Byta förening?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Horsemanda
  • Startdatum Startdatum
H

Horsemanda

Jag har en häst som är importerad från danmark. Hon har inga papper så hon är registrerad som svensk ridponny. Men hon ser ut som en appaloosa, hon har alla kännetecken som appaloosan ska ha; vit scela (Stavning?) i ögonen, prickig runt ögon, mule och skap samt prickig hud. Hon har också ränder på hovarna och VÄLDIGT dåligt med tagel. Det här med den vita scelan och den prickiga huden har jag fattat som något specifikt för appaloosan.

Eftersom hon inte har papper så finns det ju inga "bevis" på att hon e appaloosa men man kanske kan byta förening med hjälp av alla hennes kännetecken. Eller vad kan man göra?

Sv: Byta förening?

Jag har en häst som är importerad från danmark. Hon har inga papper så hon är registrerad som svensk ridponny. Men hon ser ut som en appaloosa, hon har alla kännetecken som appaloosan ska ha; vit scela (Stavning?) i ögonen, prickig runt ögon, mule och skap samt prickig hud. Hon har också ränder på hovarna och VÄLDIGT dåligt med tagel. Det här med den vita scelan och den prickiga huden har jag fattat som något specifikt för appaloosan.

Eftersom hon inte har papper så finns det ju inga "bevis" på att hon e appaloosa men man kanske kan byta förening med hjälp av alla hennes kännetecken. Eller vad kan man göra?
NEJ!!!
Hon är inte registrerad som Svensk Ridponny!
OM hon inte har några papper så är hon registrerad i det register för korsningsponnyer som ASRP sköter, detta innebär INTE att hon är en ridponny!

Tvivlar för övrigt på att du kan regga henne som appaloosa om det inte finns några papper på henne, men där kan jag ha fel.

Äsch, låt henne vara reggad i den föreningen där hon är reggad. Vad spelar det för roll?

Vit sclera, lite tagel, och prickar i hårremmen är typiskt för tigrerade hästar, oavsett ras. På en dansk häst skulle jag väl snarare gissa på knabstrupper, eller knabstrupperkorsning, än appaloosa.

Liknande trådar

H
Western Jag har en häst som är importerad från danmark. Hon har inga papper så hon är registrerad som svensk ridponny. Men hon ser ut som en...
Svar
4
· Visningar
1 446
Senast: melsappaloosas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka