Ca 150 kg övervikt anser ni det som vanvård?

L

LindaJ

En fråga rätt ut till er alla som jag ödmjukt ber er svara på.. Inte min häst det gäller hade det varit min så hade jag sålt & slutat med hästar.

Sv: Ca 150 kg övervikt anser ni det som vanvård?

Ja lika mycket vanvård som 150 kg undervikt.

Vad bra då är det fler än jag som anser det.. Men övervikten var mer enligt veterinär men då jag baktalas hela tiden utav ägaren så kan jag inte gå ut med exakt vikt.. Jag bantade hästen o har inte fått en krona för maten vilket var bestämt.

Ja, jag tycker att man ska få ett föreläggande att ändra sin djurhållning om hästen blir så fet. Man kan saknar kunskap, och då kan det ju räcka med att få instruktioner av veterinär eller djurskyddsperson, med kanske en kontroll året därpå för att kontrollera att hästen mår bättre.

Men tycker inte det är lika akut tidsmässigt som om hästen är 150 kg undervikt, då är förmodligen en mindre häst ganska nära döden, och det kanske ändå är allvarligare på sätt och vis. Åtminstone på kort sikt..

Ja, jag tycker att man ska få ett föreläggande att ändra sin djurhållning om hästen blir så fet. Man kan saknar kunskap, och då kan det ju räcka med att få instruktioner av veterinär eller djurskyddsperson, med kanske en kontroll året därpå för att kontrollera att hästen mår bättre.

Men tycker inte det är lika akut tidsmässigt som om hästen är 150 kg undervikt, då är förmodligen en mindre häst ganska nära döden, och det kanske ändå är allvarligare på sätt och vis. Åtminstone på kort sikt..

Jo visst saknas det kunskap speciellt om det går så långt. Benen på den stackars hästen vek sig under honom i hagen & enligt veterinären som känner mig o vet att hästen inte var/är min så ska jag vara glad att den inte stod o dog. Fast jag undrar om inte det skulle varit bäst för den stackars hästen. Innan den kom hit så verkades han enligt ägaren 1 ggr/år då hästar enligt ägaren naturligt bryter hovarna när dom blir för långa..:eek:

Min häst hade nästan 150 kg övervikt när jag köpte honom, och då väger han bara drygt 300 kg, så det är ju väldigt mycket övervikt på en så liten häst.

Jag vet ju vilken enorm skillnad det blev på honom när han gick ner i vikt och lovade honom dyrt och heligt att aldrig behöva bära den vikten igen och det har jag hållit. Om två dagar ska han få somna in och nu är han i fint hull, 320 kg vilket han legat stabilt på de senaste året (nådde målvikt förra våren). Känns skönt att han för möta slutet med en kropp han orkar bära.

Min häst hade nästan 150 kg övervikt när jag köpte honom, och då väger han bara drygt 300 kg, så det är ju väldigt mycket övervikt på en så liten häst.

Jag vet ju vilken enorm skillnad det blev på honom när han gick ner i vikt och lovade honom dyrt och heligt att aldrig behöva bära den vikten igen och det har jag hållit. Om två dagar ska han få somna in och nu är han i fint hull, 320 kg vilket han legat stabilt på de senaste året (nådde målvikt förra våren). Känns skönt att han för möta slutet med en kropp han orkar bära.

Underbart att höra när det finns sund syn på hästvård. För många i hästar i vårt välfärdssamhälle lider av övervikt.
Tråkigt att höra att du ska ta bort honom. Kram till dig! Men det är gott att man kan säga på återseende med gott samvete att man gjort så gott man kan med att få dom att må bra den tid man har tillsammans.
I mitt fall så handlar det om en C-ponny som hade normalvikt & fick lov att gå upp lite när han skulle släppas på bete utan att han skulle må dåligt utav det.
Hästägaren tror att en 26 årig häst som inte jobbat på 20 år har muskler & dessa sk muskler var i detta fall fett :eek: De är klart att om man tror att fett är muskler så när han inte är fet längre så ser man både vart benen finns i kroppen.
Nu så har jag fått ett rent helvete som även min familj får lida för pga att jag tog väl hand om deras häst dvs 10kg/ensilage/dygn, kraft/ vatten/ salt/ mineraler. Samt verkade utan att få en krona i betalt.
Överennskommelsen var att hästen skulle vara här över förra sommaren & denna vinter med gratis skötsel men att dom skulle betala foder/hovslagare/veterinär samt andra ev utgifter..

Jag har bantat min egen C ponny drygt 100 kg och tycker inte att det är bra med feta hästar eftersom risken för sjukdomar och belastningsproblem ökar.

Men om jag förstår saken rätt så är det inte din häst. Man kan ju vända på situationen. Om jag hade lämnat min häst hos någon som hade utfodrat den helt fel så hade jag också reagerat. Det bästa hade nog varit att diskutera utfodring och hovvård med hästägaren från början. Det är naturligtvis alltid lättare att vara klok i efterhand.

Jag har bantat min egen C ponny drygt 100 kg och tycker inte att det är bra med feta hästar eftersom risken för sjukdomar och belastningsproblem ökar.

Men om jag förstår saken rätt så är det inte din häst. Man kan ju vända på situationen. Om jag hade lämnat min häst hos någon som hade utfodrat den helt fel så hade jag också reagerat. Det bästa hade nog varit att diskutera utfodring och hovvård med hästägaren från början. Det är naturligtvis alltid lättare att vara klok i efterhand.

Nej hästen var inte min & ägaren gav mig tillåtelse att banta den o jag bad ägaren komma hit o titta till den & jag sa till ägaren att den behövde verkas. Men ägaren sa att dom inte hade pengar att verka o jag lät verka den ändå när det var akut o jag tjatat om det. För hade djurskyddet kommit hit o jag följt ägarens betalningsförmåga så hade jag förlorat mina djur.
Hästen fodrades helt rätt hos mg men var FET innan den kom hit.

Jag förstår hur du menar och att du säkert har fodrat hästen på rätt sätt.

Jag menar bara att man nog bör se upp om man hamnar i en sådan situation. Men det är ju som jag skrev innan lättare att inse efteråt.

Jag förstår hur du menar och att du säkert har fodrat hästen på rätt sätt.

Jag menar bara att man nog bör se upp om man hamnar i en sådan situation. Men det är ju som jag skrev innan lättare att inse efteråt.

Ja jag är med. Man lär sig på sina misstag..;) I det läget tänkte jag bara på den stackars hästen som led & fick möjligheten att göra det bättre.

Vanvård eller inte, det beror ju helt på vilken typ av häst det är.

150 pannor på en Shire är ju definitivt inte samma sak som lika mycket på en ponny eller en smäcker häst :devil:

Sedan tror jag att om man skulle kalla alla feta husdjur, eller barn för den delen, för vanvårdade, skulle vi nog ha stora problem.
"Missvårdade" eller missriktad välvilja, okunskap och att folk har vant sig vid fetmaexplosionen i samhället tycker jag nog beskriver det bättre.

Jag tänker i samma banor. Folk har blivit vana vid en viss övervikt, så man ser inte skogen för alla träd så att säga.

Givetvis är det inte okej att djuren är för feta. Det finns djurägare som anmälts pga för feta djur.

Det som saknas är, som alltid, kunskap. Med hjälp av bla forum kan man sprida kunskap, men hur kommer man åt de som behöver det mest (och ironiskt nog inte är mottagliga..)?

150kg övervikt i förhållande till individen tycker jag är lika illa som samma undervikt. Ingen häst mår bra av att bära på den extra tyngden. Vanvård grundat på ren okunskap brukar övervikten komma av vad jag har sett, det är många som är oroliga när ens häst blir för smal, men övervikt tänker de inte ens på.

Har en islandshäst som jag nu har bantat ner ca 100 kg från att jag fick honom, det är verkligen en helt annan häst! Kunde aldrig ana att det fanns en så vacker häst under allt.

Har gjort nästan EXAKT samma misstag som du :(

Bantat hästen MINST 200 kg, behövde fortfarande sadel med XXXvid bom... minst, utbildade, betalade hovslagare för verkning i 2 år för MINST 4 500:- m.m.

Nu får jag höra att jag misskötte hästen och att den bara behövde verkas MAX 1 ggn/ år, den har NU gått upp och väger nog närmare 800 kg än 700 kg.... Är bara straxt över 150 cm hög, visserligen grov men inte ens en ardenner, vilket den INTE är, ska väga så mycket, speciellt som hästen är inte mer än 6 år......
Enligt vet skulle den, och en av stallets andra hästar, på inga villkors vis väga över 550 kg...
Då bägge hade dåliga ben, speciellt den andra hästen med kronisk hov- och kotledsinflammation och ändå tycket ägaren att hästen var mager och skulle gå upp ännu mera i vikt, väger nu närmare 650 kg och har svårt att gå i hagen på sommarbetet....

Väntar bara att få höra att bägge hästarna är avlivade pga fång eller har brutit benen då deras kroppar inte orkat bära vikten längre :mad:

Tyvärr går ingen av ägarna att prata med....

Gissa varför jag har bytt stall.......

Jag tycker det är nästan lika illa att se en riktigt smällfet häst, som att se en för smal häst.
Hästarna kan ju inte må riktigt bar med en massa övervikt. Då får man ju göra något åt det, tex motionera dem mer eller släppa dem på magert bete eller ge dem mindre foder.
Det är inte hälsosamt för en häst att vara för tjock!

Vanvård eller inte, det beror ju helt på vilken typ av häst det är.

150 pannor på en Shire är ju definitivt inte samma sak som lika mycket på en ponny eller en smäcker häst :devil:

Sedan tror jag att om man skulle kalla alla feta husdjur, eller barn för den delen, för vanvårdade, skulle vi nog ha stora problem.
"Missvårdade" eller missriktad välvilja, okunskap och att folk har vant sig vid fetmaexplosionen i samhället tycker jag nog beskriver det bättre.

Jag tycker nog att 150 - 200 kg övervikt på en c-ponny är för mycket.. Sedan beror det ju på hur mycket övervikt ett barn har så kan man även kalla barnet missskött. Det handlar ju faktiskt om liv & död :confused:

150kg övervikt i förhållande till individen tycker jag är lika illa som samma undervikt. Ingen häst mår bra av att bära på den extra tyngden. Vanvård grundat på ren okunskap brukar övervikten komma av vad jag har sett, det är många som är oroliga när ens häst blir för smal, men övervikt tänker de inte ens på.

Har en islandshäst som jag nu har bantat ner ca 100 kg från att jag fick honom, det är verkligen en helt annan häst! Kunde aldrig ana att det fanns en så vacker häst under allt.

Jag har hellre en häst som är normal viktig samband med betessläpp så den kan få lov att gå upp lite men inte mycket.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 074
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
2 068
Senast: skiesabove
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 018
Senast: QueenLilith
·
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Smoothi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka