Cadiac 686

Sv: Cadiac 686

Görel skrev:
Jag tänker på ett par halvblodshingstar som var verksamma under 70- och 80-talet som betäckte 500 till 1000 ston. Flera av stona lämnade utmärkta avkommor ihop med andra hingstar. Men dessa hingstar levde inte upp till förväntningarna man hade på dom som avelshingstar. Kolla upp livstidsstatistiken som publicerades i början av året, så ser du att det finns några hingstar som ligger långt ned i alla tabeller trots många betäckta ston.

På den tiden kollades inte förvärvningen upp på samma sätt som idag, jag tar t ex för mig att första Breeders var 1990, och man hade heller inte riktigt samma strikta regler för utdelning av värdebokstäverna.

Vilka tänker du på?

Nyfiken men orkar inte leta reda på svaret själv :p

Främst min tidigare älskling Indus, Unesco och Brabant.

Alla tre betäckte minst 1000 ston och har procentuellt sett väldigt få placerade avkommor.

Görel skrev:
Främst min tidigare älskling Indus, Unesco och Brabant.

Alla tre betäckte minst 1000 ston och har procentuellt sett väldigt få placerade avkommor.

Brabant?! Ridit några Brabant hästar på K1. Men det var väl inte så bra hästar kanske.

Indus visste jag inte att han fick så många avkommor.

Unesco har jag ingen aning vem det var.

Om Brabant står det i Ridsport att det man kunde vara säker på angående Brabandt förvärvning var att han inte förvärvde sina goda egenskaper och att han borde tagits ur aveln tidigare.

Om Indus har jag läst någonstans att dåvarande Flyingechefen Olle Kjellander ansåg att han var den vackraste hingst han sett. Honom har jag sett och tyckte verkligen att han var vacker. Vilken trav! Men han lämnade inte heller särskilt många tävlingshästar efter sig trots att han betäckte över 1300 ston.

Unesco 428 e Pompe - Varolio levde 1962-82 och betäckte 1000 ston. I början var han väldigt populär och något eller några år hade han över 100 ston, men de sista åren fick han bara drygt 30. Mest framstående avkomman i Sverige är väl sonen Ganesco. Sammanlagt fick han en avkomma i svår dressyr och två i svår hoppning.

Alla dessa tre hingstar hamnar långt ned i all statistik när det gäller avkomornas prestationer kontra hur många ston hingsten betäckte. Det finns säkert fler såna hingstar, men dessa tre var det jag tänkte på.

dee79 skrev:
V innebär att de står på "vänteläge". Man tycker att de är alldeles för intressanta för att sänkas till C, men man vill vänta och se vad deras avkommor presterar. Det "roliga" i hela situationen är att deras avkommor, från den stund de tilldelats V, får grå papper - dvs de hade lika gärna kunnat få ett C.

Alltid lär man sig något - och aldrig blir man fullärd!

:bow: :bow:

Görel skrev:
Om Brabant står det i Ridsport att det man kunde vara säker på angående Brabandt förvärvning var att han inte förvärvde sina goda egenskaper och att han borde tagits ur aveln tidigare.

Om Indus har jag läst någonstans att dåvarande Flyingechefen Olle Kjellander ansåg att han var den vackraste hingst han sett. Honom har jag sett och tyckte verkligen att han var vacker. Vilken trav! Men han lämnade inte heller särskilt många tävlingshästar efter sig trots att han betäckte över 1300 ston.

Unesco 428 e Pompe - Varolio levde 1962-82 och betäckte 1000 ston. I början var han väldigt populär och något eller några år hade han över 100 ston, men de sista åren fick han bara drygt 30. Mest framstående avkomman i Sverige är väl sonen Ganesco. Sammanlagt fick han en avkomma i svår dressyr och två i svår hoppning.

Alla dessa tre hingstar hamnar långt ned i all statistik när det gäller avkomornas prestationer kontra hur många ston hingsten betäckte. Det finns säkert fler såna hingstar, men dessa tre var det jag tänkte på.

Fast man kan ju hårddra det en hel del.

Tex utan Unesco så hade vi ju inte haft Ganesco och då hade vi inte haft Magini och inte Briar etc :crazy:

Sedan när det gäller de gamla hingstarna ovan nämnda så tävlade inte de flesta ston som var efter dessa hingstar utan sattes i avelsboxen direkt. Också detta ger ju missvisande avkommebed i tävlingsstatistiken. Idag är ju några av världens bästa tävlingshästar just ston och det var inte speciellt vanligt på den tiden

tror att man ser sig blind på första led när det gäller de äldre hingstarna, dessutom så registrerades inte tävlingsresultat på samma sätt då som nu. Jag litar inte ett dugg på "gamla" resultat eftersom jag sett avkommor efter dessa hingstar gå höga klasser med placeringar för läänge sedan.

Jo lite kuriosa, Cadiacs mamma tävlad framgångsrikt i ft med både Tobias Grönberg och Victoria Tevell

Men indus lämnade dock en hel uppsjö med godkända hingstar efter sig,

Indus 530 är far till hingstarna Ismir 597, Othello 641, Spartacus 658, Tristan 702 och Trofé 703 samt 99 stamboksförda ston. Han har ett exteriört sett starkt möderne med idel diplomston. Mormodern Tiara II 6039 hade statens förärvningspremie. Han har själv tävlat framgångsrikt i MSV dres

Och utan Brabant hade vi inte haft Bernstein.

Själv är jag väldigt svag för Ganesco-avkommor, medan de Unesco-avkommor jag ridit inte varit så jätteroliga (fast en av dem har en helsyster vars avkomma Numir går svår dressyr i USA :o ).

Att jag referar till statistiken beror på att det är den som är underlag för bedömningen.

Men jag håller verkligen med om att många stirrar sig blinda på de första leden i stammen! Det är en av mina käpphästar ;)

Om man ska återknyta till Cadiac så har väl hans mamma Chique Femme tävlats åtminstone msv fälttävlan?

olgaklara skrev:
Men indus lämnade dock en hel uppsjö med godkända hingstar efter sig,

Indus 530 är far till hingstarna Ismir 597, Othello 641, Spartacus 658, Tristan 702 och Trofé 703 samt 99 stamboksförda ston. Han har ett exteriört sett starkt möderne med idel diplomston. Mormodern Tiara II 6039 hade statens förärvningspremie. Han har själv tävlat framgångsrikt i MSV dres

Jo, jag vet vad Indus har lämnat i aveln och och att hans mormorsmor var helsyster med Gaspari och allting om hans stam. Det var ju därför jag var så svag för honom ;)

Ser nu också att du svarat på min fråga om Cadiacs mamma :)

Sen beror det ju på utbildning mm. Dagens häst skall passa dagens ryttare för att kunna prestera. Långt ifrån alla kommer till ryttare med tex bra händer, och bara en mindre bra (till skillnad från dålig) hand räcker för att en känslig häst ska ha svårt att prestera.

Visst är det så!

Som sagt, det jag skrivit är baserat på den statistik som ligger till underlag för hur en hingst värderas i aveln, inte mina personliga åsikter. Ingen hade önskat högre än jag att Indus blivit en stjärna :love:

Hon har faktiskt varit nordisk mästare i ft och placerats i svår klass, dvs cadiacs mamma. Jag har faktiskt tävlat henne med i början och jag förmedlade henne till Tobbe.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 383
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 049
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 268
Senast: Willys
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 484
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Valp 2025