Byte till starkt bett?

L

lailustjockus

Nu är det så, att jag rider en liten fjording som är oerhört stark och har nu slutat lyssna på bettet för att barn rider henne och tjuvhåller på tyglarna (dessutom har hon pessoa) och hon är en av de mest barnpopulära ridponnierna på ridskolan där jag går, jag vill ha ett bett som är lite starkare för att få henne att lyssna, sen funderar jag på att gå över till hackamore eller något liknande när jag har fått henne att lyssna på mig igen, så, vad tycker ni ? Vilket bett ? Jag vill inte ha något allt för starkt eftersom jag anser att det inte är bettet utan handen som måste förbättras ! ((: Men ändå, bara för att få upp "lydnaden" igen o:

Sv: Byte till starkt bett?

Prova dig fram till vad som funkar, kallblodiga hästraser kan ofta vara lite starka och viljekraftiga. Det finns massor av bett på marknaden och det finns en anledning till att det är så. Det är bättre att du rider i ett bett som ger dig möjlighet att kontrollera hästen än att du sitter och sliter dig gul och blå.

Ibland kan det hjälpa att testa ett rakt bett - alt att prova bettlöst. En del ridskolehästar reagerar positivt på ngt nytt bara för att det är....... ja, nytt. Lite - "hmmmmm, vad är det här nu....". Alltså, de lyssnar bättre när bilden av "hur det brukar vara" inte riktigt stämmer.

"Lydnaden" är också bra att jobba med från marken.
Förresten - små fjordingar gillar vi!!!! :-)

Antar att hon har ett pessoa bett nu alltså?
Men varför har hon det? Nu kan ju inte jag så mkt om bett men pessoa bettet är väl ett ganska "elakt" bett som lägger ett tryck på nacken så hästen sänker nacken,samtidigt som det inte är så behagligt att ha i munnen så hästen vill ta upp huvudet? Eller har jag fel?:S
Då är det väl bättre att ha ett "vanligt" bett,typ tredelat eller ngt,speciellt om hon går på ridskola tycker inte jag att hon ska behöva ha ett sånt bett med små barn som inte riktigt vet vad dom gör....För hästen ska ju lyssna på dej,och gör hon inte det ska man inte behöva ha så skarpa bett hela tiden...Okej att man rider på det ett tag tills hästen fattar igen,så byter man tillbaka....
Men ja,jag kanju somsagt inte så mkt om detta men tyckte det lät lite fel....Men är det jag som har fel så vill jag gärna veta det!:)

*kl*

Har själv en stark fjording...men har nu Kulbett (waterfordbett) och han fungerar jätte bra på det. Behöver inte dra och slit i honom längre.

jag rider en kallblodstravare som tidigare gick på vanligt tvådelat ridbett. hon blev också stark och hängde sig på bettet när hon var riktigt pigg och när kraven kom.
bytte till ett tredelat eggbett och det löste en hel del tillsammans med ridning för tränare.

Du kanske kan prova med ett vanligt tvådelat eller tredelat, det bör ju finnas på ridskolan. Då slipper du kanske köpa ett bett till en häst som inte är din. Pessoat är, som det skrevs tidigare i tråden, inget snällt bett någonstans.

Jag har flera hästar som jag rider, En av dom rids med hackamore (stavning?). Hackamore tycker jag är superbra om man kan hantera det..

Om jag säger så här så inget barn ska rida med ett sånnt bett. Inte heller någon oerfaren.

Jag skulle rida på hackamore (dock är det skarpt och manmåste vara lätt på hand.)

För att det är ryttarens fel att hästen inte är skolad nog att kunna ridas på vanligt bett, och då får man se till att skola den! Varför ska hästen behöva "lida" för att ryttaren inte skolat hästen tillräckligt??

Du kan inte prata med någon av ridlärarna och fråga vad de tycker? Det är ju bra om det går att lösa på något annat sätt, och dom kanske kan hjälpa dig? :)

Varför ska man rida på snälla bett? Rid med ett bett som funkar istället.

Och hur kan du veta att det inte funkar med snälla bett? TS har inte skrivit något om ifall h*n provat att rida på "vanliga" bett utan bara att det inte fungerar på pessoa (vilket inte är så konstigt).

Vanliga två- och tredelade finns som jag skrev också säkerligen på ridskolan redan, då behöver inte TS lägga ut pengar på ett bett som kanske funkar till en häst som inte är h*ns. Det skadar ju inte att prova en lektion eller så.

Jag är inte emot att betsla upp om det behövs, men jag ser inte riktigt det som en permanent lösning. Använder själv skarpare bett ibland av säkerhetsskäl, men det är ju tills jag fått bukt med problemet.

Vilket trams! Elitryttare på världsnivå har bett som funkar, inte som är snälla. Att betsla upp för att få det att funka är att lösa problemet. Jag förstår inte denna envishet med att det är så farligt att rida på vad folk tror är skarpa bett. Bettet är inte skarpare än handen och har du då ett bett som funkar så förstår jag inte problemet? Om man tittar på riktigt duktiga ryttare så har dom just detta, bett som funkar!!!! Ska jag släppa ut min unge på en fjording som är stark så nog sjutton vill jag att hon ska rida på ett bett som hon kan kontrollera hästen med.

Återigen, hur vet du att de snälla betten inte funkar på TS häst?

Och att säga att "riktigt duktiga ryttare" använder sig av sånt tycker jag inte funkar. Det finns "riktigt duktiga ryttare" som rider rollkur, barrerar och dopar men det gör det inte rätt för det.

detta är ju en ridskole häst, och att slänga in skarpa bett i munnen på en ridskolehäst ser jag inte som en lösning, med tanke på alla olika ryttare på olika nivå som kan tänkas rida hästen. man är oftast inte stadig, mjuk och följsam som nybörjare för vissa tar detta lång tid att träna fram och har man inte den handen så ska man inte rida på skarpa bett enligt min mening.

Jag har ett starkt halvblod som jag ibland rider på ett tvådelat jaktkandar. Har tyglarna lösa på bettringarna så det blir inte så skarpt men jag får effekt av kindkedjan.

Ridlärarna på din ridskola borde veta vad hästen funkar på om det är en häst som är med i verksamheten. Jag skulle testa att sätta ett tredelat eller rakt eggbett på hästen till att börja med. Hackamore tycker jag personligen om, men det är inget som en nybörjare bör rida med. Men ni måste hitta något som passar hästen och dig. Något som ni inte behöver bråka med.
En häst i stallet jag rider kan man rida med vanligt tränsbett på ridbanan, men ute är hon för pigg och stark så det enda som funkar på henne är jaktstång. Men då behöver man inte ta hårt tag i henne, och man drar inte sönder munnen som man skulle få göra på tränsbettet för hon lyssnar inte ute på det. Det är en överenskommelse häst-ryttare som funkar. Hon har historia med att kunna sticka, och är lite tittig. Men med stången behöver man inte ha diskussionerna utan kan vara mjuk på handen och behöver inte ta mer än nödvändigt.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 715
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 087
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama