F
Flash
Hej! Jag har ett litet marsvin som är snart två år gammal. Hon bor ihop med en kaninhona och har gjort så i hela sitt liv. Jag "tog över" dom för ett par månader sedan, när förra ägaren tröttnat. Tyvärr har de inte levt ett så bra liv, bott i ett mörkt trädgårdsskjul i en mikroskopisk, smutsig liten bur och fått dålig mat och orent vatten. Det tog lite tid men nu äter de praktiskt taget allt med god aptit, allt från morötter och broccoli, till hö och torkade nässlor. Fantasiskt trevliga är de båda två, och jag önskar dom allt gott i livet! Kanin har jag haft i 20år, men marsvinet är mitt första. Jag har försökt få något begrepp om vilket c-vitamintilskott som är det bästa, men någon säger nyponsoppa, någon askorbinsyra i vattnet (tål kaniner det), och ännu någon annan talar om brustabletter som man krossar och strör över maten. Själv köper jag en liten flaska c-vitamin för marsvin som jag ger 0,7ml av per dag direkt i munnen på marsvinet, men hon AVSKYR det och skriker som en liten gris (smakar faktiskt bara kemikalier - har provsmakat). Kan inte vara meningen heller!!!!! Så jag undrar hur andra marsvinsägare gör? Jag har också köpta c-vitamintabletter i djuraffären, men marsvinet ratar dom medan kaninen tycker det är godis . Jag är tacksam för all hjälp och alla tips och ideér!