Byta foder

J

Juvelflickan

Hejsan!

Fråga 1:
Vad skall en häst ha för foder egentligen? Låt säga att höet är perfekt, vad behöver den då?

Fråga 2:
Jag hade tänkt att byta foder och undrar vad ni tycker det är bäst att en islandshäst på 320 kg som tränas ca. fyra dagar i veckan skall ha.
Jag vet att en analys på höet är nödvändigt, men har tyvärr inte möjlighet till det.
Jag hade tänkt att byta till havre, men kom på att min redan tokiga häst kommer bli GALEN med det :D Vad rekommenderar ni av fibergi och korn?
Hade även tänkt att ge Linfrö, eftersom det skall ge en finkam, bra mage och fin päls. Vad tror ni om det?
Skall även fortsätta ge henne Alg-Börjes, foderkalk och vitlök.

Jag är mycket tacksam för svar och tips!


"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"
 
Sv: Byta foder

Fråga 1: med ett perfekt hö behöver inte den normala fritidshästen mer än hö.

Fråga 2: omöjligt att säga utan analys. Förra året (om du haft mitt hö) hade du fått begränsa det till din häst, annars hade hon hoppat ur skorna. I år hade du behövt en omsorgsfullt planerad foderstat för att få ihop det med det höet som finns att tillgå (hos mig). Vad jag vill ha sagt är att det inte går att säga utan att i alla fall ha sett hästen. Det är bättre att fodra med ögat om du inte har analys, än att vi sitter här och gissar vilket kan bli HUR FEL SOM HELST.
 
Sv: Byta foder

Juvelflickan skrev:
Hejsan!

Fråga 1:
Vad skall en häst ha för foder egentligen? Låt säga att höet är perfekt, vad behöver den då?
Om höet är "perfekt" dvs innehåller lagom mängder av energi, protein och mineraler behöver de inget mer än hö. Det vore KANONBRA! Allt det övriga man ger dom är bara för att kompensera bristerna i höet. Hur mycket man ska ge är lite olika, så klart. Det bästa är FRI TILLGÅNG men en del hästar blir tjocka då, särskilt om höet inenhåller mycket energi (MJ).

Fråga 2:
Jag hade tänkt att byta foder och undrar vad ni tycker det är bäst att en islandshäst på 320 kg som tränas ca. fyra dagar i veckan skall ha.
Jag vet att en analys på höet är nödvändigt, men har tyvärr inte möjlighet till det.
Jag hade tänkt att byta till havre, men kom på att min redan tokiga häst kommer bli GALEN med det :D Vad rekommenderar ni av fibergi och korn?
Hade även tänkt att ge Linfrö, eftersom det skall ge en finkam, bra mage och fin päls. Vad tror ni om det?
Skall även fortsätta ge henne Alg-Börjes, foderkalk och vitlök.


Allt det här övriga kan bli hur tokigt som helst när du inte har en analys på höet! Du kanske ger på tok för mkt energi och för lite protein (eller tvärtom), och varför ger du foderkalk när du inte ens VET om han behöver det? Han kanske får hur mycket kalcium som helst då? Är algerna dina mineraler till hästen?
Linfrö innehåller en MASSA protein också och rätt mkt energi också.

Det är hopplöst att gissa sig till en foderstat. :crazy:
Varför kan du inte analysera?? Det kostar runt 500kr. Det är det värt
!
 
Sv: Byta foder

Hejsan!

Måste bara komma med, troligen korkad fråga, men om man skickar höet på analys. Och kanske hinner få nytt hö innan man får analysen tillbaka. Då känns det liksom meningslöst :crazy:
Eller?

Tacksam för svar!


"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"
 
Sv: Byta foder

Är det inte hö från samma leverantör? Om det är samma skörd är det samma värden.
Annars, det klart, kan jag förstå frustrationen för om man har t ex fyra olika skördars hö och hålla på att analysera alla dom och räkna om foderstater hela tiden.
Men kan ni inte försöka hålle er till samma bonde?? Försök att hitta någon som ni kan hålla er till under en vintersäsong iaf. :smirk:
 
Sv: Byta foder

Ja, det är ingen idé att analysera ett hö som man inte kommer fodra med!
Att hålla på och hatta med en rad olika grovfoderpartier kan bli väldigt jobbigt. Försök få tag på en leverantör som kan leverera grovfoder från samma parti hela säsongen.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 310
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 082
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 215
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp