ca 3 dagars vila, vad händer sen?

lovehorses

Trådstartare
Om eran häst har stått mellan 2-4 dagar pga någon orsak.
Vad gör ni första gången efter vilan?
Kör ni på som vanligt eller tar det lugnare?
Vad är det för häst och vad gör ni med dem?

Hästen har före varit i bra kondition.

:bump:

Sv: ca 3 dagars vila, vad händer sen?

Jag brukar jogga lite lätt första passet. Sedan kör jag på som vanligt. Hästen är ofta stel när den har sått i några dagar så man får känna efter.

Glömde skriva....
är det skillnad om de står ute dygnet runt eller är installade? (vinter/sommar)

Jag rider på som vanligt. Tycker inte att det är så farligt med några dagars vila. Spelar ingen roll om hästen står inne på natten, den rör ju sig hela dagen ute i hagen. Däremot rider jag inte ett hårt dressyrpass utan rider ut i skogen efter några dagars vila.

Rider som vanligt.

Islandshäst, valack, 11 år, rids normalt 5-6 dagar i veckan och tävlas.

Förutsatt att hästen inte har stått pga skada eller sjukdom så skulle jag rida lite lätt ute i skogen första dagen, så den får komma igång sen rida på som vanligt om det känns bra.

Förutsatt att hästen inte vilat pga hälta el sjukdom.

Första dagen blir det en timmes skrittur på varierande underlag. Dag två rider vi ut och joggar en hel del. Sen kör jag på som vanligt.

Jag har ett äldre halvblods sto, 20 år. Vi tränar och tävlar i hoppning, hästen motioneras 6 dagar i veckan i vanliga fall men det kan ju hända att man blir sjuk själv och då har hon kunnat få någon extra vilodag.

jag gör som de flesta andra här. Joggar/rider ut första dagen efter vilan, sen kör jag på som vanligt:laugh:

Jag brukar jogga lite lätt första passet. Sedan kör jag på som vanligt. Hästen är ofta stel när den har sått i några dagar så man får känna efter.

Ska en normal häst kännas stel efter nån dags vila?
Ok om den bara stått inne i boxen. Men har den bara en normal hagvistelse så ska den väl inte vara stel? :confused:

Nirak

Om hästen före vilan haft bra kondis så rider jag som vanligt. Om inte hästen kräver ngt specieltt, tex gammal häst som lätt blir stel.

En "vila" för mig är mer än nån dag.
Det tar ju runt 3 veckor innan hästen börjar tappa muskler vid "total vila".. Har hästen tex. stått en vecka så rider jag i stort sett som vanligt. Är noga med uppvärmning, men det är jag alltid

Nirak

2 dagars vila:
Rider jag på banan, rider jag i stort sett som vanligt. Kollar av att hästen är mjuk och med på mina hjälper.
Blir det en skogstur, blir det först ganska mkt skritt, sedan trav, och en ganska lång galopp i lagom tempo.

2-4 dagars vila:
Då blir alltid första ridpasset i skogen. Ofta längre skritt, sedan i stort sett samma som ovan.
Inte pga att hästen blir stel utav vila, utan för att komma igång, och känna av läget liksom, både för hästens, och för min egen del.
Han rids 4-5 dagar i veckan, dressyrhäst.

Ska en normal häst kännas stel efter nån dags vila?
Ok om den bara stått inne i boxen. Men har den bara en normal hagvistelse så ska den väl inte vara stel? :confused:

Nirak

Min är aldrig stel efter tre-fyra dagars normal vila, alltså gå ut i hage osv. Hon kan vara spänd för att hon är pigg men aldrig stel.
Undrar precis som du om en normal häst, såvida den inte är ganska gammal, ska kännas stel efter nån dags vila.

TS; När min har vilat mer än 2 dagar, så joggar jag första dagen, sedan ut i skogen och sedan som vanligt. Annars så joggar jag henne och så går hon som vanligt sen.

Jag tar en lugn tur i skogen med lite trav och lite galopp den första dagen och sen rider jag på som vanligt.

då jag inte tycker att en häst ska bli stel av att vila ett par dagar, och då framförallt mina hästar som går på lösdrift och som jag vet rör på sig mycket i hagen, så brukar jag inte göra på något speciellt sätt. Jag brukar alltid värma upp på ungefär sätt under varje ridtur.
Jag rider i stort sett inte rakt fram så mycket, utan mer på böjda spår eller på rakt spår men med hästen ställd/böjd åt ena eller andra hållet. Jag kollar även så hästen känns jämn och mjuk, liksidig och svarar lätt för mina hjälper.
Det är uppvärmningen som avgör vad vi ska träna på :)

Om häsetn stått mer än en dag så skrittar jag bara första dagen.
Möjligtvis lite småtrav.

Jag hade förut en häst som lätt fick korsförlamning så jag är lite skraj efter det.

Min är en sent inriden 5-åring i god kondition och får 2-5 dagars vila då och då eftersom jag åker iväg på jobbmöten och kurser etc. Jag rider honom alltid i en mer öppen form och alltid ute när han har varit ledig (som jag väljer att kalla det,) och eftersom han går ute dygnet runt med kompisar tar ingen som helst skada fysiskt;). Ibland tar jag en barbacka tur, men oftast brukar jag rida igenom honom i alla gångarter för att han ska komma igång innan vi åker på träning nästa gång.
Nu kommer jag stalla in honom i oktober, och det ska bli himla intressant hur han anpassar sig till det, blir mkt mindre tid ute än han är van vid.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 932
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 497
Senast: lirco11
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: MiniLi
·
Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 352
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka