Byta inriktning? (Islandshäst)

saffran

Trådstartare
Funderar på hur andra gjort som bytta inriktning på sitt hästeri?
Har från början varit "fälttävlansryttarna" men är nu dressyrtant med hobby hoppning.
Funderar på att byta till tex islandshäst.
Hur funkar det ridmässigt då jag är skolad engelskdressyr/hoppning och även tävlat med goda resultat på msv nivå att byta till islandshäst ridning? Om man köper en islandshäst vill ja inte ha en "turridningshäst" då jag är van vid halvblod med mycket nerv. Men klarar man en "tuffare" islänning eller ska man börja med en "snäll" en? Självklart rida för tränare. Nu blev det lite babbligt, men hoppas någon har en liten tanke att hjälpa mig med!

När jag bytte till islandshäst så tog jag en hel del lektioner för en bra tränare, för att få koll på gångarter och hjälper.
Huruvida man klarar en "tuffare" islänning eller ej är nog samma som för andra raser, klarar du ett tuffare halvblod klarar du nog en tuffare islänning. Se till att få en som är välutbildad bara, det är en hel del att hålla ordning på med alla gångarter. Ibland föredrar man fyrgångare om man kommer från storhästvärlden, då blir det bara en extra gångart att hålla koll på.
Provrid många olika tycker jag innan du slår till, lycka till!

Alltså, ridmässigt är det ju inte så mycket som skiljer, du ska ju fortfarande rida hästen i balans, sitta som vanligt osv. Blir lite mer rörelser i sadeln. Finns både "symaskiner" och såna med mer rejält steg.

Funderar på hur andra gjort som bytta inriktning på sitt hästeri?
Har från början varit "fälttävlansryttarna" men är nu dressyrtant med hobby hoppning.
Funderar på att byta till tex islandshäst.
Hur funkar det ridmässigt då jag är skolad engelskdressyr/hoppning och även tävlat med goda resultat på msv nivå att byta till islandshäst ridning? Om man köper en islandshäst vill ja inte ha en "turridningshäst" då jag är van vid halvblod med mycket nerv. Men klarar man en "tuffare" islänning eller ska man börja med en "snäll" en? Självklart rida för tränare. Nu blev det lite babbligt, men hoppas någon har en liten tanke att hjälpa mig med!
På det stora hela är de ju bara hästar. Lättrudna gångarter är väl det enda som kan vara speciellt att tänka på om man ska köpa första islandshästen, annars kan det böi lite kämpigt :)

Grunden i ridningen är den samma och som tur så innebär inte en "tuffare" häst per automatik svårridna gångarter och de extra gångarterna är det som är den stora skillnaden. En annan skillnad är att hästarna är mindre i förhållande till ryttaren och följden av detta att rörelser och obalans hos ryttaren generellt får större effekt.

Leta efter en häst där du klarar de extra gångarterna med en gång (även pass om du vill ha det) och framförallt som du trivs med. Visst gångarter kan vara knepigt men har du ridit medelsvår dressyr så kommer du att lära dig det också, du har ju planerat att ta hjälp.

Många islandshästar har mycket "nerv", men ofta på ett lite annat sätt än full- och halvbloden. Den kan liksom stå som en trött liten raggsocka och halvsova i stallgången med barn krypande under magen utan att röra en fena, och sedan plötsligt "vakna" (och även fara iväg illa kvickt) när man sitter upp. Ofta mycket motor, mycket arbetsvilja, mycket "spring". Och oftast mindre sjåpighet, studs och bock. Om man skall generalisera, alltså.

Leta efter en välriden häst med hyfsat mycket nerv. Rider du msv dressyr bör du utan problem klara en rätt känslig häst, men du bör nog ha en med någorlunda välseparerade och rena gångarter. Och välj en tillräckligt bra häst!

Många islandshästar har mycket "nerv", men ofta på ett lite annat sätt än full- och halvbloden. Den kan liksom stå som en trött liten raggsocka och halvsova i stallgången med barn krypande under magen utan att röra en fena, och sedan plötsligt "vakna" (och även fara iväg illa kvickt) när man sitter upp. Ofta mycket motor, mycket arbetsvilja, mycket "spring". Och oftast mindre sjåpighet, studs och bock. Om man skall generalisera, alltså.

Leta efter en välriden häst med hyfsat mycket nerv. Rider du msv dressyr bör du utan problem klara en rätt känslig häst, men du bör nog ha en med någorlunda välseparerade och rena gångarter. Och välj en tillräckligt bra häst!

Tycker det låter som en bra beskrivning. Vad menas med en tillräckligt bra häst liksom? Har tyvärr inte 200 000 att lägga ut. Men förstår vad som menas med separerade gångarter. Ska se om ja hittar någon välriden häst i mina trakter eller bra ridskola ( tips någon via pm? ) att testa och lära mig på.

Rids islänning in vid 4 års ålder? Tänker en 3 åring och sedan rida lektion på andra upptill. (Har ridit in och tränat flertalet halvblod så själva grund inridningen är jag inte orolig för) .

Ja, islänningar rids normalt in vid 4 eller 5 års ålder, och som du säger är ju grundinridningen densamma som på vilken häst som helst, om man tänkt göra det själv. Det är många som gör grunden själva, och sedan lämnar till tränare för vidare träning.

Skall du köpa en unghäst som inte är inriden finns stora möjligheter att få en bra häst för begränsat med pengar - de allra flesta vill ha en häst som varit riden några år, och därmed är de betydligt dyrare. Och jag tror du känner igen en bra häst när du ser den - bra gång är bra gång, liksom, oavsett hästtyp. Sedan kan det kanske se lite "flaxigare" ut på en ung islandshäst som kanske blandar gångarterna lite, men leta efter stora rumsliga rörelser som går genom hela hästens kropp - det får inte se markbundet och stelt ut...

Var någonstans är "dina trakter"?

Jag trodde att jag ville ha en islänning ett tag ;-) Så mitt tips är att åka runt och provrida lite hästar. Du kan ju åka på en turridning bara för att känna på gångarterna. Jag tyckte det var jättefränt och roligt i början. Sen när jag skulle börja träna hästen jag red lite mer seriöst så kände jag bara "nää", det blev för mycket att hålla reda på 5 gångarter för mig. Jag tyckte inte det var kul helt enkelt. Sen är det underbara små HÄSTAR, det är absolut inga raggiga ponnysar som man kan tro från början :-)

Ja, islänningar rids normalt in vid 4 eller 5 års ålder, och som du säger är ju grundinridningen densamma som på vilken häst som helst, om man tänkt göra det själv. Det är många som gör grunden själva, och sedan lämnar till tränare för vidare träning.

Skall du köpa en unghäst som inte är inriden finns stora möjligheter att få en bra häst för begränsat med pengar - de allra flesta vill ha en häst som varit riden några år, och därmed är de betydligt dyrare. Och jag tror du känner igen en bra häst när du ser den - bra gång är bra gång, liksom, oavsett hästtyp. Sedan kan det kanske se lite "flaxigare" ut på en ung islandshäst som kanske blandar gångarterna lite, men leta efter stora rumsliga rörelser som går genom hela hästens kropp - det får inte se markbundet och stelt ut...

Var någonstans är "dina trakter"?
Tack för bra svar. Mina trakter är varberg (Halland) :-)

När jag började kika på islandshästar så åkte jag och provred ett par stycken.
5 gångarna var svårare att rida så jag övergick till 4 gångare som jag anser i de flesta fall(undantag finns alltid) är lättare att få i rena gångarter och har oftast också lättare för sig i dressyren.

Skillnaden jag märkte var att all form av stöd runt skänkeln försvann .. iaf jag som är lång. känslan från stor häst när hälen omsluter magen på hästen försvann.
Nu dinglade benen fritt och hej vilken dålig balans man fick, så balansen fick man verkligen träna upp.
Sedan tog det ett bra tag att komma över känslan att man var för stor för hästen och skita i vad andra tycker hur vi ser ut och att jag skulle va för lång osv.
Träna för en bra tränare så får du snart kläm på de här med gångarterna och känna när de är ren tölt och inte osv.

Se bara till att köpa en isis där ägaren även har tränat för vanlig dressyrtränare också och inte bara ridit islandshästridning på hästen.. dessa hästar är oftast bäst för oss som går över.

Min isis är tränad för isistränare, dressyrtränare hopptränare och körtränare(inkörd) vi smattrar p åmed alla möjliga grenar vi:D islandshästen är en SUPERallsidig ras.
BÄST!:love::love::love::love::love::love:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 165
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: cassiopeja
·
C
Träning Jag har funderat lite på hur de olika bukefalisterna ser på ridning. Ridning, och hästar generellt, är en otroligt mångsidig hobby som...
2
Svar
39
· Visningar
3 020
Senast: BitterAss
·
Hästvård Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, flytta den gärna om den ligger fel.. Men som många(?) av er har koll på så sitter...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 138
Senast: aicha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar