Byte till starkt bett?

Sv: Byte till starkt bett?

En fjording jag rider ibland går väldigt bra på ett stångbett, han trivs utmärkt med det, tar ett lätt stöd och tuggar förnöjt med sluten mun (har ingen nosgrimma, så han har alla möjligheter att gapa om han skulle vilja). Däremot kräver det förståss att man har en mjuk och stadig hand, annars skulle man kunna göra illa honom med det. Han har inte blivit okänsligare av att gå med det, och det går bra att rida på tränsbett också, men för ryttaren är det bekvämare att rida på stångbettet, och eftersom han också trivs med stångbettet så rider vi på det.

Bara för att man har skarpt bett betyder det inte att man inte kan ha snäll hand. Handen bestämmer ju fortfarande hur skarpt bettet är varesig det är ett vanligt 3-delat eller ett pelham. Jag rider min häst på pelham och jag tycker det är mer rättvist att rida på det med mjuka signaler än att sitta och slita med ett 3-delat?

i vilket sätt som helst gör dig av med pessoat! Det är värdelöst och förmodligen är det pessoat som gjort hästen hård från början.

kl

Vad skulle ni då rek på en stark häst där vanligt tränsbet inte fungerar? Har bytt från ett tjockt tvådelat till ett tunt tredelat eggbet. När jag frågade på h**ks så rek dom pessoar(?).

Bara för att man har skarpt bett betyder det inte att man inte kan ha snäll hand. Handen bestämmer ju fortfarande hur skarpt bettet är varesig det är ett vanligt 3-delat eller ett pelham. Jag rider min häst på pelham och jag tycker det är mer rättvist att rida på det med mjuka signaler än att sitta och slita med ett 3-delat?

i vilket sätt som helst gör dig av med pessoat! Det är värdelöst och förmodligen är det pessoat som gjort hästen hård från början.

:confused:

Men hästen jag rider går ju inte alls på pessoa, den har ett stångbett eller ett vanlitg tredelat tränsbett? Hur menar du?

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 715
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 087
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama