Byte av häst...

Kattennizze

Trådstartare
Jag står i begrepp att köpa en islandshäst efter att haft halvblod i många år. Jag vill ha en unghäst med bra gångarter, en fyrgångare. Jag är inte intresserad av tävling, utan av akademisk ridkonst, skogsturer etc. Vad är det jag ska titta efter exteriört?? Jag känner mig ganska rådvill eftersom jag är så ny i rasen. Ska man alltid spattröntga när man köper en islänning? Exemfria föräldrar är ju självklart, men mer? JÄTTETACKSAM för svar!

Sv: Byte av häst...

Är du säker på att du ska ha en unghäst? Det är inte lätt med att få/hålla gångarterna rena. Skulle rekomendera att skaffa en som har stabila gångarter från början som är riden ett tag.

Känner du någon som är rutinerad islandsryttare? Det är guld värt att ha med när man ska titta på hästar. Hellst en som känner dig och vet vad du egentligen behöver.

I stallet jag är så brukar dom bara röntga om veterinärundersökningen visar något eller om köparen vill. Själv så skulle jag inte tveka om jag hittar min drömhäst trots exem. Visst det är lite jobb men inte så mkt att det inte är värt det.

Senast ändrad av en moderator:

Att få reda på om föräldrarna är eksemfria - DET skall du inte ta för självklart ;)

Är islandshästarna en ny bekantskap så rekommenderar jag en något äldre häst än en unghäst: det är bra om gångarterna "finns på plats" (och framförallt så är det lättare att avgöra vid provridning om hästen kommer att passa dig). Är det en unghäst behöver den gångartsträning - för avarter och trassel med gångarterna kan du lätt få även om du inte avser att träna de olika växlarna ...

Skulle inte gångarterna vara av intresse rekommenderar jag faktiskt en annan ras, för mig är gångartsridning en central del av islandshästens karaktär och väsen.

Äldre hästar hade jag spattröntgat - plåtarna är ändå en sån liten del av vad inköpspriset brukar vara.

Varför skulle inte en islandshäst passa för akademiskt? Varför måste allt vara så inrutat på gångarter o.s.v?
Visst det är ju ett av islandshästens kännetecken det här med tölten, men jag tycker nog att man kan ta reda på lite fakta innan man dömer en person som har bestämt sig för en ras.
Man kanske inte vill rida runt på halvblodskolosser, bara för man väljer islandshäst behöver man inte träna in tölten.

Senast ändrad av en moderator:

BusenPento skrev:
... bara för man väljer islandshäst behöver man inte träna in tölten.
Men man bör vara medveten om att islandshästen ÄR en gångartshäst, och att du högst troligt kommer att ha fler taktavvikelser eller problem även i grundgångarterna - i synnerhet om man inte är van att rida islandshästar.

Därtill har vi en prislapp på hästen som ofta är högre än för andra raser, så bara den kan motivera att man tittar på en häst som är mera lämpad för det man tänkt använda den till.

Som en känd islandsfödd tränare (fritt citerat ur minnet) sade i en intervju: "Jag valde islandshästar för jag hade inget annat val". Men det har ni, så fundera på vad ni ska använda er häst till.
Det säger rätt mycket tycker jag.

Jo visst är isisarna gångarthästar, det vet jag mycket väl. Men med tanke på att h*n är "nybörjare" på just denna ras så betyder det inte att h*n kommer misslyckas. Jag uppfattar det i varje fall så när jag läser eran text. Tror nog att h*n har tänkt igenom dett mycket noga och även kommer ta hjälp av duktiga instruktörer.
Så ge lite uppmuntran ist och förslag på hur h*n på bästa sätt kan hitta sin drömhäst. ;)

Inte_Ung skrev:
Varför en Islandshäst?
Ett kallblod passar bättre till att rida Akademiskt på.

