Byte av dagis

PopcornPlayer

Trådstartare
Vi har ju flyttat, vilket har inneburit att vi fått byta dagis.
Fick en plats på dagiset i byn och "började" 1a Maj. Dottra är 2,5 och har tidigare gått på dagis där vi bodde förut. Hon är varannan vecka hos mig, och varannan vecka hos sin pappa, där hon inte, och aldrig har, gått på dagis.

Inskolningen vid dagisbyte är två veckor långt (!!). Första veckan var vi där 1-1,5h per dag. Andra veckan utökas tiden till att vi ska vara där upp till sex timmar per dag.

Hur får andra människor det här att fungera? Vid första inskolningen brukar man ju vara föräldraledig, men inte när man flyttar. Förväntar sig dagis att man ska ta ledigt från jobbet i två veckor? Som det är nu har jag fått ta med mig dottra till jobben (har två, är på ena på fm, andra på em). Inte nog med att jag får börja mkt senare än vanligt o därmed slutar mkt senare än vanligt, allt tar ju dubbelt så lång tid när man har en tvååring med sig.

Idag var första dagen på andra veckan, och vi var kvar på dagis till kl halv tolv. Jag talade om för dagis att jag inte har möjlighet att vara kvar sålänge resten av veckan (som enligt schemat ska jag vara kvar till tre), jag behöver åka från dagis vid senast halv elva. Jag kan flexa lite med mina jobb, men inte hur mkt som helst.

Så vi ska alltså vara kvar till halv elva resten av veckan, o jag ska få prova gå ifrån en stund.

Är det vanligt att man har en sådan här lång seg inskolningsrutin vid byte av dagis? Redan första dagen tog dottra ena fröken i handen och gick iväg med henne o sa "kom kom titta". Hon är lite blyg inför de andra barnen när det är alla på en gång, men det ser jag knappast som konstigt, det släpper väl.

Ni som har bytt dagis, hur har ni och erat dagis gjort?

Sv: Byte av dagis

Vad jag förstår är det 'gamla modellen' av inskolning. Jag hade en sådan också med min dotter när hon började dagis. Hon skall byta dagis till hösten och då hoppar vi över det där med 1-1,5 timme och klämmer ihop det hela på 1 vecka och är då med henne hela dagen i 3 dagar, tror jag det är.

Jag tror dagis räknar med att man är fl. Kan man vara det under inskolningen förresten? Man är ju inte hemma med barnet egentligen... Iallafall, så tror jag att de räknar med det. Min kompis dotter blev inskolad av farmor första veckan och mamma andra veckan (eller om det var tvärt om).

Vi hade de samma vid förskolebyte i sommras med vår 2-åring det vill säga gamla inskolningsmodellen á 2 veckor... MEN vi komprimerade och drygade ut ganska snabbt då sonen helt uppenbart trivdes och kände sig trygg dvs vi for därifrån redan under första veckan och andra veckan gick han 9.00-14.00 med "normala" lämningar. Vi började skola in på min semester och sen tog pappan en vecka föräldraledigt.

Emilia , 2 år ¨började dagis 1 april. Dom avsatte 2 v för inskolning men sa att dom anpassar efter varje barns behov. Dagiset var precis nytt och alla barnen nya. Första dagen var vi där 2h med henne, andra dagen lämnade vi en liten stund (satt i kapprummet), tredje dagen var hon helt själv 3h och från fjärde dagen hennes vanliga tider (7-12), två dagar in i andra veckan var vi med en liten stund vid lämningen så hon kom in i leken. Inskolningen tog max en vecka för alla barn.

Med ett så pass gammalt barn som tidigare gått på förskola så fungerar det säkert att komprimera inskolningen rejält. Annars är jag ju en förespråkare för just 2 v modellen där man långsamt ökar tiden istället för 3 heldagar tillsammans med en massa andra nya barn och deras föräldrar/förälder.
De flesta barn som skolas in är ju helt nya inför förskolevärlden.

Har precis varit på inskolning med barnbarnet (föräldrarna gick från inget jobb till massor av jobb).
Första dagen, tisdag 1½ timme inne, andra dagen 2½ timme både inne och ute. Tredje dagen var hon där över lunch ensam och jag hämtade hem henne för att sova, fjärde dagen försökte de vila och då var pappan med, men hon ville inte sova.
Nu idag lämnade jag henne och hon åt lunch och somnade själv hon hade blivit väldigt förvånad när mamma hämtade ;)
I morgon bitti ska mamma lämna tidigt och farmor vara backup, onsdag är jag backup och torsdag farmor, fredag är pappa hemma.
Hon är 16 månader. Vi räknar henne som "färdiginskolad" nu.

Jag tycker det verkar vara onödigt försiktig inskolning i erat fall, två tre dagar om det vore ett barn som inte är väldigt blygt.
Får du inte påverka något? Jag menar det är ju ditt barn?

mimmipigg, mormor och förskollärare

Ja, det är det ju. På första dagiset hade vi samma inskolning som du, en vecka, varav tre hela dagar för föräldrar. Men nu är det ju inte direkt inskolning, utan mer byte...

Ja det tycker jag också, men tydligen inte.

Redan första dagen blev det liv på dottra som skrek vill inte vill inte när vi skulle gå hem...

Inte så mkt direkt.

Idag var dag sju av tio och som det lät igår, så trodde jag att jag skulle få lämna vid halv elva, gå ifrån en liten stund, och om det gick bra, åka o jobba fyra timmar. Men icke sa nicke. Jag fick gå ifrån en halvtimme, dottra sa inte ett knäpp när jag gick, och när jag kom tillbaka från personalrummet så hade allt gått så bra så, men jag var ändå tvungen att ta med mig henne.
En av lärarna sa faktiskt rent ut "Kan inte du ta ledigt resten av veckan?"
Jag förklarade att jag redan har tagit ledigt flera timmar för varje dag under inskolningen, och att det varken finns personal som kan hoppa in istället för mig eller att jag har råd att ta så mkt ledigt.

Imorgon ska jag få lämna henne där fyra timmar. Vilket betyder att jag kan få de "tråkigaste" arbetsuppgifterna undanstökade, så dottra inte tycker det är så superförbannat trist att vara med mig på jobbet. Vilket jag kan förstå att hon tycker.

Nästa vecka blir det no pardon iaf. Jag har inte råd o ta mer ledigt, då kommer jag lämna sju. Annars sätter jag mig fan o pendlar 12 mil om dagen till gamla dagis.

/Popcorn Player - Inte så glad idag.

Jag skulle banne mig kontakta föreståndare/rektor och fråga vad de sysslar med?
Herrejisses, inskolningen går ju ut på att lämna så mycket som det bara går utan att passera gränsen för vad barnet accepterar *skakar på huvudet*!
Ett barn som dessutom har dagisvana och trivts med dagis går ju på en grisblink att skola in.
btw så var lillpigan själv hela dagen idag och hade stått i pyjamasen med dagisväskan redan kl. 6 i morse ;)

Det måste ju vara en skillnad i inskolning både beroende på ålder och tidigare förskolevana förutom att man självklart måste bedöma det enskilda barnet. Jag tycker att det låter helskumt och hade faktiskt kontaktat områdesansvarige om jag inte fick personalen att förstå.

Det där med ryggsäck verkar vara riktigt kul.

Ella fick en Minikånken när hon fyllde år och hon ska alltid bära den till/från förskolan, hon bär den så stolt och försiktigt :)

Mycket Intressant tråd!
Jag hade kontaktat chefen på det dagiset och förklarat läget och hade inte det funkat, hade jag kontaktat ansvarig på kommunen och skällt ut dem där efter noter! Dagis ska ställa upp i alla väder. Barnet är ju redan van vid dagis. Bättre att ta tre dagar intensivt i början då och få det avklarat. Det kommer alltid toppar och dalar då barnet vill eller vill inte vara eller gå.

Skälla ut verkar bara dumt, men prata kan man göra och framförra sina tankar. Ställa upp i "alla väder", det gör väl inget dagis och det är väl inte heller meningen?

Så länge man jobbar eller har aktiviteter mot AF så ska dagiset/ förskolan ställa upp.
Jag har varit med om dagis där de inte har koll på vad som gäller vid kallelser för AF etc etc.
Visst prata eller diskutera till en början, men om det inte det blir något gjort då, då hade jag skällt ut dem.
Vårt samhälle är gjort så idag att det inte går att vara hemmafru och ha bara på en inkomst, om då inte någon av dem är stor VD för någon firma och tjänar hur mycket som helst. Då ska dagis fungera och är man borta för mycket från jobbet och inte har flex så förlorar man jag ju pengar. Alltså ska dagis ställa upp.

Du menar så, då är jag med.

Men skälla ut efter noter tycker jag fortfarande inte är en bra lösning.

Men ibland är det så att det är det enda som hjälper mot vissa "nötter" som bara sitter och jäser och tar inte får någon ordning på saker och ting!

Nä det är det oftast inte om man börjar med taggarna utåt så får man oftast taggar tillbaka. VAD skulle det lösa att man skäller ut någon? Vem lyssnar bättre när folk skäller på en? Hur känner du dig när folk skäller på dig?

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 101
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 323
Senast: lizzie
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
524
Senast: Celinehenn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 516
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar