som jag går till så får hundarna gå runt lösa i den lilla lokalen och det är jättetrevlig stämning där. Jag behöver inte alls tänka på vad hon gör, förutom att hålla koll så att hundarna inte börjar tjafsa över något (vilket jag hittills aldrig varit med om). Jag vill inte heller att hon leker och rusar runt, men gå runt och nosa går bra (sålänge hon inte tigger av någon).

Det är jättetrevligt att kunna sitta och fika, prata hund och träffa nya hundar och hundmänniskor :D

Nu jobbar jag på ett café, att ta med hunden in är troligtvis inte tillåtet på något vanligt café, miljö&hälsa skulle bli lagom glada... :angel: dessutom är det allergirisk. Servicehundar är givetvis välkomna. Uteserveringar däremot är ju en annan femma, här i stan är iaf hundar välkomna på varenda en.

Vi har ett hundcafé här i stan men fy fan säger jag bara, mer nonchalanta ägare har jag inte stött på :mad: blev riktigt sur om inte förbannad när jag och min mamma var där och bara skulle köpa något gott att ta med. Ägarna satt i ett hörn med vänner och sa inte ens hej när vi kom in, än mindre tittade på oss eller frågade om vi ville ha hjälp. De sket helt enkelt i det och tyckte väl inte att vi hade där att göra och skrattade gott åt deras golden som nosade som besatt och inte ville lämna oss ifred.

Jag läste att det är lagligt att ta med hunden på resturang/kafé om maten inte tillagas i samma rum som hunden är i.

Men det är fortfarande krögaren/ägaren som bestämmer om hunden är välkommen in.

/Syrsa

Det är mycket möjligt, men det är troligtvis få som tillåter det om det inte är en servicehund. Främst då pga allergirisken och för att det inte ses som särskilt "fräscht" :angel: :D.

Vart läste du det? :)

Jag läste att det är lagligt att ta med hunden på resturang/kafé om maten inte tillagas i samma rum som hunden är i.

Men det är fortfarande krögaren/ägaren som bestämmer om hunden är välkommen in.

/Syrsa

Stämmer!:)

Gilly

Jag fikade ofta med min förre hund. Då var han valp iofs, och låg ofta i knät på någon av mig eller mina vänner. Han fick följa med och fika just pga att det inte gick att lämna honom själv för länge, och här i stan sitter man på fiket väldigt länge när det är fint väder.

På det fiket istan får man ha med hundar. Ägaren jobbar så gott som varje dag, och lägger själv på hundar filtar om han tycker att dom fryser. Bara i somras var det blandningar av malinois, rottweiler, rednose/staff, amstaff/pitbull, golden retriver,basset hound och dvärgpincher som fanns på detta fik :D

Samma "gäng" hela tiden som satt där med sina hundar, vid ett tillfälle fick även mammas dåvarande basset vara med medan jag sprang in på systemet. Det är bra med vnner som fikar :angel:

Ja, det undrar jag också!
Om det finns några caféer i Umeå som tillåter hundar?
Hur är det med uteserveringar på sommaren, får pälsmonster följa där?

Skulle också vilja veta! :)

Själv har jag aldrig frågat då jag antagit att vovven inte är välkomen in på ett café.

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 389
Senast: Raderad medlem 147980
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 207
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
795
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 887
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka