Byte av box?

Sv: Byte av box?

Varför behöver jag oroa mig för det?

Fast ett kontrakt är ju grunden till allt , ditt ev Box scenario är ju ett sandkorn i havet som exempel liksom ang saker som kan bli stora problem eller väcka missförstånd/missnöje/krångel och tvist .
Det är väl ändå basic att vikten av ett skrivet kontrakt är stommen ?

Kl

Jag har gjort det enkelt för mig och det är att även om ingen enligt specifik utsago i kontraktet hyr en viss box , så indirekt så gör de det dvs jag stuvar aldrig om i boxarna öht mot någons eget initiativ eller önskan sinsemellan att byta boxar . I min Erf är det mer värt att ha nöjda inackorderingar än att börja krångla med en sån bagatell i sammanhanget . De gånger ngra hästar funkat dåligt bredvid varandra tex, har inackarna själva pratat med varandra och bytt box sinsemellan osv .
Förutsätter givetvis att boxar är likvärdiga även om de inte är exakt likadana Ffa i fråga om placering i stallet osv , men just det att de inte är det har gjort det lätt tror jag på det sätt jag beskriver per ovan . De få byten som sker har alltid blivit jättebra och alla nöjda .

Hade jag en "skitbox" i fråga om mått eller annan sak som Gör den mindre attraktiv rent generellt så självklart i mina ögon hade jag aldrig förpassat ngn av mina nuvarande inackorderingar till den för att "sälja" en bättre box till ngn helt ny . Känns varken smart eller schysst rent professionellt och om man är mån om att behålla sina inackorderingar man är supernöjd med .
 
Sv: Byte av box?

Där jag står hyr man inte specifik box. Däremot har jag inte varit med om att stallägarna flyttat runt på hästarna.
Vi innackorderade har däremot själva bytt boxar med varann för att se till att hästarna trivs med box och grannar.
Mina stallägare har under ca 30 års tid drivit stor anläggning. Idag är vi runt 100 hästar. Så de är lite rutinerade och bråkar inte/stökar runt i onödan.

Jag hade aldrig vågat stå utan kontrakt. Just för att man kan bli flyttad på, man kan bli uppsagd, man kan få absurda hyreshöjningar, standardsänkningar, ändrade krav på vad man själv måste göra för arbete, foderändringar/ströbyte etc etc..
Med skrivet kontrakt vet jag vad jag har rätt att kräva, vad jag ska betala, vad jag måste göra själv etc.
För att man ska kunna ändra det måste man först förvarna och ge folk chans att säga upp sig enligt uppsägningstid om man inte reglerat att man får ändra sånt hur som.
 
Sv: Byte av box?

Av de anledningarna som mackan tog upp, man får allting tydligt och konkret. båda vet vilket avtal de ingår och man kan gå tillbaka dit vid ev oklarheter eller delade meningar. Inte minst vill iaf jag vara säker på den stallplats jag har, jag vill veta att det finns papper på att jag hyr min mig så att säga. Man har hört så många historier om folk som blivit uppsagda på tvivelaktiga skäl osv och jag vill inte ta risken att stå med en häst utan stallplats...
 
Sv: Byte av box?

Ibland kan det ju handla om hästens mankhöjd också.
Jag tänker om den nya hästen är större än din häst så kan den ha ett större behov av den box du hittills förfogat över.

Där jag var inackorderad tidigare, hade jag mina hästar längst in i hörnet och tyckte att det var jättebra eftersom det var mindre "spring" runt deras boxar på det sättet. En av "mina" boxar var dessutom mycket stor, vilket innebar att den också var godkänd som fölbox för mitt D-ponnysto som stod i en hörnbox längst in i korridoren, minst ljust i hela stallet, om 12-14 kvadratmeter...

En hyresgäst fick stallägarens medgivande att slå ut en mellanvägg och göra en enda box av tidigare två boxar, eftersom hästen var så stor.
 
Sv: Byte av box?

Var själv och kollade på boxplats i ett stall där stallägaren sa till mig att om någon av de andre boxarna (just då var det bara en box ledig) blev ledig och hon bestämde sig för att köpa häst så skulle min häst få flytta.

Detta för hon själv ville ha den boxen till sin häst p.g.a. där fanns ett öppningsbart fönster i den.

Det var en av anledningarna till att jag tackade nej.

Vill inte att min häst ska behöva flytta i onödan.
 
Sv: Byte av box?

Jag har bytt box i samma stall till min, det var pga att hans box var i en hörna från början, och där behövde det stå ett sto som inte gillade sina boxkamrater. Bytet tyckte jag bara var till det bättre :) (Sen har vi iofs bytt runt lite, men det har heller inte funnits några boxar som varit mycket bättre eller sämre än någon annan så...)

Annars har andra fått byta box för min skull, om det varit olika storlekar på boxarna, så har min fått den största (pga att han princip alltid var störst.)
 
Sv: Byte av box?

Alla boxarna är godkända för stor häst så på den fronten är det lugnt.

Men nu har det som det är. Bytte box idag.
 
Sv: Byte av box?

Hur stora är boxarna?

Du har väl en ponny? Och är det en stor bjässe till häst som kommer så är det befogat att ställa ponnyn i den mindre boxen (som är mer än tillräckligt till ponny) och bjässen i den större boxen även om den i teorin är tillräckligt med en mindre. Det är inget okynnesbyte utan mest naturligt. En C-ponny ska ha minst 6 kvm och en häst på 170+ ska ha 10 kvm.
 
Sv: Byte av box?

Det är inte möjligt att stallägaren kan sänka hyran för dig tills vidare? Med tanke på (i min mening) de risiga skälen för bytet tycker jag att det är något du borde kunna begära.
 
Sv: Byte av box?

Vet faktiskt inte. Har inte mätt men kan göra imorgon. Är själv nyfiken på storleksskillnaden.
 
Sv: Byte av box?

Fast det tycker inte jag att jag kan begära.
Låter inte rätt.
 
Sv: Byte av box?

kl

Mätte boxarna idag och det skiljer en halv kvadratmeter. Den jag bytte till är den mindre.
Men med andra ord är det bara en synvilla att den andra är mycket större. Kanske för att den är kvadratisk och den andra rektangulär?
Så med andra ord så hade det inte spelat någon som helst roll om jag bytt eller inte. Tror inte den halvan gör någon större skillnad. Men, men.
 
Sv: Byte av box?

Har du måtten?

Både för stor häst och ponny.
Bara intressant att jämföra.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 827
Senast: Cambrie
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 427
Senast: Smurfoff
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 807
Senast: Twihard
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 212
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Hur är processen
  • Köpa stamtavla av uppfödare?

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp