Tender

Trådstartare
Behöver lite tips på bytesträning, pållan går stadigt och fint i förvänd galopp, men byter bara åt ena hållet, åt andra hållet blir det korsgalopp om jag inte "gasar på" innan bytet.
jag har tränat enl "skänkelvikningsmetoden" och det har gått bra, fastän att hon oftare byter orent till ena hållet. jag vill inte byta över bom då hon gärna "hoppar bom", vilket inte är bra för hennes ena ben (blir svullen) och vill inte att hon ska hoppa bom på tävling. vad ska jag göra för att stärka henne innan bytesträningen? öppnor, slutor, skänkelvikningar i alla dess former i alla gångarter går bra, ryggar gör hon rakt och fint.
brukar även träna "fyrkanten" vilken hon riktigt trampar under sig (oftast) i.
jag vill inte att hon ska byta varje gång jag byter varv, när jag tränar så använder jag röstkommando varje gång hon ska byta galopp (även vid fattning).
hon hänger sig inte i någon tygel, bogarna går lätt att flytta oberoende på vart huvudet är placerat.
jag tror att jag sitter i jämnvikt, släpper jag ut henne och ber henne gå rakspår så går hon rakt utan att sticka med huvudet/bakben/bogar åt något håll, har tränat mkt med rakriktning.

Sv: byten

Gör du likadant åt båda hållen?

Jag upptäckte att jag inte fick fram höften lika lätt åt ena hållet, och blev otydligare där.

Det finns de som kan byten bättre här:bow: som kan svara mer.
Finns också trådar med tips om du söker.
Men jag skulle kolla hur du själv gör, om du blir mer otydlig åt ena hållet, har du koll på nya yttersidan? Låter som om du kanske tappar den?

Det brukar vara svårare åt ena hållet.

Det är bara att träna på, vara riktigt noggrann med hur du inverkar o sen prova lite olika metoder.
A o O är att du har koll på OM den skulle byta rent o Berömma den då!!!!
En bra grundgalopp är oxå viktigt.

Fast även vi har det, dvs svårare åt ena hållet i regel, så det är i värsta fall samma håll:o I vårt fall var det inte så, därför jag upptäckte var problemet satt.:angel:

mina andra hästar jag jag inte haft samma problem på, dock vet jag ju inte om de gjort rätt trots att jag gjort fel ;)

jag är mer ute efter "stärkande" övningar i skritt/trav. jag tror inte "nöta" en specifik övning ger resultat, utan att man övar stärkande och lösgörande övniningar först i ett lägre tempo. tex stå still med vänster framben och ta mark med höger övningen, vända över sin egen axel osv.

Det kan ju ändå vara så att denna är känsligare eller att de tidigare inte haft samma svåra sida, jag har heller inte haft samma problem på tidigare, men man rider inte exakt lika på alla hästar (i alla fall inte jag:o) Vi påverkas av hästens svåra sida tex, om man inte är en mycket skicklig ryttare. Så det handlar inte om att "göra fel" utan komma underfund med saker.

Men stärka bakben är ju övergångar, skolor förstås, utom att klättra, många fattningar osv.

Men även skulle jag tänka tydlighet, snabba svar, samt att vara noga med inte tappa nya yttersidan, vilket kan vara en orsak till att inte bakbenet aktiveras som det ska. Kanske måste du vara extra tydlig där och förbereda bättre? Särskilt om hästen har svårare.

Bara frågor, du kanske redan har koll på allt detta, förstås:idea:

Jag red en elevs häst förra vintern som hade problem att byta åt vänster, den föll liksom tyngre på vänster bog eller hur man ska säga.

Med denna fungerade det att rida rätt så branta skänkelvikningar snett igenom i galopp där jag pressade bakdelen över åt höger - lite som i sax- slutor fast mkt mer överdrivet - o samlade upp så mkt tryck som möjligt på högertygeln.
Sen var det "bara" att släppa fram högersidan.

Om det blev fel, dvs korsgalopp, så ställde jag mig i lätt sitts o manade på henne så att hon fick med sig det där bakbenet.

Efter hand bytte hon till och med bättre åt vänster än åt höger. Tycker detta är en bra övning som också fungerade att gå tillbaka tilll om hon blev sämre igen. Fast hon blev rätt säker rätt så snabt o bytte då sällan orent.

Hoppas du fick någon hjälp av det här.. lycka till o berätta gärna hur det går! :)

åt andra hållet blir det korsgalopp om jag inte "gasar på" innan bytet.

Vad menar du med "gasa på"? Om det inte är så att det är fyrsprångsgalopp med tillhörande släng byte, då tycker jag du ska låta henne byta i lite friskare tempo åt det hållet! Förmodligen är hon inte tillräckligt stark för att orka byta från mer samlad galopp.

Ofta när man börjar med svårare saker så går man in i olika faser, ena gången måste man byta från mkt samling i nästa fas tvärtom, för att sedan falla tillbaka till mer samling eller att byta ur sidvärts. Olika saker passar olika hästar (framför allt i olika perioder)

Sist jag lärde unghäst byta så hade jag problemet att han byte kors och sen stack han, inte ett helt lätt problem. Jag löste det genom att rida mkt samlat och ha honom helt rundad i NYA innersidan innan bytet, i samband med byteshjälpen la jag en liten dutt med spöt på rumpan på den sida som skulle bli den nya ytter. Det funkade utmärkt och hästen var i balans varje gång.

det är just i extrem hastighet hon byter lätt.. vilket gör att vi nästan går omkull i kurvorna plus ngt varv för att stanna (annars gör hon lätt galopp-halt genom att spänna mig lite) jag kan ha henne nästan överböjd till nya innersidan.. hon är som en mask med flera olika oberoende kroppsdelar ;)

jag tror hon har styrka nog att kunna byta, galopp 4km raksträcka i uppförsbacke och hon är pigg som attan iallafall borde väl båda gott? ;) rider mkt bland bergen, öppnor, slutor, sidvärts, ryggningar mm gör hon lekande lätt, blir nästan "hetsig" ju svårare man gör saker...
ska prova lite mer å tänka lite mer nu... den yngre förmågan har dock mkt lättare för byten... gör flera byten i rad på långsidorna när han blir uppspelt ;)

Vad är det för häst?
Det låter för mej som att den är kanske stark när det gäller att galoppera på mer men att samla lite kräver andra muskler som hästen kanske inte har på samma sätt.

Får också en bild av att det blir väldigt överilat och att du innan du jobbar mer med byten skulle jobba mer på att hästen kan arbeta lugnt i galopp och vänta på dina signaler?

Det får absolut inte gå fort, så att det skulle finnas risk att gå omkull:cool: Då är hästen i obalans och skjuter iväg i bytet, och då blir det ju orent byte också. Förklaringen kan vara att du är i obalans eller får hästen i obalans i bytet och/eller att den helt enkelt inte orkar ännu.

Att en häst upphetsad kan byta i varje är inte samma som att det är lätt att rida den i byten i varje, tyvärr:crazy:

Jag tycker att du ska ta hjälp av tränare att bedöma om det är dags att börja lära in byten öht. Och i så fall hur du ska rida och träna för det.

hon kan gallopera lååångsamt när jag ber henne, Halvblod.
i somras var det en tränare hos oss några dagar, och det var han som "introducerade" mig till "skänkelvikningsmetoden", så jag tror att han tyckte vi var redo iaf. lite svrt att komma i kontakt med honom nu när han bor i USA... och efter det har jag inte tränat med den hästen för tränare.

det jag menar med att den andra hästen byter titt som tätt är att han har lättare för byten än vad ´"bruttan" har naturligt. hon byter bara i hagen vid tex bocksprång.

)

jag tror hon har styrka nog att kunna byta, galopp 4km raksträcka i uppförsbacke och hon är pigg som attan iallafall borde väl båda gott? ;) rider mkt bland bergen, öppnor, slutor, sidvärts, ryggningar mm gör hon lekande lätt, blir nästan "hetsig" ju svårare man gör saker...

Den slags styrka som sådan träning ger är inte alls samma som den styrka som krävs i samlingen av en dressyrhäst. Att ha styrka och flås är inte alls samma sak. Den styrkan som behövs för att hästen ska orka med lite svårare saker i dressyren kan du bara öva upp genom "styrke"träning, rida i och ur samling i galopp och tusentals övergångar.

Jag skulle nog börja med enkla byten på din häst och absolut INTE låta den byta i 120 knyck!! Du kommer få stora problem om hästen börjar tro att man ska sticka efter bytena...

ja men flås å styrka går hand i hand, enligt mig iallafall. hon kan gå samlat, länge. kanske inte Grand prix form, men det är inget jag strävar efter.

jag byter inte i 120knyck till vardags, utan det har blivit så någon enstaka gång på de åren jag haft henne. det jag söker är specifika övningar helst i skritt som främjar bytesarbetet. iof är det inte så många som tränar dressyr som tränar kontrollen över ett specifikt ben (framförtramp, bakomtramp mm), inte vad jag sett på de distriktsträningar/övriga träningar jag sett, kanske ha mer att hämta på det klassiska dressyrens forum?

eller helst åka till tränaren i USA..

ja men flås å styrka går hand i hand, enligt mig iallafall. hon kan gå samlat, länge. kanske inte Grand prix form, men det är inget jag strävar efter.

jag byter inte i 120knyck till vardags, utan det har blivit så någon enstaka gång på de åren jag haft henne. det jag söker är specifika övningar helst i skritt som främjar bytesarbetet. iof är det inte så många som tränar dressyr som tränar kontrollen över ett specifikt ben (framförtramp, bakomtramp mm), inte vad jag sett på de distriktsträningar/övriga träningar jag sett, kanske ha mer att hämta på det klassiska dressyrens forum?

eller helst åka till tränaren i USA..

Flås går ihop med en annan sorts styrka, precis som zanzan skriver och som jag också försökte säga tidigare. Det KAN även finnas rätt sorts styrka men det är inte automatiskt utan måste tränas upp.

Du behöver nog inte krångla till med så mycket med en massa tänkande i detalj runt varje bakben på det sättet som du är inne på, utan det räcker bra med många övergångar, skolor, att rida i och ur mer samling, inte minst många fattningar och som zanzan skrev, rid enkla byten till att börja med.

Tror inte din amerikanska tränare skulle säga så mycket annat:confused:

jag vet inte, just det som jag funderar på.. vi tränade iaf att kontrollera bakbenen i skritt.. även vrida över sin egen axel i travserpentiner...

förstår att många inte bryr sig över att kontrollera "ett ben i taget" men för mig är det ganska viktigt, för att lära hästen vilka ben som ska vara längre i marken i galopp (i tex vänster varv, höger bak, vänster fram) med hjälp av sitsen, att hästen blir ordentligt lösgjord å gynastiserad i höfterna mm.

vid ryggning tex syns det väldigt tydligt om man missat en bit, dvs, hästen ryggar snett. (vilket försöks korrigeras med att rygga längs vägg :confused: när det ist är framdelen som ska styras för att rumpan ska hitta rätt)

tyvärr har jag lite dålig kontakt med bra tränare, de bra haffar man max 1gång månad, de "vanliga" säger aldrig VARFÖR det blir så, hur jag ska träna mig att kunna korrigera så att hästen inte fuskar med sitt "svaga" bakben.

Hade jag varit som du hade jag först och främst försökt hitta en tränare. Kan hända att det kanske inte känns fullt så bra som med din tränare i USA, men det finns trots allt många riktigt duktiga tränare här i Sverige. Annars är det lätt att man fastnar i en ond cirkel, man gör samma fel om och om igen. Och det är mycket svårare att förändra ett befäst fel.

Annars får du väl vänta med att byta tills din tränare kommer till Sverige, så att ni kan få rätsida på det. Det blir absolut inte bättre av att byta i 120, då är det inte ett korrekt byte. Byten skall utföras ur en samlad galopp.

Jo men visst är det viktigt att ha koll på bakbenen och var benen befinner sej, men om hästen byter i 180 så är det mycket annat du kan träna som är allra viktigast, bara så jag menar.

förstår att många inte bryr sig över att kontrollera "ett ben i taget" men för mig är det ganska viktigt, för att lära hästen vilka ben som ska vara längre i marken i galopp (i tex vänster varv, höger bak, vänster fram) med hjälp av sitsen, att hästen blir ordentligt lösgjord å gynastiserad i höfterna mm.

Men visst är det lättast om hästen får sköta det själv;)

När man pratar om sådana saker som att kontrollera ett ben i taget och att lära hästen vilket ben som ska vara längts i marken, då pratar vi nog inte om samma sorts dressyrridning längre är jag rädd!

tränren kommer nog inte till sverige igen.. :cry: kanske till sommaren.. förhoppningsvis från samma universitet iaf!
jag bytestränar inte mer än kanske 1gång/månad för att kolla "av" vart vi är. ska åka till en ny tränare snart (fast med annan häst) och vill vara lite förberedd ;)
mina vanliga tränare har man svårt att få tid av, och på en timma 1-3gång i månaden hinner man inte diskutera igenom riktigt.
det är ju lättare för hästen (iof har jag aldrig frågat ngn häst!) om den förstår hjälperna för varje "benrörelse" i skritt innan man går över till en "svårare" gångart.
jag vill verkligen lära mig att rida IN i bettet, utan att hästen blir ledd av mina tyglar, jag vill s a s inte att hästen ska "gå efter tygeln" utan bara sitsen. tex att rider jag en volt på korta tyglar, sedan helt plötsligt släpper båda vill jag att hästen ska gå i samma form, takt, hastighet och riktning.
men svårt att hitta ngt i in prisklass, jag har inte råd att lägga ut Xantal 1000-lappar i månaden...

Detta kanske ska ligga på AR istället eftersom du uppenbarligen inte rider "vanlig" dressyr. Håller fortfarande fast vid att du borde hitta en tränare, även om det inte känns hundra.

Sen det här med att "stämma av" bytena en gång i månaden..är det inte bättre att byta regelbundet så att det inte skapas problem emellan bytesgångerna? när bytena väl är riktigt riktigt befästa då kan du ju byta mer sällan, om du inte känner att du vill göra det varje pass.

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 744
Senast: Nevermind
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 328
Senast: JohannaB
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 769
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 523
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar