Tack för era svar.
Kan rapportera att jag fick beskedet att det lär landa på 8-9k inkl moms, arbete och material. Detta pga de köper golvskivorna från Thule (utgår jag ifrån, iom att det är från dem de köper reservdelarna etc) och de tydligen inte har skivor i rätt storlek = de måste såga till den. Inte en chans att jag lägger så mycket pengar på golvet (då kan jag lika gärna sälja och lägga de slantarna emellan - då får jag ett motsvarande fast boggie..). Har däremot lyckats lejja hjälp idag = får golvet bytt om jag skaffar skivan.

När det ändå finns en golvbytartråd: förutom att såga till skivan och göra de hål som eventuellt behövs för bult/dylikt, vad mer ska göras med den? Behandla? Materialet - jag tänker marinplyfa?

Tack för era svar.
Kan rapportera att jag fick beskedet att det lär landa på 8-9k inkl moms, arbete och material. Detta pga de köper golvskivorna från Thule (utgår jag ifrån, iom att det är från dem de köper reservdelarna etc) och de tydligen inte har skivor i rätt storlek = de måste såga till den. Inte en chans att jag lägger så mycket pengar på golvet (då kan jag lika gärna sälja och lägga de slantarna emellan - då får jag ett motsvarande fast boggie..). Har däremot lyckats lejja hjälp idag = får golvet bytt om jag skaffar skivan.

När det ändå finns en golvbytartråd: förutom att såga till skivan och göra de hål som eventuellt behövs för bult/dylikt, vad mer ska göras med den? Behandla? Materialet - jag tänker marinplyfa?

Puttar upp :)

Har iaf beställt en skiva. 2700:- inkl moms (+ frakt från leverantören) : slitskyddsplywood 3*1,5m.

Och så är jag här igen. Noterade häromdagen att gummit vid rampen (som är fäst i golvet, vad jag kan se) har spruckit på ett ställe. Är det något som bör åtgärdas, nu när golvet ska bytas? (Vill inte göra det "bara för att", men funderar på om det kan komma att påverka golvet på nåt sätt.)

Och så är jag här igen. Noterade häromdagen att gummit vid rampen (som är fäst i golvet, vad jag kan se) har spruckit på ett ställe. Är det något som bör åtgärdas, nu när golvet ska bytas? (Vill inte göra det "bara för att", men funderar på om det kan komma att påverka golvet på nåt sätt.)
är det bara mellan rampen och golvet som gummit är?
då hade jag struntat i det så länge det inte håller på att falla isönder.

är det bara mellan rampen och golvet som gummit är?
då hade jag struntat i det så länge det inte håller på att falla isönder.

Ja, just det. Det är en spricka nånstans på mitten, runt decimetern lång. Sprickan sitter nära "infästningen" i golvet. Ser ut som att en lär plocka loss gummimattan från rampen om en ska komma åt att byta den där gummibiten (säger jag ur minnet från i förrgår kväll när jag fällde ner rampen sist). Ser inte ut att vara nåt akut, mest bara att det gått sönder lite så att säga.

Ja, just det. Det är en spricka nånstans på mitten, runt decimetern lång. Sprickan sitter nära "infästningen" i golvet. Ser ut som att en lär plocka loss gummimattan från rampen om en ska komma åt att byta den där gummibiten (säger jag ur minnet från i förrgår kväll när jag fällde ner rampen sist). Ser inte ut att vara nåt akut, mest bara att det gått sönder lite så att säga.
Kanske går att limma över en bit tunn gummi eler tyg? Så att det inte spricker mer.
Starkt kontaktlim så kommer det sitta som berget :up:

Tack för era svar.

Det kan ju vara bra att behandla de sågade kanterna med något vattenavstötande, det finns ju en uppsjö med olja/lack/lasyr osv, så hör med någon målarkunnig/butik, så att kanterna inte suger åt sig fukt. Försök att få vagnen så tät som möjligt, finns ju silicon att täta skarvar osv med.
När det gäller mattan finns det ju som Buck skriver, många bra lim idag. Annars borde det gå att skruva fast mattan runt skadan så att den inte fläker mer.

Ska de vad jag kan hitta i limväg. Det ser inte ut som att det går att skruva precis vid skadan, eftersom det inte finns något att skruva i där. Det är alltså gummi"skarven" mellan golvet och rampen som har skadats, inte gummimattan. Oh well, verkar ju inte vara nåt alarmerande (skönt! Tack!) men jag ska se över det och självklart hålla ett öka på't också.

Det jag hittat där det kommer in fukt i släpet är främst uppe vid luckan ovanför rampen. Det är ju ett lite äldre släp och inte helt tätt där även om luckan är så stängd som det går. Jag är på jakt efter någon typ av överdrag eller liknande, för att motverka det. Nu står släpet ute pga finns ingen annan plats, tidigare har det stått under tak.

Det blir en tripp till färghandeln! Tack för era svar! :)
Nu väntar jag på en ny skiva, eftersom fraktbolaget misshandlade den första :mad:

Senast ändrad:
Ska de vad jag kan hitta i limväg. Det ser inte ut som att det går att skruva precis vid skadan, eftersom det inte finns något att skruva i där. Det är alltså gummi"skarven" mellan golvet och rampen som har skadats, inte gummimattan. Oh well, verkar ju inte vara nåt alarmerande (skönt! Tack!) men jag ska se över det och självklart hålla ett öka på't också.

Det jag hittat där det kommer in fukt i släpet är främst uppe vid luckan ovanför rampen. Det är ju ett lite äldre släp och inte helt tätt där även om luckan är så stängd som det går. Jag är på jakt efter någon typ av överdrag eller liknande, för att motverka det. Nu står släpet ute pga finns ingen annan plats, tidigare har det stått under tak.

Det blir en tripp till färghandeln! Tack för era svar! :)
Nu väntar jag på en ny skiva, eftersom fraktbolaget misshandlade den första :mad:
Ett tips är att kolla rampen nogrant och se om det är värt att byta den också. Min ramp är genomrutten längst mot gångjärnen :o. Ångrar att vi inte bytte den då vi renoverade resten, för nu så är det plötsligt väldigt jobbigt att få tummen ur för att göra det..
har lappat med plåt över halva rampen mellan mattan och plyfan, och det håller än så länge. men det är mellan att byta rampen och behålla släpet, eller ta utökat och leta nytt släp..

@Buck Usch, hemska tanke. Ska dubbelkolla! Har inte sett något oroväckande med rampen, eller resten av släpet, men golvet är det enligt min bedömning dags att byta om jag ska känna mig helt säker på't. Hjälpen jag blivit erbjuden nu är dock att lägga in den nya golvskivan, vet inte om jag vågar be om ännu mer hjälp innan det är gjort (har inte styrka i handen att göra sånt här själv i år, alls) :o Men som det är monterat etc ser det inte ut att försvåras av att en lägger in en ny golvskiva, iaf, även om jag klart ser poängen med att göra allt som ska göras på en gång. Ska rampen bytas kommer min plånbok att hata mig intensivt dock - har bytt bromsbelägg och dito vajrar i år också, och nu är det sommarlov utan inkomst på gång (pluggar, CSN) .. Meeen nu ska jag inte gå mer OT i golvtråden :o

Var in på färghandeln när jag var i stan igår. De hade utomhusfärg etc, men ingen koll på vad jag kunde lägga på de sågade golvkanterna. Meh. Ska ta och ringa runt lite.

Liknande trådar

Utrustning Har köpt en hästtransport med trägolv, men vi fick till ett aluminium golv som vi kan byta till. Har en vän som är händig som ska hjälpa...
Svar
2
· Visningar
536
Senast: Emiro
·
Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
752
Senast: jemeni
·
Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
791
Senast: Cavallo
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 729
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31