byte efter ökning

Sv: byte efter ökning

Ja och på poäng. Vid en programridning så sa domaren att nu var jag snäll som satte en 3a för för tidigt byte , jag kunde satt 0 poäng för ej utfört och satt omslag i ökningen :crazy: Värt att tänka på kanske men vad göra , skall man strula till det och byta tillbaka för att sedan byta igen tro.... Hmm det skulle jag frågat.

Japp, alldeles riktigt. Om du hinner vill säja. Jag hade en likadan som bytte när han tyckte han borde byta, blev nollad några gånger för detta. Jag frågade min domarutbildare om korrektheten i att sätta en nolla och enligt honom är det fel. Nåt poäng skall du ha eftersom bytet blivit utfört, om än alldeles för tidigt. Han sa också att det korrekta är att byta tillbaks för att sedan byta igen.

Kom ut någon meter max innan bokstaven och byt vid bokstaven, det är faktiskt 6 meter sedan kvar till väggen och i teorin är det 2 galoppsprång i samlad galopp så det är gott om tid egentligen. I praktiken finns det ingen tid överhuvudtaget :angel: På Hille ligger jag i stort sett ner i kurvan innan man vänder upp på medellinjen. Han gillar att sticka just där :crazy:

Barcelona den djävulen byter ibland självmant ett par galoppsprång INNAN jag ens kommit fram till bokstaven :( MEd henne annars är det gott om tid faktiskt.

Men man ska väl gå ner några språng innan bytet, men menar du då sammanlagt, 3-4 före och 2 efter i samlad?

Min gamla bytte tyvärr själv så fort han visste vad som skulle komma eftersom han var alldeles för smart för att vara riktigt bra som dressyrhäst (förutom den usla traven då förstås:p )och dessutom kvick som en vessla.

Han sa också att det korrekta är att byta tillbaks för att sedan byta igen.

Nu har jag inte tävlat de programmen, men det är vad jag hört också vid en programridning för länge sen, ang om hästen byter själv.

Vid det vi pratar om nu kan det bli rejält rörigt då:crazy: känns det som. Så då låter rman nog bli kan jag tänka mej.:p

Men det lät smart att gå ut lite ovanför bokstaven om man klarar det och SEN byta vid bokstaven.:idea: För du får som sagt nosen mot väggen annars och risk för att hästen inte tänker framåt i bytet?

det är precis den effekten jag vill ha och behöver i nuläget, något som hindrar honom att lägga gasen i botten vid bytet :angel: så att byta mot väggen är alldeles perfekt för vår del :D
det är värre när det är staket, då måste man ju hinna svänga åxå så man inte hamnar... utanför banan ;)

Hej!

Om jag inte minns fel (var ett par år sen jag tävlade...) så är det så att när du rider en ökning, som ju går diagonalt mot långsidan, så ska bytet komma när frambenen når fyrkantsspåret igen. Vilket borde vara strax innan/vid bokstaven. Om du däremot rider en sluta på diagonalen så är hästen parallell med långsidan o bytet ska komma när ryttaren är mitt för bokstaven.

Jo det var därför jag funderade. För det blir ju väldigt svårt att få ett rakt byte (och korrekt) i det läget om man inte byter före eller som filtnisse o fio skrev, går ute lite före och får ett rakt byte. :confused:

Men man ska väl gå ner några språng innan bytet, men menar du då sammanlagt, 3-4 före och 2 efter i samlad?

Min gamla bytte tyvärr själv så fort han visste vad som skulle komma eftersom han var alldeles för smart för att vara riktigt bra som dressyrhäst (förutom den usla traven då förstås:p )och dessutom kvick som en vessla.

Nä jag menar från F till kortsidan

....Vid en programridning så sa domaren att nu var jag snäll som satte en 3a för för tidigt byte , jag kunde satt 0 poäng för ej utfört och satt omslag i ökningen :crazy: Värt att tänka på kanske men vad göra , skall man strula till det och byta tillbaka för att sedan byta igen tro.... Hmm det skulle jag frågat.

I detta fall så ska man försöka kunna bedömningspunkterna väl...
Vet man att punkten 18 i ett program är galoppombyte vid P och är koeff. 2 så om hästen krånglar till det innan så kan man ju hellre bya tillbaka för att säkra sitt gyte vid P och därmed inte missa 2 bedömningspunkter.

Jag har vid nåogt tillfälle kunnat nyttja min kunksap om detta men ofta hinner man inte med att rätta sig..
Men vet man med sig en svårighet kan detta vara ett bra tips :idea:

Nej det är ju inte så lätt :) Tänk att du rider din ökning, siktar strax innan bokstaven, samlar hästen sista sprången till en upptagning där du förbereder bytet och när frambenen når spåret så kommer bytet. Byter man efter att hela hästen är ute på spåret så kommer du antagligen att antingen komma ut alldeles för tidigt på spåret eller bli tvungen att byta in i hörnet. Men man får ju heller inte byta för tidigt. Inte så lätt... Men som sagt så gäller detta när hästen går diagonalt mot långsidan, inte vid skolor.

I detta fall så ska man försöka kunna bedömningspunkterna väl...
Vet man att punkten 18 i ett program är galoppombyte vid P och är koeff. 2 så om hästen krånglar till det innan så kan man ju hellre bya tillbaka för att säkra sitt gyte vid P och därmed inte missa 2 bedömningspunkter.

Jag har vid nåogt tillfälle kunnat nyttja min kunksap om detta men ofta hinner man inte med att rätta sig..
Men vet man med sig en svårighet kan detta vara ett bra tips :idea:

Ja jag håller med , men när man kommer dundrande på diagonalen i ökad galopp på en häst som är runt 176 (ja du har ju haft en stor själv) och hästen byter i upptagningen då är det inte lätt att byta tillbaka för att sedan hinna byta igen :crazy:

Ja jag håller med , men när man kommer dundrande på diagonalen i ökad galopp på en häst som är runt 176 (ja du har ju haft en stor själv) och hästen byter i upptagningen då är det inte lätt att byta tillbaka för att sedan hinna byta igen :crazy:

precis det jag fundrerar över åxå, när man väl har hunnit byta tillbaka (om man nu lyckas med det) är man redan förbi bokstaven och det rätta bytet blir för sent - det missar man ju åxå massor med poäng på....

precis det jag fundrerar över åxå, när man väl har hunnit byta tillbaka (om man nu lyckas med det) är man redan förbi bokstaven och det rätta bytet blir för sent - det missar man ju åxå massor med poäng på....

Ja så hur man än vänder och vrider på det så förlorar man :D

Men som sagt så gäller detta när hästen går diagonalt mot långsidan, inte vid skolor.

Apropå det, kom att tänka på en annan sak, ang sluta och byten, (fn är det endast teori det också för min del, bäst att påpeka.:o )
När man rider diagonalsluta i zigzag, rakriktar man hästen något språng mellan, dvs innan man byter (galopp alltså)? Jag vet att jag någon gång försökte på min gamla som hade lätt för byten och galoppslutor, men jag hann inte med att få till bra byte och gav upp (hade ingen tränare då heller:crazy: Kan lugna alla med att jag bara försökte ett par gånger)

Det kändes som om man måste göra alltför stora rörelser för att hamna rätt och det gillade han inte. Men troligen gjorde jag fel. HUr gör ni?

(Dum fråga kanske, Om man kan det:D )

Man kan börja med att rida rakt fram så många språng som krävs för att man ska få ordning på alla detaljer.

En sak som man bör tänka på är att man kan fortsätta att flytta baken något språng,när man har hästen rak, för att den inte ska hamna före framdelen åt det nya hållet.
Sen börjar även hästen att förstå att man ska byta galopp o riktning och då blir allt så mycket lättare.

Precis som Filtnisse skriver så kan man ju i början träna bara sluta-byte och då kan man rida hästen rak tills man har den mellan hjälperna och kan göra ett bra byte. Vid "tävligssaxen" så rider du sluta, flyttar över bakdelen, förbereder bytet och byter i det språng där hästen är rak eller baken något förbi framdelen så att den inte kommer före in i den nya slutan. Om man behöver använda för stora hjälper här är det nog bättre på att fila lite på sluta- byte innan man lägger på nästa sluta :)

Tack :bow: både filtnisse och pic :bow:

Jag inser :o att det är rätt självklart som ni båda skriver att börja med att räta ut t o m flera språng och som pic säger endast sluta -byte först. Det är ju just det momentet som är det svåra. Att från den nya galoppen gå in i sluta är ju inte så svårt, utan just att byta från slutan med baken från nya riktningen (som jag tänker mej). Men det SKA ju var svårt också.

Men även sen, i "tävlingssax" så rätar man ut ngt/ngra språng? Alltså sluta -flytta baken (1 el 2 språng? t o m) - byte - sluta?

Jo du pic, det blir nog till att slipa både här och var:rofl: :crazy: innan jag ens kan försöka igen, den gamla hästen finns ju inte mer och den här hästen har inte kommit så långt att jag kan försöka ens.
Men det är ändå intressant att tänka.

Tack snälla båda för att ni tar er tid att förklara :bow:

Man bromsar ju upp slutan på ca. ett språng(färdig produkt),sen vänder man, ställer om o byter o formar om då slutan i princip har påbörjats.
Här gäller det att vara snabb o precis.
Bytena måste vara raka o bäriga för att hästen ska klara av att göra det.

Jag fick tipset att låta baken passera förbi framdelen innan bytet så att hästen ligger rätt in i nästa sluta. Funkade på min.

Man bromsar ju upp slutan på ca. ett språng(färdig produkt),sen vänder man, ställer om o byter o formar om då slutan i princip har påbörjats.
Här gäller det att vara snabb o precis.
Bytena måste vara raka o bäriga för att hästen ska klara av att göra det.

Ber om ursäkt om jag är trög här:crazy: Jag tror att jag ska leta fram någon film och studera.

Du menar att det går att vara så snabb och exakt att det inte blir ett språng där hästen är rak? Utan man bromsar, flyttar baken ställer om och byter i princip direkt? Eller smyger man över baken i sista språnget innan så att säga, och sen byte i nästa? Som pic skrev om jag fattade rätt.
Sorry, tänker så det knakar hemma i fåtöljen hur det blir. Kanske är lite trög nu.:o

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 541
Senast: Liten
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 322
Senast: JohannaB
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 626
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 431
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka