byte efter ökning

Sv: byte efter ökning

Har nu studerat på ett par filmer. Det ser så enkelt ut:angel: , men i alla fall ser det ut som ett språng blir bromsa, plocka in baken, ställa om, sen byte och ny sluta direkt. :idea:
I teorin är jag med nu......:crazy:

Tack för hjälpen!

Tack :bow: både filtnisse och pic :bow:

Jag inser :o att det är rätt självklart som ni båda skriver att börja med att räta ut t o m flera språng och som pic säger endast sluta -byte först. Det är ju just det momentet som är det svåra. Att från den nya galoppen gå in i sluta är ju inte så svårt, utan just att byta från slutan med baken från nya riktningen (som jag tänker mej). Men det SKA ju var svårt också.

Men även sen, i "tävlingssax" så rätar man ut ngt/ngra språng? Alltså sluta -flytta baken (1 el 2 språng? t o m) - byte - sluta?

Jo du pic, det blir nog till att slipa både här och var:rofl: :crazy: innan jag ens kan försöka igen, den gamla hästen finns ju inte mer och den här hästen har inte kommit så långt att jag kan försöka ens.
Men det är ändå intressant att tänka.

Tack snälla båda för att ni tar er tid att förklara :bow:

det optimala är ju att själva bytessprånget blir första språnget i nya slutan.
man kan, för att få det rätt, i det sista språnget i "gamla" slutan låta bakdelen passera så att man i princip rider en sluta rakt fram (alltså ej diagonal) och i samma språng ställer man om och byter - då hamnar framdelen före in i den nya slutan :)

Ja men i o f s tror jag inte det är det allra svåraste, (ja alltså allt är relativt:angel: ) att få bytessprånget som det första i nya slutan utan att få med baken i tid och exakt rätt.

Jo, som det såg ut när de duktiga gör det så, bromsar de nog upp, flyttar baken lite och ställer om o byter, men har inte lyckats med slowmotion så jag kan se exakt. Tror att baken rakställs en aning först, det måste ju nästan var så:confused: .

För mej är det en helt akademisk fråga fn :crazy: , men jag är så imponerad av timing och exakthet, i såna här rörelser. Att lyckas hålla reda på allt och inte flaxa runt som en kråka.

Man måste ju ha mål:p

Senast ändrad av en moderator:

Personligen tycker jag (och jag har även sett att det är ett vanligt problem på tävling) att det svåraste är att verkligen vara klar när bytet kommer så att man inte rider in i den nya slutan med baken före. Precis som både PrinceFair och Degree har skrivit så "puttar" man bakdelen förbi framdelen strax innan man byter in i den nya slutan. Det är inte helt okomplicerat och värre blir det i en riktig sax med mer eller mindre bestämda avstånd/galoppsprång. Då blir det förhör på om man har sin häst lydig och mellan hjälperna :angel::D

Nu är jag ju lite sen in i diskutionen så ni har visst redan avhandlat byte efter ökning:p

Men jag gör som någon tidigare nämnt samlar upp 3 språng innan bokstaven och byter när frambenen når bokstaven (vilket naturligtvis bli lite innan) sen svänger man.

Vad gäller galoppsaxen så tycker jag det är allra bäst att rida sluta - nått språng skänkelvikning - byte - sluta, slutan måste då på börjas redan i bytet! Och fooort går det:D

/Z.

Det är inte helt okomplicerat och värre blir det i en riktig sax med mer eller mindre bestämda avstånd/galoppsprång. Då blir det förhör på om man har sin häst lydig och mellan hjälperna :angel::D

Kan tänka mej, det ja:angel: :crazy: Det gäller att hålla reda på allt då:D

Nu är jag ju lite sen in i diskutionen så ni har visst redan avhandlat byte efter ökning:p

Men jag gör som någon tidigare nämnt samlar upp 3 språng innan bokstaven och byter när frambenen når bokstaven (vilket naturligtvis bli lite innan) sen svänger man.

Vad gäller galoppsaxen så tycker jag det är allra bäst att rida sluta - nått språng skänkelvikning - byte - sluta, slutan måste då på börjas redan i bytet! Och fooort går det:D

/Z.
Det är svårt att kunna rida med tryck då.

KL

Anledningen till intresset fn för just saxen var att jag har ridit ett par diagonalslutor till medellinjen i skritt och börjat i trav, rakrikta och sen sluta åt andra hållet. Det är svårt nog. Och behöver slipas mycket på än:crazy:

Jag mindes då i alla fall galoppslutorna och hur i alla världen det skulle gå att få till.

Idag hämtade jag hem min snart sönderlästa (av andra :crazy: )Kyra-bok som var utlånad. Visste väl att hon skrev om det här :idea:
Hon tar upp just problemet med att få bakdelen rätt. Hon har bla bra övningar att börja med.

Kyra betonar rakriktningen och precis som flera sagt att man kan tom låt baken gå före en aning i omställningen inför bytet.

(Här finns många duktiga, vill jag lova, som sagt samma)

För dem som är intresserade finns bra förberedelser (förutom att få full koll i skritt o trav först) En övning är att rida diagonalsluta åt
samma håll men med fyra språng rakt fram på medellinjen mellan.
Man tränar då raktriktningen, som kommer först.

Därefter kan man rida 4 språng tex vänstersluta två med mindre tvärning på medellinjen ungefär, två rakt fram, byte och därefter högersluta tillbaka till spåret. Det blir en båge från hörn till hörn (samma sidas hörn) där de raka sprången kommer på medellinjen.

Om nån annan är närmare än jag och vill ha tips!

Senast ändrad av en moderator:

Hur menar du att det är svårt att rida med tryck? Att man inte hinner få tillbaka dom för attd et är för få språng eller att man inte får nått tryck i bytet?

Det problemet har jag inte på min häst. Men jag har oxå en häst med naturligt tryck i... Men jag kan ju bara säga hur jag gör och vad som fungerar på min/mina hästar. Det är klart i en vanlig Msv med en yngre häst så kortar jag förmodligen upp tidigare och lägger bytet på ett pedagogiskt sätt för just den hästan - beror ju helt på hur just den byter!

/Z.

Visst, men nu är du lite avancerad:angel:
Pratar om oss dödliga:cool:

Jag antar att du är ironisk va? Jag menar ju inte att låta avancerad - jag är med dödlig:p Kanske bara är dålig på att förklara:confused:

Tänkte bara att med en häst som det är tryck i, kan det vara svårt att få tillbaka snabbt för att sen hinna rida framåt innan byttet.

Mend et finns ju inte såmånga andra sätt att göra det på, det är så det ska göras och har man en häst som det är svårt med så får man naturligtvis hitta nån lösning tillsvidare. Men man gör väl ändå bytet i samlad galopp? Inte rider di framåt in i bytet om t.ex kommer i samlad förvänd galopp och ska byta mitt kortsidan?

Eller det är klart man rider framåt in i bytet men inte mer än att man bibehåller den samlade galippen både före och efter, precis som efter ökning...?

/Z.

varför är det svårt? snälla förklara hur du tänker, jag förstår inte....

Om man nu inte är så duktig eller inte har en jättelydig eller stark häst( som i mitt fall), kan bromssträckan bli för lång o att man då byter i ett bromsande läge eller inte har hunnit rida på framåt igen.

Isf har man ju två alternativ som är bättre än att bromsa sig igenom bytet, som en lösning tills vidare innan man fått ordning på allt:
1) bromsa ngt tidigare (lägre poäng på ökningen + upptagningen)
2) Samla mindre, och byta ur den ngt mindre samlade galoppen (ev lägre poäng på upptagningen, men förhoppningsvis får man ett bättre byte)

Och så får man träna mera samling och lydnad samt att bli snabbare i sin hjälpgivning, målet är ju att bara behöva 2-3 språng för att komma ner i samlad galopp :)

Trodde att du hade lite överséende med tanke på din egen ridning:angel:
(min fälttävlanshäst kan ju bara full fart framåt = lång bromssträcka så jag brukar få prioritera på tävlingsbanan (vi jobbar hårt på träning med att förskorta bromssträckan).

Jag vill inte börja att bromsa efter medellinjespassagen som många gör o ändå få till ett fjuttigt byte.

Men det här handlar ju egentligen inte om att vara förstående eller inte. Vi diskuterar ju hur man rider byte efter ökning. Om man sen har en häst som inte kommit så långt eller är tillräckligt stark för att kunna samlas upp på +2 språng och göra ett snyggt byte så får man ju rida "medelvägar" som underlättar för hästen, det har ju jag skrivit i typ alla mina inlägg.

Anledningen till att jag skrev att jag samlade 3 språng (ca) för att sedan byta när frambenen når spåret - är just att min häst har kommit så långt och klarar det (oftast eller ibland aillafall:p )

PrinceFair kanske menar att hennes häst inte heller är tillräckligt stark (eller av annan orsak) för att "klara" det - men att det fortfarande är målet...? Jag har ett par yngre hästar oxå och dom lägger jag naturligtvis inte på samma sätt som den äldre, mer utbildade och starka hästen! Men MÅLET är att kunna visa även dom på det sättet!

/Z.

Trodde att du hade lite överséende med tanke på din egen ridning:angel:
(min fälttävlanshäst kan ju bara full fart framåt = lång bromssträcka så jag brukar få prioritera på tävlingsbanan (vi jobbar hårt på träning med att förskorta bromssträckan).

Jag vill inte börja att bromsa efter medellinjespassagen som många gör o ändå få till ett fjuttigt byte.

vad vet du om min ridning? :devil:

att jag ibland har lite längre bromssträcka pga stor stark och glad häst betyder inte automatiskt att jag anser att det är det rätta :smirk:
jag strävar givetvis mot att kunna använda färre och färre galoppsprång i upptagningen - vilket ju faktiskt hänger på både min ridning och hästens styrka och lydnad

(det citatet du valde ut säger inte hela sanningen heller utan var lite överdrift, mest för att poängtera att man faktiskt under programmet måste PRIORITERA om man inte kan göra det på det korrekta sättet - jag kan självklart ta upp honom, men det tar kanske 4-5 språng istället för de 2-3 som jag vill komma till)

För min egen del (om min ridning nu då) har jag inte så mkt överseende med ngt - det finns bara ett sätt att få mer poäng på dressyrbanan, och det är att rida bättre!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 541
Senast: Liten
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 322
Senast: JohannaB
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 624
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 431
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka