R

rattalskare

Hej igen!

Ja som ni kanske sett i tråden om kaninutställningen i Tierp......

Så ska ju jag ha två mrsvin och en kanin ihop och nu undrar jag sker någon skada om kaninen får i sig C-vitaminen som finns i dricksvattnet??? eller är det bara bra???

Sv: C-vitamin

Det är i alla fall inte farligt, om vi säger så. Men kaniner kan till skillnad från tex. människor och marsvin producera c-vitamin på egen hand i kroppen och behöver därför inte extra. Ett överskott av c-vitamin brukar komma ut ur kroppen med urinen.

Ingen fara med det, däremot skulle jag inte sätta ihop kanin och marsvin pga risken för bordetella...

C-vitamin i vattnet är bortkastat, då det försvinner snabbt. Mkt bättre med C-vitaminrika grönsaker, men då måste ju kaninen också vänjas vid att tåla mkt grönt.
Jag är rädd för att ha kanin och marsvin ihop, då det faktiskt finns risk att kaninen skadar marsvinet (kan hända även om de bott ihop i månader och verkar trivas bra ihop) - det har hänt hos mig :cry: och det var INTE kul, de hade bott ihop länge och trivts bra men en dag hade kaninen skadat marsvinet svårt - han överlevde men sedan dess är jag rädd...

Nidorina skrev:
C-vitamin i vattnet är bortkastat, då det försvinner snabbt. Mkt bättre med C-vitaminrika grönsaker, men då måste ju kaninen också vänjas vid att tåla mkt grönt.
Jag är rädd för att ha kanin och marsvin ihop, då det faktiskt finns risk att kaninen skadar marsvinet (kan hända även om de bott ihop i månader och verkar trivas bra ihop) - det har hänt hos mig :cry: och det var INTE kul, de hade bott ihop länge och trivts bra men en dag hade kaninen skadat marsvinet svårt - han överlevde men sedan dess är jag rädd...

Okej men den här kaninen har alltid varit snäll och den har levt ihop med dvärgharar och andra små djur och desutom finns det ingen plats för en bur till vet sade att de skulle fungera likaså säljaren...

Men OM det inte fungerar då? Djur är individer, och alla individer går inte ihop. Ta tex en av mina råttor, Rex - han har bott med råttsällskap hela livet, men han går inte ihop med mina andra grabbar. Samma sak KAN gälla kaninen.
Att dessutom sätta ihop kanin och marsvin är något jag aldrig skulle göra pga risken för bordetella, som hos marsvin är dödlig. Vill du ta den risken?

Jupp, så sa jag också. TILLS det hände mig. Så nu säger jag tvärtom...ha inte kanin och marsvin ihop...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 984
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 572
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama