bigganl
Trådstartare
Jag blev lite fundersam då jag var på en westernanläggning nyligen. Inför en lektion när hästarna gjordes iordning kollade de in längden på ryttaren och valde sadel efter det. Är detta vanligt? De tog en sadel som en häst med ganska rak rygg har i vanliga fall och lade på en häst med kraftigt svankig rygg. De tog också en sadel som en liten C-ponny har vanligtvis och lade på en quarter på över 160. De hade helt olika rygglinje. En arab gick med sadel som slutade rakt ovanför ljumsken (virveln).
Är det vanligt att man gör så här? Jag har ju själv upptäck nyss hur svårt det är att byta fendrar på en westernsadel och det kan ju bli problem om ryttarna är väldigt korta, men att byta sadlar så här kan inte vara bra för hästarnas ryggar. På vanliga sadlar finns ju inte detta problemen då det är lätt att korta och länga, men företag som ordnar turridning och lektioner som får väldigt olika ryttare till sig måste ju kunna passa in detta på något vis.
Men.. oavsett vilken sorts ridning man rider så är ju en korrekt avpassad sadel otroligt viktigt.
Om detta inte är vanligt. Hur gör de då?
Är det vanligt att man gör så här? Jag har ju själv upptäck nyss hur svårt det är att byta fendrar på en westernsadel och det kan ju bli problem om ryttarna är väldigt korta, men att byta sadlar så här kan inte vara bra för hästarnas ryggar. På vanliga sadlar finns ju inte detta problemen då det är lätt att korta och länga, men företag som ordnar turridning och lektioner som får väldigt olika ryttare till sig måste ju kunna passa in detta på något vis.
Men.. oavsett vilken sorts ridning man rider så är ju en korrekt avpassad sadel otroligt viktigt.
Om detta inte är vanligt. Hur gör de då?