Du, islandshästar är ett kallblod.. ;)
Om du är inne på att specificera ras så använd benämningen nordsvensk bruks, kallblodstravare eller vad du nu var ute efter. :idea: :banana:

Jag har tränat akademisk ridkonst på min islänning, samt tränat några andra, och det går alldeles utmärkt. Islänningen är inte den lättaste rasen att träna akademsikt på eftersom de har fler gångarter och andra exteriöra förutsättningar, men självklart går det! Och om det är syftet med detta hästköp så är det INTE bäst att köpa en häst som redan blivit riden och som gångarterna är befästa på. Då är det mycket bättre att skaffa sig en unghäst och börja från början. (om man känner att man har kunskapen att träna en unghäst, oavsett ras)Tölten ställer till en del problem ibland i den akademsika ridkonsten och bör inte plockas fram förän hästen bär sig rätt i de andra gångarterna (om man vill rida på det sättet). Självklart kan man ju kombinera sin ridning på alla möjliga olika sätt, och ta in det bästa från många ridstilar.

Om jag vore du, så skulle jag ta kontakt med Katrin Wallberg (www.ridkonst.nu) som har stor erfarenhet av akademsik ridkonst och islandshästar, och fråga henne om vilken typ av islandshäst du ska leta efter för att den ska vara så exteriört lämplig som möjligt för den ridstil du vill utöva. Smidighet, lätthet för att vinkla sitt kors/bäcken och kort,välvd rygg är komponenter som jag skulle se efter. Sedan självklart bra ben och hovar! Halsen bör vara väl ansatt och halsen och nacken mjukt välvd.

Men å andra sidan kanske du hittar din drömhäst i en knotig skrangla som jag gjorde, och då är det bara att slå till! Allting går, ingenting är omöjligt=) Min lilla skrangla växte till sig och blev en otroligt vacker tjej med åren!!

Lyckatill!

Jag är ingen islänning-expert, men skulle nog åxå vilja ha en unghäst om jag köpte en. Dock mycket jobb med gångarter som sagt, även om man inte är intresserad av gångartsridning i sej.
Min kompis köpte en unghäst (islänning) för 1,5 år sen. Den var riden i 2 mån o dom hade inte börjat galoppera än. Himla trevlig häst å ursnäll att rida, men min polare körde fast iaf efter ett tag, dvs när hon började ställa krav. Hon hade ingen erfarenhet av islandshästar innan (hade haft travare å fjordkorsning innan). Hon tog hjälp av en islandstränare och det blev jättebra. Hon åker dit och får hjälp med tölten, men huvudsakligen tränar hon dressyr där.

Tycker du mycket väl kan köpa en islänning, men tänk på att be om hjälp när gångarterna krånglar.

ang skrev:
Att få reda på om föräldrarna är eksemfria - DET skall du inte ta för självklart ;)

Är islandshästarna en ny bekantskap så rekommenderar jag en något äldre häst än en unghäst: det är bra om gångarterna "finns på plats" (och framförallt så är det lättare att avgöra vid provridning om hästen kommer att passa dig). Är det en unghäst behöver den gångartsträning - för avarter och trassel med gångarterna kan du lätt få även om du inte avser att träna de olika växlarna ...

Skulle inte gångarterna vara av intresse rekommenderar jag faktiskt en annan ras, för mig är gångartsridning en central del av islandshästens karaktär och väsen.

Äldre hästar hade jag spattröntgat - plåtarna är ändå en sån liten del av vad inköpspriset brukar vara.

Om du vill rida gångartsridning finns det andra raser än islandshäst som töltar. Min korsningsponny gjorde det. Å travaren jag rider har alla gångarter i synnerhet tölt o pass. Hon töltar mycket hellre än travar.

Jo men på dessa hästar som inte är islandshäst som också har tölt och kanske pass, brukar ryttarna inte vilja använda de gångarterna, så att kalla dem gångartshästar är kanske lite väl att ta i.
Du köper ju en islandshäst för tölten och (eventuellt) passen, men på de amerikanska travarna och dylikt så brukar inte fallet vara likadant.

Carrielaine skrev:
Om du vill rida gångartsridning finns det andra raser än islandshäst som töltar. Min korsningsponny gjorde det. Å travaren jag rider har alla gångarter i synnerhet tölt o pass. Hon töltar mycket hellre än travar.

Men om man vill rida gångartsridning är det ju stor risk att man vill tävla... och då faller lite den idén. Korsningsponnyer och travare får inte tävla på våra gångartstävlingar.

_saga_ skrev:
Jo men på dessa hästar som inte är islandshäst som också har tölt och kanske pass, brukar ryttarna inte vilja använda de gångarterna, så att kalla dem gångartshästar är kanske lite väl att ta i.
Du köper ju en islandshäst för tölten och (eventuellt) passen, men på de amerikanska travarna och dylikt så brukar inte fallet vara likadant.

Nej, jag köper inte en islandshäst för tölten, om jag ska vara ärlig! Det är ju trevligt med tölt, men jag vill ha en islänning för storleken och lynnet som jag gillar hos dem jag ridit. Tack för tips på vad jag ska leta efter exteriört, det är i linje med vad jag tänkt själv. Men unghäst blir det för jag vill rida in den själv på mitt sätt - givetvis med hjälp av en instruktör som jag litar på.

BusenPento skrev:
Varför skulle inte en islandshäst passa för akademiskt? Varför måste allt vara så inrutat på gångarter o.s.v?
Visst det är ju ett av islandshästens kännetecken det här med tölten, men jag tycker nog att man kan ta reda på lite fakta innan man dömer en person som har bestämt sig för en ras.
Min fakta är att jag rider Akademiskt på både Islandshäst och Kallblod.
Så jag har jämfört alldeles själv.

Om jag inte ville ha gångarterna så skulle jag bara ha Kallblod till att rida Akademiskt på.
De är bättre anpassade till det.
Islandshästen blir lätt litet "slaskig" i bakkärran.
Och när man närmar sig piaffen så blir det svårt att hålla skillnaden på den och tölten.
Det är däremot mycket bra för en Islandshäst att rida Akademiskt på den.

Jag måste sälla mig till skaran som inte riktigt förstår varför du vill ha just en islandshäst? Det enda du skriver om vart du vill med din ridning är att du vill rida akademiskt. Och om det är själva målet och meningen med ridningen, så finns det hästraser där du antagligen kommer längre fortare, eftersom träningen inte kompliceras av att hästen har anlag för gångarter som du inte vill ha. Hade jag velat rida (enbart) akademiskt hade jag satstat på en PRE eller en Lippizzaner.

Självklart KAN man rida akademiskt på islandshästar också - jag använder själv en hel del akademiska principer i min ridning, därför att jag tycker att många av de övningarna stärker min häst på ett sätt som dels gör att han håller bättre och dels gör att hans gångarter blir bättre. Men vore akademiskt det ENDA jag ville syssla med, så hade jag valt en annan ras. Att jag valt islandshäst beror på att jag tycker om gångartsridningen och gillar de tävlingsformer som finns för islandshäst, samt att jag gillar islandshästens lynne.

Självklart är det möjligt att låta bli att träna tölt/pass på en islandshäst, och så att säga forma den till en tregångare. Men då är ju dels (tycker jag) en del av vitsen med islandshäst borta, och dels så har du fått din häst att sjunka REJÄLT i värde. Att köpa en outbildad, oinriden islandshäst med hyfsad stam kostar dig kanske 30-35 tusen, och det tvivlar jag på att man kan sälja en inriden TREgångare till islandshäst för..... även om den råkar vara välriden och akademiskt utbildad.

Jag VILL ha de extra gångarterna som en islandshäst har. Och jag VILL ha just det islandshästen erbjuder i lynne och personlighet - och just därför har vi islandshästar i dag.

För trådskaparen så tycker jag fortfarande att en annan ras är att rekommendera, det har inte minst Roheryn beskrivit väl i det sista stycket i inlägg #16.

Roheryn skrev:
Jag måste sälla mig till skaran som inte riktigt förstår varför du vill ha just en islandshäst? Det enda du skriver om vart du vill med din ridning är att du vill rida akademiskt. Och om det är själva målet och meningen med ridningen, så finns det hästraser där du antagligen kommer längre fortare, eftersom träningen inte kompliceras av att hästen har anlag för gångarter som du inte vill ha. Hade jag velat rida (enbart) akademiskt hade jag satstat på en PRE eller en Lippizzaner.

Självklart KAN man rida akademiskt på islandshästar också - jag använder själv en hel del akademiska principer i min ridning, därför att jag tycker att många av de övningarna stärker min häst på ett sätt som dels gör att han håller bättre och dels gör att hans gångarter blir bättre. Men vore akademiskt det ENDA jag ville syssla med, så hade jag valt en annan ras. Att jag valt islandshäst beror på att jag tycker om gångartsridningen och gillar de tävlingsformer som finns för islandshäst, samt att jag gillar islandshästens lynne.

Självklart är det möjligt att låta bli att träna tölt/pass på en islandshäst, och så att säga forma den till en tregångare. Men då är ju dels (tycker jag) en del av vitsen med islandshäst borta, och dels så har du fått din häst att sjunka REJÄLT i värde. Att köpa en outbildad, oinriden islandshäst med hyfsad stam kostar dig kanske 30-35 tusen, och det tvivlar jag på att man kan sälja en inriden TREgångare till islandshäst för..... även om den råkar vara välriden och akademiskt utbildad.

Jag kan inte säga att jag köper en häst för att den ska öka eller minska i värde, det bryr jag mig inte ett dyft om. Om jag väljer att köpa en jättedyr häst o sen "bara" rida i skogen på den, är det min ensak. Och jag har också skrivit att jag gärna vill ha en trevlig häst att rida på i skogen. Nu lämnar jag den här diskussionen, för jag tycker inte att jag får konstruktiva förslag utan en massa ifrågasättanden. Jag är INTE bara intresserad av akademisk ridkonst, jag gillar allt möjligt. Dessutom har jag inte skrivit att jag inte kommer att träna tölt utan bara att det just kanske inte är min huvudinriktning.

Kattennizze skrev:
Jag kan inte säga att jag köper en häst för att den ska öka eller minska i värde, det bryr jag mig inte ett dyft om. Om jag väljer att köpa en jättedyr häst o sen "bara" rida i skogen på den, är det min ensak. Och jag har också skrivit att jag gärna vill ha en trevlig häst att rida på i skogen. Nu lämnar jag den här diskussionen, för jag tycker inte att jag får konstruktiva förslag utan en massa ifrågasättanden. Jag är INTE bara intresserad av akademisk ridkonst, jag gillar allt möjligt. Dessutom har jag inte skrivit att jag inte kommer att träna tölt utan bara att det just kanske inte är min huvudinriktning.

Hejsan

Jag har islandshäst och rider akademiskt på den. Och jag tycker att det fungerar utmärkt, även om jag så klart får ta längre tid på mig för att få vissa saker att fungera. Till exempel har vi lagt massor av tid bara på att få en något sånär bärig trav, de med andra raser som startade samtidigt med oss kanske tränar halva steg och piaff i stället. Men vad faen, spelar roll! Min islandshäst och jag har himla roligt tillsammans och uppskattar resan. Vårt mål är egentligen bara att ha en bra resa tillsammans och att utvecklas i vår egen takt. Precis som du – jag hoppas att du finns kvar på tråden – vill jag vara med islandshäst, de är så himla trevliga på alla sätt och vis. Dessutom är ett av mina delmål att just rida gångarter, i så god form som möjligt. Jag ser överhuvudtaget inget motsatsförhållande mellan akademiska principer och gångarter. Vi har just börjat arbeta med tölten och jag funderar mycket kring den. Spännande.

Jag tror även på din idé att köpa en unghäst, man slipper arbeta bort massor av saker som ofta kommer med i bagaget på en islandsriden häst. Och som man behöver ändra på under den akademiska resan. Får du dessutom hjälp av en öppen och kunnig instruktör så är du ju väl förberedd.

Nu vill jag också tillägga att AR kan betyda en mängd olika saker. En del är otroligt rättläriga och ser det på ett sätt. Andra ser det mer som ett förhållningssätt och utvecklas utifrån det.

Lägger med en bild på min pålle, vi har inte kommit jättelångt, men vi har väldigt roligt när vi umgås. Bilden är från januari 2005. På bilden rider vi på stång, men numera har jag övergått till ett tredelat bett med tungfrihet, det fungerar väldigt bra.

Skulle jag välja en islandshäst för aakdemisk ridning skulle jag nog kolla efter en ganska kompakt 4-gångare, med bra rörelser. Min häst är en sladdrig femgångare, det funkar finemang men tar längre tid.

OA

BirgittaKurs1.jpg

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 025
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 924
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 778
Senast: yamyam
·
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 305
Senast: Sixten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?