ca 3 dagars vila, vad händer sen?

Sv: ca 3 dagars vila, vad händer sen?

Har en varmblodstravare som är under utbildning, mest inriktad mot dressyr.
Efter några dagars vila rider jag ut. Mest skritt, joggar lite i trav och tar nån lugn galopp. Mest arbeta igenom kroppen utan att anstränga för mycket, inte så stora krav på form.

kl Jag brukar longera eller ta det lite lungare. tycker inte att han är stel då, han gur ute mkt i kuperad hage,men han är 18 år gammal

Jag skulle nog inte rida en träning när hästen har stått i några dagar, men annars skulle jag rida som vanligt.
Dom rör ju på sig i hagen och om dom är okej i kroppen så verkar det konstigt om dom ska bli stel på så få dagar.

Men det är ju bra om den kan få vila ofta . Men lätt ridning först för att mjuka upp . Men rider du varje dag ? Jag känner folk som rider kanske en gång iveckan ibland .. Men dom är lika pigga& inte stela även om dom kanske rider 4 dagar irad . SEn vilar länge. Men eftersom det värkar som du inte vilar hästen anars såmkt (trorjag) så kan du ju ta lite försiktigt .

Jag brukar göra en längre uppvärmning än vanligt och sen brukar jag i princip köra på som vanligt om allt känns bra.

Jag är en liten periodare när det gäller det.
Ibland finns inte tiden några dagar och ibland blir man sjuk.
Men det brukar inte hända så ofta men de går ute dygnet runt ännu så min heppa rör ju på sig ute.

Jag rider min medryttarhäst allt från 2 till 6 dagar i veckan. Det beror helt på tid eller om man är sjuk som någon sa.
Händer relativt ofta att det blir tre dagar mellan ridningarna och då rider vi som vanligt. Vi rider inte så jättehårt, mest ute i skogen och då rider vi i normalt tempo, man märker ju om hästen är trött så slår man ner på tempot. Tycker inte det brukar vara några problem.
Om vi ska träna hårdare (i paddock) så har vi alltid 30 min uppvärmning i skritt och skrittar av lika länge. (Mest för att vi har en halvtimmas skrittur till paddocken så det löser sig självt)

De gånger som hästarna stått inne så har det antingen varit pga skada eller sjukdom och då är det ju helt annan sak. Men det känns som att en häst som stått i en box i 3 dagar borde vara ganska mycket stalare än en häst som går ute. Sen om den bara står inne på natten tror jag inte det gör så stor skillnad. Möjligtvis om man rider direkt på morgonen, då kan det kanske behövas lite längre uppvärmning.

jag har ett 28 årigt russ korsn så när han har fått stå i ca 3 dagar så brukar jag bara skritta han en runda, kanske trava lite :D

min häst stod nu i ca en vecka och efter det så skrittade jag första passet i ca 40 min. dagen efter så hade vi ett litet dressyrpass på kanske en halvtimme (inte alls mkt galopp) och tredje dagen så red vi normalt :)

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 932
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 497
Senast: lirco11
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: MiniLi
·
Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 352
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka