Ca 150 kg övervikt anser ni det som vanvård?

Sv: Ca 150 kg övervikt anser ni det som vanvård?

Har gjort nästan EXAKT samma misstag som du :(

Bantat hästen MINST 200 kg, behövde fortfarande sadel med XXXvid bom... minst, utbildade, betalade hovslagare för verkning i 2 år för MINST 4 500:- m.m.

Nu får jag höra att jag misskötte hästen och att den bara behövde verkas MAX 1 ggn/ år, den har NU gått upp och väger nog närmare 800 kg än 700 kg.... Är bara straxt över 150 cm hög, visserligen grov men inte ens en ardenner, vilket den INTE är, ska väga så mycket, speciellt som hästen är inte mer än 6 år......
Enligt vet skulle den, och en av stallets andra hästar, på inga villkors vis väga över 550 kg...
Då bägge hade dåliga ben, speciellt den andra hästen med kronisk hov- och kotledsinflammation och ändå tycket ägaren att hästen var mager och skulle gå upp ännu mera i vikt, väger nu närmare 650 kg och har svårt att gå i hagen på sommarbetet....

Väntar bara att få höra att bägge hästarna är avlivade pga fång eller har brutit benen då deras kroppar inte orkat bära vikten längre :mad:

Tyvärr går ingen av ägarna att prata med....

Gissa varför jag har bytt stall.......

Jag känner med dig. Men visst är jag redo att ta helvetet ägaren försöker skapa för mig för hästens skull.
Tänk om hästen legat död i hagen när den var hos mig... Undra hur ägaren då reagerat?
Det är skrämmande hur en del resonerar..

Jag tycker det är nästan lika illa att se en riktigt smällfet häst, som att se en för smal häst.
Hästarna kan ju inte må riktigt bar med en massa övervikt. Då får man ju göra något åt det, tex motionera dem mer eller släppa dem på magert bete eller ge dem mindre foder.
Det är inte hälsosamt för en häst att vara för tjock!

Jag håller med dig.. När en c-ponny bär på 150 - 200 kg för mycket då är den FET. Han var normal viktig när han åkte från mig o kunde få lov att gå upp lite på betet & benen skulle fortfarande bära honom..

Ja jag låter också min häst gå upp några extra kilo om jag väljer att ha honom på bete. Men aldrig i livet att jag släpper honom på bete och låter honom bli FET bara för att det är bete och sommar...

Lite OT men är det någon som kan formlerna för att räkna ut hästens vikt?
Och finns det någon tabell för vad en häst ska väga beroende på hur hög i manken den är? Spelar hästens längd in?

Ja jag låter också min häst gå upp några extra kilo om jag väljer att ha honom på bete. Men aldrig i livet att jag släpper honom på bete och låter honom bli FET bara för att det är bete och sommar...

Nej jag skulle heller aldrig låta min häst bli fet men det är okej med några kg extra på sommaren. Tror inte att hästen blir lyckligare för att den blir fet på sommaren lättare att orka & kunna röra på sig normalt. Hästen i fråga som jag skrev om tog det ca 1 timme att ta sig till grinden med den övervikten han hade som det tog för mina hästar att gå 4 minuter utan att dom hade bråttom alltså då utgick dom från samma punkt.:confused:

Och finns det någon tabell för vad en häst ska väga beroende på hur hög i manken den är? Spelar hästens längd in?

http://home.swipnet.se/~w-60198/sv/arab/kurs/foder.html

Mitt på sidan ungefär

eller här
http://www3.ridsport.se/Hastkunskap/Foder/Sa-har-raknar-du-ut-hastens-vikt/

http://www.freefarm.se/djur/viktnw.htm

Senast ändrad:

Du fick ju svar ang tabellerna, men man kan väl aldrig säga hur mkt en häst ska väga?

Tabeller stämmer ju aldrig, vare sig det gäller djur eller människor :angel:

Ett fullblod på 162cm kan ju se välmående ut med en vikt runt 450kg, medans ett halvblod med samma mankhöjd hade sett mager ut om det vägt så pass lite :devil:

Det bästa är ju att titta på hur hästen ser ut: överlinje, manke, kring svansroten och revbenen.
Det finns en skala för alla dessa kriterier.
Felet många gör är att missta fett för muskler och hömage för fetma :(

Det finns en skala för alla dessa kriterier.
Felet många gör är att missta fett för muskler. :(
Det var precis detta misstag ägaren till den 200 kg överviktiga c-ponnyn jag hade hemma gjorde.. Trodde att en häst som inte jobbat på 20 år hade muskler som var rent fett..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 074
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
2 068
Senast: skiesabove
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 018
Senast: QueenLilith
·
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Smoothi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka