Ca/P kvot till unghästar

Shaggy

Trådstartare
Jag har sedan förra helgen nytt grovfoder till hästarna och fick hem svaret på analysen idag. När jag räknar på det så får jag till en helt ok foderstat med ett undantag. Ca/P kvoten till 2-åringen blir lite väl hög och jag har fått lära mig att det är viktigare att kvoten blir rätt till unghästar än till vuxna som tål ganska kraftiga avvikelser.
Den ligger på 2,1 utan fosforbalans och 1,95 med 1 mått sådan. Givietvis kan jag få ner kvoten genom att tillföra ännu mer fosforbalans men det är redan överskott på både Ca och P.
Hur kinkig är den avvikelsen och vilket är värst för framtiden stora överskott eller lite fel kvot?

Liknande trådar

Foder & Strö har precis fått analysen till mitt hösilage och är rätt så säker på att Ca/P kvoten är för hög? Ca 7,6 g/kg ts P 1,8 g/kg ts Kvoten...
Svar
9
· Visningar
2 252
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har inte riktigt behövt ta ställning till hög Ca/P-kvot innan. Utan några mineraler alls ligger hästen (pga högt Ca/lågt P i...
Svar
0
· Visningar
630
Foder & Strö Vad finns det för pelleterat foder med lågt kalcuminnehåll men högt fosfor- och magnesiuminnehåll? Har ett silage med skyhögt...
Svar
16
· Visningar
1 717
Foder & Strö Fick nu årets analys på hösilaget och det kunde väl varit bättre.. Här är värdena: Per kg foder: Ts 61 RP 41 Smrp 19 Mj 6,1...
Svar
11
· Visningar
1 569
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama