Z

Ziemona

Hoppas på att få lite klarhet i detta..
Jag är veterinärstudent, och ska i sommar arbeta på ett större djursjukhus. De sa att det var en fördel om jag har c15, men har jag inte den så får jag helt enkelt andra arbetsuppgifter tills vidare. Jag undrar om det finns möjlighet att ta denna kurs på egen hand, då jag givetvis vill få arbeta så mycket som möjligt med djur under sommaren.
tacksam för svar!

Sv: c15

Jisses människa, det måste ju din studievägledare veta. Gå ner till den lilla röda paviljongen bakom Kemicum och fråga (om de fortfarande sitter där).

Nope, även vet.stud kan behöva c15. Själv trodde jag mig ha läst "genomgått första året" men det verkar visst kräva tre år numera.

Saxat från: Föreskrifter om ändring i Statens jordbruksverks föreskrifter (SJVFS 2002:57) om veterinärs rätt att
förskriva och tillhandahålla läkemedel i anslutning
till djursjukvård och djurhälsovård;

28 a § Personal som är anställd vid ett djursjukhus eller djurklinik, är undantagen från krav på kurs enligt 28 § under förutsättning att de har:
1. godkänd examen från den ett- eller tvååriga djursjukvårdarutbildning vid Sveriges lantbruksuniversitet (SLU), eller
2. genomgått tredje årskursen med godkänt resultat på veterinärprogrammet vid SLU. (SJVFS 2004:16).

Kan inte arbetsgivaren hjälpa dig med det de första tiden, så att du får det via dem?

Min fd granne fick det på sitt jobb/praktik.

Ja, det säger jag inget om. Tyckte det lät konstigt redan tidigare men de har väl sina anledningar på något sätt.

Hör med närmsta naturbruksgymnasium annars eller LRF/Sv. djurhälsovården om du ej får tag på den på annat sätt.

Men det låter lite konstigt att du inte fått den genom veterinärprogrammet:confused:

TAck för alla svar:)
Antagligen får jag väl den senare, men jag går bara första året, så det är väl ingen direkt nytta med det än så länge. Är kursen bara på en dag? då borde det ju gå att fixa tycker man. Jo jag får väl prata med arbetsgivaren, jag vill bara inte att de ska uppfatta det som att jag är missnöjd med de arbetsuppgifterna jag får utan c15, för det är jag verkligen inte. Tänkte mest att om man fixar det själv så borde det ju ge ett bra intryck. Om det nu kan göra någon skillnad?
Jag hörde med något som heter kompetenscentrum el. liknande, och de sa att de ej gav kurser under våren pga att de var under utredning :confused:
Har inte riktigt greppat om det är på särskilt ställe som kursen ges eller om man kan ta den likte var som..

tack så mycket! den hade jag inte sett!
Men jag kan inte riktigt uppfatta vad exakt som krävs för att få ta kursen. Verkar som att det handlar om någon slags praktik? Något som någon har lite koll på?
Bör jag kontakta djursjukhuset där jag ska jobba? Eller är det möjligt att fixa detta på egen hand? HAndlar det om praktik hos veterinär är det inga problem, men hur lång tid handlar det om? Går ju iskolan också:crazy:

Tror den ligger på ca 3 dagar. Praktisk och teoreisk.
Man får typ spruta på apelsiner först:angel:

Hör med djursjukhuset hur de tycker att du ska göra.

Hej!
Här kommer ett lite "sent" svar på din fråga.
(så här var det när jag gick c15 iallafall)
Själva kursen innehåller en teoretisk dag (vanligtvis lördag) då du går på föreläsningar.
Sen ska du skriva en tenta ett tag senare.
För att få skriva denna tenta måste du ha med dig ett intyg från en veterinär att du klarar av att göra vissa praktiska saker ex. subkutana injektioner, intramuskulära, sätta permanentkanyl etc (antar att de praktiska kraven varierar med om du tänker göra c15 för stordjur eller smådjur).
Du måste själv ordna med denna praktik hos en veterinär, det är inget som kurshållaren ordnar. Om du nu har blivit lovad sommarjobb på ett djursjukhus så kanske de kan fixa denna praktik åt dig? Hur lång tid den tar beror på hur snabbt du lär dig. ;)
Men du måste ha gjort denna praktik (och fått intyget) innan du får skriva tentan.
Men som sagt, så var det när jag gjorde c15 (i uppsala) för 2år sedan. Möjligt att något är annorlunda nu.
Men något om att spruta apelsiner har jag dock aldrig hört talas om. :D

Hoppas det var svar på din fråga!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 422
Senast: mamman
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 078
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 482
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar