L
LindaJ
En fråga rätt ut till er alla som jag ödmjukt ber er svara på.. Inte min häst det gäller hade det varit min så hade jag sålt & slutat med hästar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja lika mycket vanvård som 150 kg undervikt.
Ja, jag tycker att man ska få ett föreläggande att ändra sin djurhållning om hästen blir så fet. Man kan saknar kunskap, och då kan det ju räcka med att få instruktioner av veterinär eller djurskyddsperson, med kanske en kontroll året därpå för att kontrollera att hästen mår bättre.
Men tycker inte det är lika akut tidsmässigt som om hästen är 150 kg undervikt, då är förmodligen en mindre häst ganska nära döden, och det kanske ändå är allvarligare på sätt och vis. Åtminstone på kort sikt..
Min häst hade nästan 150 kg övervikt när jag köpte honom, och då väger han bara drygt 300 kg, så det är ju väldigt mycket övervikt på en så liten häst.
Jag vet ju vilken enorm skillnad det blev på honom när han gick ner i vikt och lovade honom dyrt och heligt att aldrig behöva bära den vikten igen och det har jag hållit. Om två dagar ska han få somna in och nu är han i fint hull, 320 kg vilket han legat stabilt på de senaste året (nådde målvikt förra våren). Känns skönt att han för möta slutet med en kropp han orkar bära.
Jag har bantat min egen C ponny drygt 100 kg och tycker inte att det är bra med feta hästar eftersom risken för sjukdomar och belastningsproblem ökar.
Men om jag förstår saken rätt så är det inte din häst. Man kan ju vända på situationen. Om jag hade lämnat min häst hos någon som hade utfodrat den helt fel så hade jag också reagerat. Det bästa hade nog varit att diskutera utfodring och hovvård med hästägaren från början. Det är naturligtvis alltid lättare att vara klok i efterhand.
Jag förstår hur du menar och att du säkert har fodrat hästen på rätt sätt.
Jag menar bara att man nog bör se upp om man hamnar i en sådan situation. Men det är ju som jag skrev innan lättare att inse efteråt.
Ja lika mycket vanvård som 150 kg undervikt.
Vanvård eller inte, det beror ju helt på vilken typ av häst det är.
150 pannor på en Shire är ju definitivt inte samma sak som lika mycket på en ponny eller en smäcker häst
Sedan tror jag att om man skulle kalla alla feta husdjur, eller barn för den delen, för vanvårdade, skulle vi nog ha stora problem.
"Missvårdade" eller missriktad välvilja, okunskap och att folk har vant sig vid fetmaexplosionen i samhället tycker jag nog beskriver det bättre.
150kg övervikt i förhållande till individen tycker jag är lika illa som samma undervikt. Ingen häst mår bra av att bära på den extra tyngden. Vanvård grundat på ren okunskap brukar övervikten komma av vad jag har sett, det är många som är oroliga när ens häst blir för smal, men övervikt tänker de inte ens på.
Har en islandshäst som jag nu har bantat ner ca 100 kg från att jag fick honom, det är verkligen en helt annan häst! Kunde aldrig ana att det fanns en så vacker häst under allt.