Jag bytte förnamn för typ 2 år sedan. Positivt överraskad över hur enkelt allt var, och hur otroligt bra det fick mig att må. Nu rekommenderar jag det till alla
Varför ska man gå runt med ett namn man inte trivs med liksom?
De flesta runtomkring mig har varit duktiga på att säga nya namnet, men det händer fortfarande att någon säger fel. När det händer så låtsas jag antingen inte höra/svarar inte, eller så säger jag "Vem?" tills de säger rätt. Funkar fint! Jag trodde jag skulle vara mer förlåtande när någon säger fel namn, men det gick väldigt fort att inte längre känna sig som det gamla. Ingen i min krets har vägrat att säga det nya. Vissa är väl segare än andra, men är man bara tydlig med att man inte tänker lyssna på det gamla namnet så blir de ju tvungna att lära sig.
Man får räkna med att folk runtomkring kommer ha åsikter och funderingar, men så är det ju med allt! En del vill prompt veta varför man bytt och det förstår jag att man inte alltid är bekväm att dela med sig av, så känner jag ofta själv, så jag säger bara "Varför inte?" eller "Jag gillar det här namnet bättre". En del tycker också att gamla namnet passade så bra och var så fint och då säger jag bara att de mer än gärna får byta till det namnet, om de nu tycker att det är så fint.
Men jag är jättenöjd! Har aldrig ångrat mig ens för en sekund. Det är ett rätt enkelt sätt att ta kontroll över sin egen identitet. Man behöver inte ha någon särskild anledning till att byta, man kan faktiskt byta bara för att man vill. Numera tycker jag att det känns kul att presentera mig för nya människor, det är t om lite roligt att hämta posten bara för att få se sitt namn på papper. Så alla ni som någon gång funderat på att byta namn - just do it!