Sv: Byta häst eller kämpa vidare? *långt*
Tack för ett instressant och informativt inlägg!
När jag skulle köpa min första "amerikanare" tittade jag på quarter, paint och appaloosa.
Jag tyckte inte det fanns så stor variation på appaloosorna då, de flesta jag såg var av ranchtyp, och många av dom ganska fula om jag ska vara ärlig
....
Det jag backade främst på dock var att det var så dåligt med tävlingar och just att det var så få...
Detta är ju flera år sedan så bilden är förmodligen väldigt annorlunda idag?
Men jag tycker ändå att det har gått långsamt framåt (från min synvinkel då som är långtifrån insatt i appaloosavärlden) Visst är det fler tävlingar nu, men det verkar som det går segt och att det alltid är samma individer som jobbar för rasen och inte så mycket nytillskott, men jag kanske har fel?
Nu verkar det ju hända lite grejer dock med nya föreningar osv.
Att Goers Design blev Hall of Fame hingst var en oväntad sak för mig för jag visst inte att Sverige låg så långt framme i kvalitén på appaloosasidan.
Kan berätta att jag försökte få mitt sto betäckt med en känd svensk appaloosahingst för några år sedan men fick av någon anledning aldrig komma och titta på hingsten under ryttare, så det blev inget tyvärr. Annars kanske jag hade haft prickiga hästar i stallet också nu förutom de enfärgade och dom fläckiga
Jag ahr dock haft mitt getöga åt appaloosa hållet under tiden, en hingst jag gillade looken på var Sacred Lagacy (tror jag han heter) men den är inte kvar i Sverige va?
Tycker det är konstigt att du inte får någon att tävla dina hästar?
Det klart man får ju betala för det, men det gör de med topphästar inom Quarter/Paint också.