Byta stall?

G

Gul_blomman

Hej!
Jag är alldeles ny på forumet så nu hoppas jag att jag gör rätt. :)

Det är så att jag köpte häst på senhösten och funderar redan på att byta stall. Stallet är väl ok, men det har inte riktigt blivit som jag har tänkt mig. Dels är hyran väldigt hög jämfört med vad jag får för pengarna (enligt andra) och sen känns det inte bra där helt enkelt. Det kommer en hel del synpunkter på hur vi gör med vår häst och det känns inte som om hon är vår helt enkelt. Hm...svårt att beskriva...men det är inte kul att åka dit längre. Nu har jag hittat en annat stall som på många olika sätt verkar mycket bättre och dessutom ligger betydligt närmare hemmet. Är det taskigt mot min häst att flytta henne redan? Vad tycker ni kloka hästmänniskor där ute, är jag ett ego som vill flytta min häst från ett stall där hon precis har börjat rota sig? :confused:

Sv: Byta stall?

Nej du är inte ego, tog hon förra flytten bra? nu har hon ju trotts allt med er som hon känner igen så de borde inte vara några problem. Ni måste ju också trivas som ska åka dit varje dag, ni ska inte behöva dra er för det eller göra det snabbt så ni slipper stället..

Nej du är inte ego, tog hon förra flytten bra? nu har hon ju trotts allt med er som hon känner igen så de borde inte vara några problem. Ni måste ju också trivas som ska åka dit varje dag, ni ska inte behöva dra er för det eller göra det snabbt så ni slipper stället..

Det är väl så jag har tänkt också, att hon har med oss. Det borde ju göra det lite lättare. Flytten till oss gick ganska bra, men jag tror att hon har flyttat runt en del förut. Det är väl därför jag känner mig lite taskig om jag rycker upp henne igen....

Hum, men om nu de andra stallet förmodligen är bättre, ni får mer valuta för pengarna och de ligegr närmare er kommer ni ju förhoppningsvis vara kvar där ett tag såd e är nog lugnt, jag ahr aldrig märkt nått på mina hästar när vi är och hälsar på kompisar hit och dit :)

Hmmm, en sak måste du vara beredd på och det är att i vilket stall du än ställer dig i så kommer det antagligen finnas folk som har synpunkter på ditt "hästeri" och som naturligtvis alltid vet bäst :)

Jag har själv råkat ut för det otaliga gånger och värst var det när vi precis hade blivit hästägare.

Erfarenhet av hästar och ridning har jag haft sedan länge men när vi väl köpte egen fick vi lära oss att stå upp för våra egna åsikter och ideer. Hur mycket erfarenhet man än har så är ju ingen häst den andra lik och man känner sig rätt så "grön" i början.

Kanske det bästa är att flytta om det inte känns bra men fundera lite på hur du vill att din häst ska ha det, hur dina egna åsikter är angående, uppstallning, utevistelse, foder, ridning, uppfostran etc etc. Tänk efter varför du vill ha det så och bestäm dig sedan för att "det här är min häst och de här sakerna tror jag på!

När du sedan kommer till det nya stallet så har du allt detta klart för dig och behöver inte utstråla osäkerhet. Tyvärr är det nog så att vid minsta lilla visad osäkerhet så finns det de som älskar att "köra över" en och ta över så att det till slut känns som om det inte är ens egen häst - precis som du sa.

Så flytta om du känner för det, din häst trivs ändå inte om du själv inte trivs. Du skrev att det inte är roligt att åka till stallet mer och du kan vara helt säker på att din häst känner av det. :)

Senast ändrad:

Jag har pratat med ägaren av det nya stallet och vi har bestämt att vi ska sätta oss ner och dra upp alla riktlinjer innan vi flyttar dit, just för att alla ska vara överens om vad som gäller. Jag hade häst i tonåren och var aktiv tävlingsryttare då, men är förstås "grön" igen såhär 20 år senare. Då känns det ändå jobbigt när man ständigt är "bevakad" av besserwisser människor som himlar med ögonen när man gör något som inte är på deras vis. Goda råd tar jag självklart emot, men det är en annan sak....

Hursomhelst så blir nog flytten av. Det nya stallet har bättre möjligheter för träning också, så det är inte bara "känslan" när man är i stallet som jag räknar.

Tack för era kloka ord. :bow:

Vad kul att det verkar ordna sig :)

Men de där besserwissrarna finns överallt så "beväpna" dig med en stor portion självsäkerhet! :devil: (Även om du måste låtsas :D)

Jag ska också flytta, om två veckor.

Köpte hästen i Oktober, och det blev inte riktigt som jag tänkt. Dels kan jag inte jobba som jag är van där han står nu, men det som är värst är att jag alltid får höra att det jag gör, det min häst gör,det jag och min häst gör ihop är fel. Värst blev det då jag sade upp platsen.

Jag flyttar hästen mest för hans skull. Han går ensam i en liten hage bredvid de andra hästarna nu. När jag flyttar honom kommer han att gå med två andra hästar i en mycket större hage. Där han står nu måste jag bära ut vattenhinkar i hagen (har fått höra att jag gör fel som ger min häst vatten på vintern; de klarar sig visst på snö), i nya hagen finns stor vattentunna med värmeslingor. Han kommer att få fri tillgång på grovfoder och jag kommer att kunna jobba med vissa saker som vi har problem med på att sätt jag behärskar för att där finns inhägnad, belyst ridbana.Plus mycket annat; tex har min blivande hyresvärd och jag samma syn på hästhållning.

Nu tycker jag inte att jag ska måsta försvara varför jag flyttar min häst (fast anledningen är väl uppenbar; vi får det bättre), och när jag kom till "det gamla" stallet lät det ju som att alla gör som de vill med sina hästar bara de mår bra (inom rimliga ramar givetvis). Som det är nu har jag nästan ångest för att åka till stallet, och mitt självförtroende är totalt underminerat pga bitska kommentarer och kritik.

Hästar klarar av att flytta, så må inte dåligt över det. Huvudsaken är att ni ska må bra tillsammans! Och det verkar det ju som om ni kommer att klara bättre efter flytt.

Lycka till!!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 344
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 393
Senast: Görel
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 264
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 450
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama