Byta fodervärd IGEN?

S

Scala

Känner bara att jag och min pålle har haft sådan otur.
Efter att det inte fungerat med första fodervärden (följde inte överenskommelser) och jag kände mig tvungen att säga upp kontraktet så började jag leta efter en ny fodervärd.

Eftersom jag är väldigt mån om vart han hamnar så valde jag noga och hittade tillslut en jättegullig familj som verkligen blev förtjusta i honom.
Jag berättade för dem att det handlade om en långvarigt fodervärdskap och att jag inte ville att han skulle flytta runt något mer.

Nu, för några dagar sen, får jag ett samtal för mamman där hon berättar att hon måste säga upp kontraktet, för hennes dotter har skadat ryggen och kommer inte kunna rida på flera månader. De har redan en häst sedan tidigare, och tydligen går den före...

Jag blir bara så ledsen för min grabbs skull, bättre ponny finns det inte. Allt det här har hänt under loppet av 5 månader och nu ännu ett nytt hem.
Jag har inte velat sälja, men nu känner jag att det kanske är det enda bästa?
Att ge honom en ärlig chans hos en ny familj som kan älska honom. Kanske är fel av mig att bara "hålla" på honom när jag vet att jag inte kommer kunna ha honom på flera år.
Folk som äger sin häst kanske tar det mer seriöst, jag vet inte..

Vad tror ni? Hur kan jag garantera honom ett varaktigt hem?
Bästa kunde såklart vara om jag kunde hitta en toppenfodervärd som verkligen tog hand om honom och älskade honom.

Innan allt detta så har jag försökt mig på att ha honom på foder en gång tidigare, de sa upp kontraktet efter en månad för att tjejen hade tröttnat..

Känns så hopplöst.

Sv: Byta fodervärd IGEN?

jag har haft samma otur som du! jag förstår faktiskt inte vad det är för skillnad på att låna och att köpa. Uppenbarligen tar folk ett köp betydligt seriösare än en foderhäst. Varför? För att det är så lätt att bara dumpa av hästen hos ägaren när man tröttnat?

Ja, precis! Det slår ju tillbaka på en lite, om man säger så...
Man lånar ut hästen för att man månar om den och vill kunna se till att personen som har hästen tar riktigt väl hand om den, sen slutar det istället med att hästen blir dåligt omhändertagen eller att den får byta hem om och om igen.. Usch.
Och han är verkligen den mest okomplicerade, människokäraste hästen jag någonsin träffat, han förtjänar ett varaktigt hem!

jag vet att det är ett svårt val, för är själv lycklig ponny ägare till 2 ponnysar, och kan inte tänka mej att sälja nån. men jag skulle nog säga att de är bäst att sälja då jag tror att folk tar "bättre" han om hästen då de är äns egen, då "måste"man ju lixom, de ska inte vara så. men tror att de är så. en foder häst kanman ju "lämna" tillbaka om de skulle bli strul eller så, om du förstår vad ja menar med de. medans äns egna häst det är ju din.
men om man hittar den perfecta fodervärden så är ju det SUPER :D som min kusin har lånat ut sin ponny och där har den stått i 2år. och har de JÄTTEBRA. så de går ju. själv har ja haft en foder ponny när jag var 6-7år, och älskade den, men det var ändå inte samma saks om när man fick sin egna...

hej ..alla är inte dåliga!!Jag har mina två ponnys hos fodevärdar den ena sen 3 år tillbaka den andra sen i februari.. funkar jättebra o de trivs;) det enta är att båda är lite dåliga på o berätta om vad de gör och skicka bilder jag vill i alladfall ha rapport 2-3 ggr i mån med nya bilder för man kan ju inte ränna o hälsa på hela tiden :crazy:då får man ju en uppfattning om hu hästen har det så kan man åka dit några ggr om året..:)-

Jaa, det lutar åt att sälja känns det som...
Men, om jag fann en fodervär som jag visste, till 100% skulle behålla min kille så lång tid de lovar, så skulle jag utan tvekan hellre lämna på foder.
Han är ju min häst liksom! Känns så sjukt att det skulle bli såhär...Jaha, då ska man börja fundera på pris etc.
Tungt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 082
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 576
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 205
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar