Byta från läderdäckel till bågdäckel på loksele

Sv: Byta från läderdäckel till bågdäckel på loksele

Det enklaste är kanske att köpa en lös bågdäckel begagnad, annonsera efter en. Eller leta efter bara bågen och beslagen (har sett såna gamla på annons nån gång, faktiskt) och be sadelmakaren tillverka nya läderdelar.

Det finns nog att köpa som lös del nytt men tror de är ganska dyra, på t.ex Tärnsjö och andra liknande sadelmakeri.

Det kan man göra själv. Däckeln sätts med 2 uppehållsremmar till ringen och sen är det själva fästet till bakseln som oftast är annolunda eftersom man inte har något i mitten på däckeln. Det brukar vara 1 st rem per puta som går ut där man ska fästa bakselen eller svnaskappan. En arme-baksele är det ju alltid 2 st fästpunkter till för att kunna passa en bågdäckel.

Jag låter min selmakare fixa sådant. Då får jag nytt tärnsjöläder och toppkvalitet på grejerna.
Det kostar, men tänker man på hur länge sakerna håller så är kostnaden per dag nästan ingenting.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Gnägg Hej, då min häst inte finns mer 😥skulle jag vilja byta häst på Equilab. Har provat radera gamla namnet där men det går inte? Hur gör...
Svar
4
· Visningar
516
Senast: sweep
·
Hundhälsa Jag är mitt uppe i att byta foder, främst då ena hunden är lite för tjock. Och jag har stött på samma problem som många andra gör, så...
Svar
9
· Visningar
649
Senast: SiZo
·
Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
655
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