Byte av häst...

Sv: Byte av häst...

Men, tänk efter nu. För dig är dina önskemål självklara - för oss får vi de rader du presenterar i dina inlägg. Och där beskriver du bland annat att tölten inte är viktig, men att du vill rida akademiskt.

Och det är just det som är kruxet eller finessen med ett forum: vi har alla olika erfarenheter och personliga åsikter och det är bland annat det du får till svar oavsett om det passar din frågeställning eller inte. Det jag tycker är viktigt kanske är en petitess för dig: oavsett om det gäller gångartsridningens vara eller icke vara, eller plånboksstorlek vid hästköp?

Förutom diskussion av hästras tycker jag dock att du har fått många bra synpunkter däremellan.

Självklart ska du göra ett "byte" om du vill det. Har också bara haft storhästar tidigare tills juli månad förra året då jag köpte min första islandshäst, och jag ångrar INTE mitt byte.

Har alltid varit mycket förtjust i dessa småhästar, men hade aldrig någon tanke på att skaffa en själv. När jag sålde mitt fina svarta halvblodssto, som var helt underbar på alla sätt men vi kom inte överens ridmässigt, då tänkte jag nu banne mig ska jag köpa en islandshäst.

Här på Bukefalos hittade jag min drömhäst. Han hade precis fyllt två år, var fux med kritvit man & svans och hette Grunur. Innan jag ens hade sett honom visste jag att det var MIN häst.

Vet att han är en unghäst och min första islänning, men jag har kunniga instruktörer att ta hjälp av när det är dags för inridning, så jag tror det kommer gå hur fint som helst.

Lycka till önskar jag och hoppas du hittar din dröm-islänning.

Perfekt att köpa en unghäst och att träna den enligt AR då kommer du absolut att få den ren och fin i sina gångarter..jag säger bara lycka till med pålle letandet!!
Synd att du bor så högt, annars har jag en 4 åring som är longerad och lite arbetad för hand;) samt inriktning AR

Jag trodde i min enfald att en del av vitsen med ett diskussionsforum var just att ifrågasätta, fortsätta diskutera och kanske komma in på nya spår....

Att jag ifrågasatte varför du vill byta till just islandshäst beror på att du skrev att du ville rida akademiskt, men inte var särskilt intresserad av de extra gångarter islandshästen har att erbjuda (eller det var i alla fall så jag tolkade det du skrivit - jag kan säkert ha fel!). Hade du skrivit att du var intresserad av akademiskt OCH gångartsridning, så hade jag med säkerhet svarat helt annorlunda...

Självklart är det helt och hållet ditt val vilken hästras du skall ha, vad du skall använda den till, hur dyr häst du köper osv, osv. Jag menar INTE ALLS att man, för att man ex-vis köper en "dyr, fin" häst måste tävla med den. Men för de allra flesta människor innebär ett hästköp en ekonomisk risk, och då kan det vara bra att vara medveten om vad ens val får för konsekvenser.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 025
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 924
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 778
Senast: yamyam
·
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 305
Senast: Sixten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?