Byta häst under årens lopp eller vara nöjd med det man har?

nyfikenienstrut

Trådstartare
Ni som tävlar dressyr, vad har ni för ambitionsnivå när det kommer till tävling?

Har den häst ni har kapacitet för att komma till den nivån eller har ni tänkt er att "byta häst" på vägen mot ert eget mål? Eller kanske ni har bytt häst?

Skulle ni kunna tänka er att behålla en häst häst och sänka er egen ambitionsnivå?

Sv: Byta häst under årens lopp eller vara nöjd med det man har?

vet en som skaffade en till häst, hade två ett tag. Pensionerade sen den äldre o har den hos en fodervärd

O jag själv skulle nog ha väldigt svårt för att sälja en häst om jag var väldigt fäst vid den.. Är till stor del varför jag snart har 4, när jag vill ha 1max 2..

Skulle ni kunna tänka er att behålla en häst häst och sänka er egen ambitionsnivå?

Ja. Just nu har jag ett ponnysto som säkert inte kommer att kunna ridas på någon högre nivå igen.
Aldrig i mitt liv att jag kommer att byta ut henne.

Kan börja med att säga att jag nog är rätt knäpp.

Jag tränar för att bli bättre på att rida, siktar inte på någon speciell nivå.
Tävling ser jag mest som ett mått på om jag klarar träna mig och hästen till att klara det ena eller det andra.

Jag har hittills inte tävlat svårare än LA och antagligen blir det inte så mycket mer - eftersom passutfärdande förbund i mitt fall inte finns med på Ridsportsförbundets lista.

Mitt mål är att komma så högt som jag och hästen kan komma tillsammans. Inte att byta häst för att själv göra en "karriär" tävlingsmässigt.
Har inte råd med den typ av häst som skulle behövas för den typen av "karriär" och är inte särskilt ledsen över det.

Jag vill bli så bra som jag kan. Vart det tar stopp vet jag inte i dagsläget, det är så många faktorer som spelar in så jag har ingen
sådan målbild så som mitt liv ser ut nu. I år rider vi MSVB och nästa år är tanken MSVA/St George. Jag är ganska väl medveten om
vad min häst har för begränsningar och vad han är bra på, jag är helt övertygad om att vi kommer kunna rida Int I utan problem,
det som kanske talar emot att gå högre upp är hans ålder - hästarna är ju även dom individer och åldras olika. Sen kanske vi inte blir bäst i lilla rundan men jag vill helt klart starta Int I på honom. (Det har jag aldrig skrivit eller sagt högt förut :p)

Sen finns det dom som byter häst för att komma uppåt och sen finns det dom som byter häst för att det är nödvändigt eller för att den förra blev sjuk, skadade sig eller liknande och var tvungen att tas bort. Man kan också "behöva" byta häst för att man känner att man där man är just där och då inte klarar av den, det fick jag göra med min urfina unghäst och det kommer nog alltid gräma mig lite men det var totalt nödvändigt för min egen skull och min ridning. Det handlar dock inte om någon prestation eller att jag tyckte att han skulle bli bäst, men jag kände inte att jag kunde ge honom det (jag ansåg) han krävde och behövde. Ibland byter man häst för hästens skull vill jag påstå.

Sen är det faktiskt så att man inte alltid vet från början vad det är för häst man köper, det kanske inte fungerar av flera olika skäl, det som var rätt och bra vid ett tillfälle kanske inte passar längre, det viktigaste är att man ser till att alla blir glada och nöjda, får det bra. Bara för att jag inte trivs med den hästen betyder det inte att han inte är drömprins för någon annan! Jag har vid tillfällen även fått välja vilken av hästarna jag haft jag ska göra mig av med för att det inte alls fungerade att ha två längre, livet ändras och det är bara att acceptera och göra det bästa av situationen.

Just nu är jag helt inne på att ha min nuvarande häst och träna, tävla m.m. så länge det går. Nu är han inte lastgammal, 15 år och "alltid" varit fräsch så att säga, jag har ingen tanke i mitt huvud att han när han blir 17, 18, 19 eller så ska pang bom skada sig eller ta slut, utan jag försöker bara tänka realistiskt. Kommer vi upp till Int I kommer jag vara själaglad, stannar vi i St George kommer jag ändå vara glad.
Tror inte att min nuvarande häst på något vis "hämmar" min personliga ridutveckling, varken nu eller längre fram - han har tagit mig absolut längst på kortast tid av "alla" mina hästar och jag är mer än nöjd med honom.

Och slutligen (phew) tror jag att det är en enorm skillnad att vara glad amatör än att på något vis satsa/arbeta med det. Då kanske man "måste" byta upp sig under resans gång, köpa en häst lite billigare, tävla upp, sälja, köpa ny, tävla upp, sälja o.s.v. men då har man en annan inställning och ser hästarna mer som projekt om ni förstår hur jag menar. Det betyder ju inte att man inte tycker om dom, älskar dom eller att man skulle bry sig mindre, men man kanske har lagt upp en plan som betyder att man "behöver" göra så för att nå sitt mål. Jag ser absolut inget fel i det. Och jag ser absolut inget fel i att välja att behålla sin häst och göra det tillsammans med den på dom premisser som finns, så länge man själv får välja.

Satans långt kan det bli, allt för att inte plugga idag verkar det som. Kan ju lägga till att i mitt huvud ska jag tävla min häst så länge han kan och vill och orkar, sen får mamma skrutta runt och ha honom medan jag har en yngre förmåga. Som så :)

Nej jag skulle inte kunna sälja Jorunn för för jag vill tävla högre nivå.
Jag har så pass mycket utmaningar framför mig att jag har år av arbete framför mig inan jag är där jag vill med Jorunn så än så länge står vi inte still i utvecklingen och trampar.

Men för de unga som vill bli bäst så måste man sälja och köpa sin bättre och för de som inte har råd måste jobba sig upp. Köpa unghäsatr fixa till och säja dyrt, köpa problemhästar fixa till och sälja dyrt.
Och till slut har man fått ihop till en fin dressyrhäst=)

Men för de lyxosar som har föräldrar som betalar allt är det bara å köra på och njuta av livet=)Då är väl de svåra att hitta hästen med stort H=)

Jag tycker själva resan med hästen är den som är den roliGaste, att man har ett låm och så jobbar man för de.

mEN JAG HAR FÖRR FÖRSTÅELSE FÖR DE SOM MÅSTE SÄLJA FÖR ATT BYTA UPP SIG!(ops caps lock):o

För tillfället räcker den hästen jag har just nu till helt och fullt för det jag kan träna och tävla i dagsläget. Jag har inte sett hennes fulla potential så vi får väl se var det slutar. Hade jag haft tid och pengar att köpa mig en riktigt bra dressyrhäst hade jag gjort det, men i dagsläget så kan jag inte på något sätt göra en sådan häst rättvisa.
När småbarnsåren så småningom är över så kanske jag köper mig en ny storhäst, men jag tvivlar starkt på att nuvarande säljs, då sambon är delägare. Då får vi helt enkelt köpa en till;) Annars är jag inte den som är den, utan om hästen inte passar mig, så kan jag sälja den. Det är en såpass dyr sport vi håller på med, och skulle ridningen och hästarna inte skänka glädje och energi så är det inte värt det. Då hade jag letat vidare tills jag hittade en passande häst. Inte för att jag rider grand prix... långt ifrån. Men man måste passa varandra på många sätt.

KL
Jag lär aldrig behöva byta häst för att den inte räcker till. Jag är nämligen tämligen talanglös :P

Jag köpte min ponny efter jag skadat mig och inte kunde rida halvblod mer. Enligt läkarna var det en permanent skada. Ponnyn i fråga är en markbunden och överbyggd sak med lågt ansatt hals som dessutom är Islandskorsning och 4-gångare. Det var alltså inget man tänkte på tävlan med.
När jag senare blev bättre och orkade börja träna igen och sen bättre så pass att jag kunde rida iaf PRE och sen ännu bättre och kunde rida halvblod så beslöt jag att iaf behålla ponnyn.
Han var då rätt högt utbildad för att vara lufsponny, msv plus piaff och galoppiruetter. Men ökningar funkade inte bra och hans gång var ju en katastrof jämfört med halvbloden. Vi tränade och hade kul istället.
Jag kunde inte förmå mig att byta ut min ponny. Även om båda tränare tjatade i många år. Ponnyn är en egensinnig liten häst som haft det svårt. Man kan inte sälja honom vidare. Han var då också gammal.
Jag köpte en till häst när min gubbhäst faktiskt inte ens gick att underhålla min egen ridning på pga hans ålder. Dåvalde då att köpa en som man iaf kan välja om man vill tävla eller ej, ett halvblod med normal gång.
Honom kan man nog utbilda så han kan gå hela msv iaf. Och han kommer kunna lära sig alla svårklass-rörelser. Men han har för dålig gång för att tävla svårklass på.
För mig är dock träningen det roligaste. Jag är inte intresserad av tävlan. Men funderar på att ta upp det för jobbets skull. Om jag vill flytta från gården jag står på nu skulle jag nog ha lättare om jag har lite resultat på papper.

Alla normala halvblod kan ju gå msv. Så det där med att folk måste byta för att de är bättre än hästen är sånt skitsnack. Däremot kan man behöva byta om man har en gammal eller sjuk häst, eller kanske en vb-travare eller Islandshäst. De kan ju en del ha svårt med bytena.
Visst kan man tjäna poäng på lite flottare häst som har lättare för sig. Men det är inte hopplöst på en vanlig sak om man rider jävligt väl.
Sen ska man ju vara på det klara med att de där prestationsavlade riktigt bra hästarna också kräver sitt. De vill ofta ha en känslig ryttare och mycket motion. Det är alltså inga hästar att lära sig rida på.

Dock tycker jag det är lite väl populärt att skylla bristerna på hästen.
Så fort det inte funkar är det hästen som inte har kapacitet.
Mina tränare har tex en Haflinger modell framtung draghäst som spöat halvbloden upp tom msv med elev som tävlade den. Och det i Stockholmstrakten.
Det var ju inte på ngt sätt en flott häst. Men han är väldigt välriden.

Och lets face it.. Mer än msv kommer de flesta inte rida iaf. För det har inte de som ryttare kap till.

.

Jag är ju övertygad om att alla hästar kan gå MSV med rätt träning, sen finns det extremfall. Men jag tror också det är vi som ryttare som begränsar mest och vi tror att vi behöver något bättre hela tiden.
Jag gjorde väl "lite så" när jag bytte min läromästare mot en unghäst, nu var unghästen fantastisk men dålig/sjuk/trasig så det blev ingenting men jag hade på något vis redan tagit steget att inte ha kvar min äldre - han hamnade i kläm och prioriterades inte och det kändes inte rättvist mot honom.

Sen var vi i en ganska konstig situation öht när vi hade tre hästar, det var mycket som inte gick ihop. Ponnyn "gav" jag bort till en ridskola, stoet lånades ut, jag hade min stora och mamma en ponny, sen kände hon inte att hon hade råd så hon sålde och tänkte ta hem stoet som tyvärr var tvungen att avlivas akut och så stod vi med bara en.
Men som sagt, allt kan hända. Det viktigaste tror jag är att sätta hästens behov först, att den ska ha det bra och uppskattas för vad den kan och gör påverkar mycket, både för en själv och för den.

Vi har ju gjort så där två gånger, jag har haft riktiga (ursäkta uttrycket) ök, vi tänkte att ja den räcker dit och dit men vill jag komma längre behöver jag något mer, sen slutade det med att jag inte kunde ha två samtidigt så det var där det felade, annars hade jag vid båda tillfällena haft min äldre och min yngre/finare (faktiskt) men ja - livet gör som livet vill!

(Vad jag svamlar, usch, gå och gör något vettigt nu Sara :p)

Den frågan kan också besvaras ganska annorlunda om man är barn/ungdom. Om man har siktet på a-final i SM ser nog resan lite annorlunda ut eftersom det finns ett 'sista-datum' - 18-årsgränsen och även att man gör rejäla växtryck när man är barn kan göra att man måste byta.

Sedan, istället för att tänka 'byta för att den inte räcker - för klassen -' kanske tänka 'byta för att den inte räcker -för att utbilda ryttaren- ....... en tanke iaf, så resonerar gärna jag, siktar jag på msv a-georg, då vill jag ha en häst som hjälper mig dit, det är väldigt mycket lättare än att envisas med 'kan själv'... (det lär inte vara så lätt iaf tänker jag).

Visst är det så att det nästan alltid är ryttaren som begränsar hästen men det är ju också så att det är olika lätt att komma till en viss nivå med olika hästar.

Som jag ser det skulle de flesta hästar komma längre med en skikligare ryttare men det är också så att väldigt många ryttare skulle komma längre med en häst som är mer lättriden/ har högre maxkapacietet/bättre gångarter/bättre grundutbildad (välj själv alternativ, det finns säkert fler.

Jag bytte häst när jag kände att jag var "klar" med min förstahäst. Jag hade (har?) inte tävlingsbanan som mål, men jag tränar ändå så gott jag kan och är vetgirig.

Sen råkade jag få "för mycket" häst som andra häst, men lärde mig mycket under de sex år jag hade honom. Jag sålde honom för att JAG var för kass för honom, jag hade en innerlig förhoppning att han skulle komma till någon som kunde låta honom blomstra. Nu blev det inte så tyvärr. :( Så på ett sätt ångrar jag mig - hade han varit kvar hos mig hade han nog levt idag.

Så sorgligt att det var så det blev till slut. Men ångra inte ditt beslut, du gjorde det för att du önskade det bästa för er båda, man kan aldrig sia om framtiden.

Min dressyrhäst köpte jag inte som dressyrhäst. Köpte mest en häst utan någon större koll. Sen visade det sig att hon visst var en liten dressyrstjärna.
Vet att jag kan klättra upp en del i klasserna tillsammans med henne då jag vet att hon har tävlat högre tidigare samt är arbetsvillig.
Hon är väldigt speciell och har bestämt mig för att aldrig sälja henne, så även om hon inte skulle "räcka till" så stannar hon ändå.

Skulle jag köpa en ny häst så hade jag köpt en med förutsättningarna att nå den nivån jag önskar.
Tror inte jag är tillräckligt driven mot toppen för att byta häst för att jag inte tycker den räcker. Man kan ju alltid utvecklas och bli bättre även om man kanske inte når absoluta toppen. Sen tror jag att många gånger om man låter allt ta tid så blir ju hästarna bättre och starkare och kanske klarar av lite svårare saker.

Men det är svårt att leta häst när jag fick tag i en sån pärla som jag har nu, mäter ju alla hästar med henne hela tiden och jag kommer nog inte få en så bra häst igen om inte hennes föl nu tar över i framtiden ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 925
Senast: grodan21
·
Dressyr Är som så många andra uppriven och tagen efter Helgstrand-fimerna, men kanske mest frustrerad över känslan att det liksom går utför med...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
10 114
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 413
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 073
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar