byte efter ökning

Sv: byte efter ökning

Anledningen till att jag skrev att jag samlade 3 språng (ca) för att sedan byta när frambenen når spåret - är just att min häst har kommit så långt och klarar det (oftast eller ibland aillafall:p )

Men blir det inte lätt att hästen bromsas av att du rider mot väggen då? Kan du få framåt direkt, du byter i princip mot väggen? Eller missförstår jag dej? Verkar det inte lättare att gå ut lite tidigare och få bytet mot hörnet, ist f väggen som filtnisse skrev?

KL lite OT , ang att få dem lätta att sätta tillbaka så har jag på den här hästen varit mer bestämd än tidigare med tempoväxlingarna och tränat väldigt mycket redan tidigt på att få svar direkt, självklart inte från ökad till samlad från start, men öht svar snabbare framåt-bakåt i tempo. Tidigare har jag slarvat med det i utbildningen med följd att hästen varit svår att få tillbaka från ökad och jag har fått jobba hårt i sadeln:crazy: för det. (pratar ju mest om fulllbodshästar nu och de har långa språng och ökar lätt men tillbaka:crazy: )

Nu har vi ju ännu inte kommit så långt i itbildningen men hittills märker jag en klar skillnad.:) För en gångs skull har jag varit konsekvent ang detta, bla tack vare tränaren.

Ja det var OT men viktigt.

Det är så himla svårt att förklara - det är ju så mkt man gör på ren rutin och utan att fundera så mkt på hur man egentligen gör det!

Men naturligtvis tvingar jag henne inte att byta rakt in i väggen:p Lite grovt men du fattar! Om man lder lite åt det håll man ska göra hörnpassering precis i bytet, jag ställer om henne till kommande galopp sida i bytet - då har jag ju henne på rätt köl... Jag får ta och kolla en film! Men till saken hör att just den här hästen har väldigt lätt för byten och är så säker att man kan lägga dom nästan hur som helst med god förberedelse och det är inget problem för henne!

Lite krasst förklarat ökning, 3 språng uppsamling - byte i samlad galopp med omställning i bytet - snabb halvhalt - hörnpassering...!

Nu snurra jag till det ännu mer va? I dom högre klasserna går ju allt så FORT så att rida exakt som man vill enligt skolboken är ju kanske inte så realistikt - iallafall inte när man inte har fått så mkt rutin än!

/Z.

Om man tittar på flera ryttare i regional MSV, så tycker jag nog de flesta gör så här att de ökar, samlar upp ca 3 steg innan,och då går ut mot väggen något galoppsprång tidigare än bokstaven, ställer om och byter.
Då kommer bytet vid bokstaven.

Beträffande det som diskuterades tidigare i tråden, om hästen byter när man börjar uppsamlingen, så hörde jag CC säga efter en ritt i DIV1 till en ryttare som bytt tillbaka, för att sedan byta på rätt ställe, att hon skulle "låtsas som det regnar" och bara rida på, för att bibehålla flytet. Men det kankse var en individuell kommentar.

Jag gjorde precis en sån grej förra året fast inte ur en ökning. Red ett sånt FEI för juniorer då tror jag och då byter man mitt på en kort diagonal mellan B o K - hästen jag satt på då var lite nitroglycerin och bytte alldeles för tidigt - jag gjorde som du sa, låtsades att det regnade. Kommentaren blev "ej, rättat"

Så senare frågade jag en annan domare som jag tränar för och han dömmer upp till GP, enligt honom ska man inte rätta i ett sånt läge. plus attd et ska vara fel av domaren att sätta nått av de lägsta betygen ifall hästen har gjort ett bra byte... Men det där är nog väldigt individuellt!

Personligen tycker inte jag att det ser snyggt ut när man rider ut tidigare och rider rakt fram förbi bokstaven och byter och det kan väl inte generera i de "högsta" poängen (så mkt högsta nu våra dommare vågar använda:p )

/Z.

Men blir det inte lätt att hästen bromsas av att du rider mot väggen då? Kan du få framåt direkt, du byter i princip mot väggen? Eller missförstår jag dej? Verkar det inte lättare att gå ut lite tidigare och få bytet mot hörnet, ist f väggen som filtnisse skrev?

Nu var iofs inte frågan ställd till mig men... Visst kan det vara svårare men det är så det "ska" va. När man väl rider denna rörelse på tävling så får man hoppas att den sitter så bra att hästen inte bromsar själv. Går man ut tidigare än möjligtvis strax före så kommer bytet när hela hästen är på spåret o det är egentligen inte korrekt. Angående upptagningen så gör man ju bytet i samlad galopp och även om man kanske vill rida fram i bytet så handlar det väl egentligen mer om känslan av att hästen bjuder i samlingen och "suger tag" i bytet än om en egentlig tempoökning.

Vet inte om jag bidrog något nu eller om jag bara svamlar... Ursäktar isf :D

Det är det som jag menar-Tack!

Tänker på när hästarna på Globen byter efter ökningarna. Tror att de byter först när de är ute på spåret igen.
Ska titta på mina filmer:idea:

Tidigare rör sig om ett galoppsprång. Jag tror det är bättre att göra så, om man själv är osäker. Och bytet sker vid bokstaven.
Hellre ett något för tidigt byte, eller att man tänker så, då brukar det komma på exakt rätt ställe, än att man byter för sent

FL

Åk ut och titta på lite MSV, jag tror aldrig jag sett en häst som står emot eller bromsar för att väggen kommer.

Faktum är att det till och med kan vara en hjälp i en upptagning, även om man inte ska gör ett byte

ja, jag håller med dig! det är det jag har skrivit i tidigare inlägg - att man får rida annolunda om man har en mindre rutinerad häst eller naturligtvis är mindre rutinerad själv. Men målet måste ju ändå vara att inte behöva gå ut för tidigt och byta med hela hästen på spåret!

Men som med all ridning så måste den anpassas efter individen. Jag tror det försvinner mer och mer ju högre upp i klasserna och som du säger är det vanligt i Msv att man gör så därför att hästarna och kanske ryttarna är mindre erfarna.

Jag rider nationell St.george och där är hästarna så pass starka och lydiga/rutinerade att man kan rida på ovan nämnda sätt!

/Z.

Jag håller helt med dig - att det handlar om en känsla av att hästen bjuder in i bytet. Därför blir det lite fel om att prata om att man måste samla upp tidigt för att hinna rida framåt in i bytet. För har man inte bjudning/sug efter ökningen så lär man nog aldrig ha det :p

jag har ju förstått hela tiden vad du menar, men alla här har nog inte det :)
det där med framåt är ju mer en känsla - precis som att rida an på ett hinder faktiskt, man vill vara färdig och bara kunna lätta och vara om med skänkeln utan att hästen ska bli lång/flack i språnget/bytet :D

Åk ut och titta på lite MSV, jag tror aldrig jag sett en häst som står emot eller bromsar för att väggen kommer.

Faktum är att det till och med kan vara en hjälp i en upptagning, även om man inte ska gör ett byte

Jo det ska jag göra, när det blir varmare och trevligare:cool:

Men jag tycker nog inte väggen är en hjälp trots att jag ändå har haft hästar tidigare som jag fått kämpa mer med att få tillbaka (snyggt alltså, :crazy: )
De har en tendens att stå emot om de inte vet vart de ska och på diagonalen vet de ju det men då kan de istället tendera att vilja vika av för tidigt så man får passa så att det inte blir egna initiativ.
(Jag pratar om tidigare hästar, har inte flera :D )
Det kan bero på slarv i inlärningen men också en kombination av hög självbevarelsedrift och kvickhet och lite "tittighet". VÄggen blir "fel" hjälp, om det går att förstå hur jag menar.:confused:

Tur att iallafall ngn hänger med i ens svindlande tanke gångar!:p

*KL*
Filtnisse - var det inte du som sa attd et var svårt att rida på "mitt" sätt därför att det var svårt att hinna bli klar med samlingen för att sedan kunna rida framåt in i bytet? Bara undrar för jag orkar inte bläddra fram å kolla! Så rätta mig bara om jag har fel!

/Z.

Står de mot är det svårt, men det är ett annat problem, då gör dem det oavsett om du ökar, eller så är de osäkra.

Att låta väggen fånga upp ökningen, och få ett snyggt samlat avbrott är ett gammalt knep. Men självklart måste du ha en ärlig bjudning innan.

Ah, då har kah lyckats förklara mig ganska bra då:p :bow:
Vad menar du med att du inte har samma erfarenhet som jag?

Jag fattade det som om du byter när du fortfarande är kvar på diagonalen o sen svänger eller byter du o svänger samtidigt?

Står de mot är det svårt, men det är ett annat problem, då gör dem det oavsett om du ökar, eller så är de osäkra.

Att låta väggen fånga upp ökningen, och få ett snyggt samlat avbrott är ett gammalt knep. Men självklart måste du ha en ärlig bjudning innan.

Nu har jag inte tävlat program med byte vid bokstaven, men pga att de mentalt blivit vingliga ungefär där man samlar efter ökningen (inget problem med bjudningen i ökningen) så har jag fått smyga ut liksom lite parallellt med spåret allra sista biten för att inte rida mot väggen, utan liksom glida in utmed den. För att inte komma ut nedanför bokstaven får man då sikta lite ovanför. Det har inte varit så att alla reagerat lika starkt, hingsten var mest vinglig o osäker, men det handlar lite om att ha kontroll över vad man ska göra härnäst.

Det är just i galoppökning eftersom det då blir en rejäl ökning, inte om man kommer hela vägen i samlad galopp. Vägen blir ganska kort med långa språng och det handlar väl om förmåga att vara med och tajma hos mej också, för att få hästen precis rätt. :o

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 541
Senast: Liten
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 322
Senast: JohannaB
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 624
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 431
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka