Byte av box?

MM

Trådstartare
Säg att ni har en box i ett stall och ni trivs med den boxen. Sedan säger stallägaren att du eventuellt måste byta box och den nya boxen har det sämsta utgångsläget i stallet.

Boxen är inträngd i ett hörn där hästen dels står lite mörkare till och knappt har någon sikt ut pga en dörr som skymmer halva boxen.

Det är inga problem med att ha hästen i nuvarande box. Den trivs och kommer överens med kompisen som står bredvid.

Hur känner du för det? Skulle det vara okej för din del?
 
Sv: Byte av box?

Vad är orsaken till boxbytet?

Generellt hade jag inte gått med på byte om det blivit sämre för min häst, framförallt om det inte finns någon bra anledning.

Tycker dock att det kan finnas undantag tex om boxarna har olika storlek/takhöjd etc och det är en större häst som behöver den.
Eller om det är två andra boxgrannar som inte fungerar med varann.

//LillaGubben
 
Sv: Byte av box?

För att den är större än den andra och således är mer attraktiv att hyra ut. Det är ingen som står i den inträngda just nu. Min häst kan stå i den mindre men jag tackade ja till den jag har nu. Till den andra hade jag tackat nej utan tvekan.
 
Sv: Byte av box?

För att den är större än den andra och således är mer attraktiv att hyra ut. Det är ingen som står i den inträngda just nu. Min häst kan stå i den mindre men jag tackade ja till den jag har nu. Till den andra hade jag tackat nej utan tvekan.

Av den anledningen hade inte jag gått med på ett byte. Jag kan gå med på byte av box om anledningarna är goda, som tex ifall en häst måste stå på ett visst ställe i stallet osv.

Sen beror det mycket på vad det står i kontraktet, står det att stallägaren har rätt att flytta runt hästarna som den vill så har man väl inte så mycket att säga till om.
 
Sv: Byte av box?

Verkar som ett fult knep, att hyra ut en bra box och sedan flytta runt.

Vad står i kontraktet? Står det storlek på boxen eller att stallägaren har rätt att flytta till likvärdig? Eller är det bara referens till en box?
 
Sv: Byte av box?

Det finns inget kontrakt och det enda som har sagts muntligt är att det kan hända att hästarna behöver flytta runt om det inte funkar med kompisarna runt om. Inget om att man måste flytta av vilken anledning som helst.
 
Sv: Byte av box?

Jag hade inte gillat läget då. Hade eventuellt sagt till stallägaren att denne ffår sätta någon annan häst där eller så flyttar jag. Kan som sagt acceptera om det finns särskilda skäl.
 
Sv: Byte av box?

Just nu finns inga särskilda skäl eftersom boxen inte ens är uthyrd. Det är storleken det hänger på enligt stallägaren. Ingen giltig anledning i mitt huvud. Hon får väl försöka få den andra uthyrd istället?
 
Sv: Byte av box?

Det är otroligt ovanligt att man hyr en specifik box. Det är främst i andelsstall och då är det tydligt uttalat i kontraktet.

Generellt hyr man boxplats, och det är stallägaren som bestämmer hur hästarna ska fördelas i boxarna. Tycker man inte att placeringen är OK, får man säga upp avtalet med den uppsägningstid man avtalat.
 
Sv: Byte av box?

Ni har ett muntligt avtal om box, om ni inte tolkat det lika eller inte kommer överens så blir det stallägarens tolkning som gäller (lite svårt att bråka i domstol om vilken box utifrån muntligt kontrakt). Då är det bra att gilla läget eller flytta. Förhoppningsvis så inser värden att det är lättare att skaffa en ny hyresgäst än 2.
 
Sv: Byte av box?

Jag ser det lite från "andra hållet", och om du inte har ett kontrakt där det uttryckligen står att du hyr box X och ingen annan box, så är det faktiskt upp till uthyraren att fördela boxarna efter eget tycke.

Jag flyttar dock aldrig runt hästarna bara för att, utan det finns en anledning till boxbyten. I det här fallet verkar ju argumentet lite tunt, om det bara är för att din nuvarande box är lättare att få in en ny hyresgäst i.

Hos oss placerar vi hästarna i de "bästa" först, och de som kommer in sist får sämre boxar. T.ex. boxen utan direkta grannar och den längst in i hörnet. Men vi spar aldrig de bra boxarna för att lättare kunna få in fler hyresgäster... :cautious:

Men du har nog inget att säga till om egentligen, du får antingen acceptera eller flytta från stallet.
 
Sv: Byte av box?

Fast är det rätt att min häst ska behöva byta ner sin standard till fördel för någon annan?

Det känns inte riktigt rättvist.

Det finns som sagt i dagsläget ingen särskild anledning till att min häst ska behöva byta box mer än då storleken. Och den enda hästen som skulle komma att få min box är då en ny inhyrd och jag anser att en ny hyresgäst får väl ta den box som är ledig?

För övrigt så har jag aldrig någonsin behövt byta box. Har jag blivit tilldelad en så har jag.
 
Sv: Byte av box?

Det handlar inte om rätt eller fel, det handlar om stallägarens regler, tycke och smak.
 
Sv: Byte av box?

Rent krasst så finns ingen rättvisa i det här fallet.

Du hyr "en box" i stallet -inte "box nummer X" i stallet- och stallägaren kan anvisa vilken box som helst när som helst.

En bra stallägare har naturligtvis bra argument till bytet och okynnesflyttar inte hästarna bara för att den kan, men i princip så skulle hen kunna göra det, och då är det upp till dig att acceptera byte eller att flytta.
 
Sv: Byte av box?

Har pratat med stallägaren och får inte ha kvar min box för att den nya ska ha den. Hon har inte sagt att det skulle komma en ny men det sa hon nu.

Så ja, sa att jag får tänka på om jag ska stå kvar. Jag tycker jag byter ner mig rätt sa rejält och har faktiskt inte lust till det. Men som ni säger så är det väl bara att finna sig i det.

Tack för era åsikter :)
 
Sv: Byte av box?

Tyvärr står det i de flesta kontrakt att stallägaren har rätt att omplacera hästarna om det behövs. Eftersom ni inte har ett kontrakt blir det ju lite värre, men jag skulle i ditt fall oroa mig mer över att inte ha kontrakt på min stallplats än att få byta box...:crazy:
 
Sv: Byte av box?

Jag har varit med om det i mitt förra stall och blev inte sådär jättenöjd av den anledningen att min häst stod i den enda boxen han kunde vara inne i ensam i stallet iom att han hade ett fönster mot hagarna där han kunde se sina kompisar.
Efter boxbyte fick vi box utan fönster vilket gjorde att jag aldrig kunde ha honom i boxen ensam längre.
Jag bytte stall senare av dennes omsorteringar bland annat eftersom att det mest verkade gå på prioritet i dennes stall av hyresgäster, altså vilka som fick de bästa boxarna och hagarna...omsorteringar gjords med andra ord inte pga hästarna misstrivdes tex det hade denne aldrig någon tanke på och som i mitt fall blev boxbytet jättedåligt. Likaså fick jag flera gånger göra hagbyten till sämre hage..värst var nog gången jag hade stått på tur och fick en av hagarna med vindskydd för att en hyresgäst flyttat..där stod vi i några månader innan hyresgästen kom tillbaka igen..och fick tillbaka hagen..Så gör man inte riktigt i min värld som hyresvärd om man vill hålla sig på god fot med nöjda hyresgäster.

Tyvärr fanns inget i kontraktet ang specifik box utan det stod att stallägaren hade rätten att sortera om i boxar och hagar efter behov. Jag bad om att slippa byta box enl anledningen ovan bla men det skets det i och då sa jag upp mig.

Hade jag varit stallägare skulle jag inte göra så om jag blev tvungen att sortera om utan att se till att alla blir nöjda först. Jag hade för det första sett till så att ingen fick det sämre på något vis och om den risken fanns hade jag kompenserat det.

Har ni en specifik box får man däremot inte flytta om hur som helst.
 
Senast ändrad:
Sv: Byte av box?

Jag tycker inte det var ett skäl nog till boxbyte. Varför kan hon inte ställa sin häst där om det nu är så? Skulle nog bytt stall faktiskt, speciellt om standarden för min häst blir sämre än vad den är i dagens läge. Okej om det är en giltig anledning men det där var inte giltig alls. Oavsett om man har kontrakt eller inte.
 
Sv: Byte av box?

Som flera redan skrivit så har nog de flesta stall inte hyrt ut specifik box, utan en boxplats. Vilket gör det möjligt för stallägaren att rodda om och flytta på hästar, i vårt stal eller snarare förening så har det hänt enstaka gånger. Mest pga vi har olika stora boxar, och står en mindre häst i en box för en större häst och en sådan flyttar in. Då får den mindre hästen flytta till en annan passande box.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 827
Senast: Cambrie
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 427
Senast: Smurfoff
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 807
Senast: Twihard
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 212
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Hur är processen
  • Köpa stamtavla av uppfödare?

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp