Cadiac 686

Sv: Cadiac 686

Blev han inte såld till utlandet? Som att jag har för mig att jag läst det. Men helt hundra är jag inte.

I hingstkalendern 05 står det V-04 ??? Ingen aning vad det står för, det samma står på bla Galliano och Chiefen. har det något med kassering att göra???

V innebär att de står på "vänteläge". Man tycker att de är alldeles för intressanta för att sänkas till C, men man vill vänta och se vad deras avkommor presterar. Det "roliga" i hela situationen är att deras avkommor, från den stund de tilldelats V, får grå papper - dvs de hade lika gärna kunnat få ett C.

Vad menar du nu?

De avkommor som är tillverkade innan sänkningen får ju gröna papper. Man skickar inte automatiskt ut gråa papper till alla avkommor till hingstar som sänkts.

hehe..såg att det kunde dubbeltolkats - jag menar att alla avkommor de får efter det att de fått V, kommer att få grå papper, inte de avkommor de fått innan som redan har gröna papper.

Dags att ta en kurs i svenska språket kanske - lyckas alltid med att skriva så att ingen förstår... :angel:

Tja, meningen med vänteläget är väl att de INTE ska betäcka något under tiden, för att man vill se hur avkommorna blir...

Det är mkt möjligt *inte så otroligt insatt*, men om det nu råkar vara så att de avkommor som finns inte är så många - då är det kanske inte så stor sannolikhet att en V-hingst får högpresterande avkommor. (bara mina egna funderingar). Så om hingsten då är så intressant - borde han då inte ha chansen att visa vad han går för fram tills "domen" faller?

Cadiac såg jag iallafall tävla i Sundsvall förra hösten på nationell dressyr. Det är en dressyrryttare där som har honom.

Sen finns det ju tyvärr tvärtom-situationer också, d v s hingstar som varit i aveln över ett årtionde och fått många bra ston, men ändå inte får några avkommor som presterar något. Dels så lurar man ju faktiskt stoägarna genom att bjuda ut en produkt som inte håller vad den lovar, och dels för det ju aveln bakåt om en individ som inte förvärver sina goda egenskaper får alltför många avkommor. De stona skulle kanske istället fört aveln framåt om de tillförts en annan hingst.

mmm...det är helt sant. Jag tycker att man bortser från stona i alltför hög grad i "dagens avel". Men om det nu var så att hingsten fått dåliga avkommor med dokumenterat bra ston - då borde han kanske inte längre ses som intressant, eller? Borde/tas inte sånt i beaktande vid bokstavsutdelning?

Man kan väl vända på det oxå - låt säga att han är intressant, men bara fått "dåliga" ston, då är det ju svårt att avgöra hur bra han förvärver sina kvaliteer.

Jag tänker på ett par halvblodshingstar som var verksamma under 70- och 80-talet som betäckte 500 till 1000 ston. Flera av stona lämnade utmärkta avkommor ihop med andra hingstar. Men dessa hingstar levde inte upp till förväntningarna man hade på dom som avelshingstar. Kolla upp livstidsstatistiken som publicerades i början av året, så ser du att det finns några hingstar som ligger långt ned i alla tabeller trots många betäckta ston.

På den tiden kollades inte förvärvningen upp på samma sätt som idag, jag tar t ex för mig att första Breeders var 1990, och man hade heller inte riktigt samma strikta regler för utdelning av värdebokstäverna.

jo det vet jag att han står nånstans i S-vall. Såg han på en hingstvisning 20 mil ovanför s-vall

Han tävlas på hög nivå därför har dom inte honom i avel. Sen om han är kastrerad el. ej vet jag inte

Det är inte ägarna själva som beslutat att ta Cadiac ur aveln utan ASVH som har satt honom på väntelistan för att se om hans avkommor når tillräckliga resultat för att man ska vilja ha tillbaka honom i aveln igen.

JAg läste om detta i Ridsport och Cadiac hade inte enligt den artikeln infriat förväntningarna , han skulle minst ha gått St George på 70% nu och det har han inte klarat och därför sänktes han till C eller sattes på V , minns inte så noga.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 383
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 049
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 268
Senast: Willys
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 484
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025