Byta batteri till fjärrlåset på bilen

mandalaki

Trådstartare
Batteriet är slut i min ena bilnyckel, det andra är nog på väg att också ge upp.

Men: då är det alltså inte bara att byta batteriet, har jag förstått. Man måste även programmera om chipet i nyckeln?

Frågan är: kan jag bara göra det på firman (med märkesverkstad) där jag köpte bilen eller kan jag göra det någon annanstans?

Sv: Byta batteri till fjärrlåset på bilen

Batteriet är slut i min ena bilnyckel, det andra är nog på väg att också ge upp.

Men: då är det alltså inte bara att byta batteriet, har jag förstått. Man måste även programmera om chipet i nyckeln?

Frågan är: kan jag bara göra det på firman (med märkesverkstad) där jag köpte bilen eller kan jag göra det någon annanstans?
Man får gå nån annanstans för märkesfirman klarar det inte :meh:

I min bilnyckel var det bara att byta batteri, Subaru. Jag har för mig att jag bad en urmakare om hjälp.

I min nyckel var det också bara att byta batteri, har en Ford. Gjorde det hemma själv

Jag bytte nog bara batteri, men min har nog inget chip i nyckeln, äldra volvo (årsmodell 2000)

Till vår "nya" (årsmodell 2012) Subaru, så måste man gå till märkesverkstaden, eller annan kunnig/med rätt datorprogram försedd verkstad. Det går inte ens att öppna nyckeln själv utan att något slags stöldskyddsprogrammering slår till. Batteriet tog slut i ena nyckeln i somras, och vi försökte själva, inte bra, det blev dyrare än att besöka märkesverkstaden från början...

Till alla tidigare (mer omoderna?) bilar vi haft, med nycklar med fjärrlås, så har man kunnat byta batteri själv, hos urmakaren eller liknande.

Läs i instruktionsboken! Om det inte står något vettigt där, ring märkesverkstaden och fråga.

På våra jobb-bilar måste nyckeln programmeras om. Det är då stora Ford Kuga.

Fy, så drygt. Jag ska vårda min gamla Subba lite mer ömt, så att jag kan ha den i tio år till och slippa en sån där nyckel! :D

KL

Tack för era svar!

Jag ha naturligtvis kollat instruktionsboken och kommer att ringa verkstaden. Ville bara kolla här först eftersom jag inte riktigt litar på bilverkstäders svar.

KL

Fick just mailsvar från bilverkstaden, det räcker med batteribyte på min modell:)

Har mailat tillbaka och frågat om urmakare kan göra det. Svarar han "jag vet inte" så räknar jag det som ett ja:D

Bilverkstan svarade att både urmakare och bensinstationer kan göra det:)

Vill man pilla själv så finns programvaran "någonstans" på nätet och kabeln köper man också via nätet och är inte dyr alls. "Problemet" idag är att kablar som säljs med USB funkar inte och gamla laptopar med com-port är ofta kastade så därför får ingen ihop det hela.

Jag har en gammal Dell-tröska, kabel och program och det går hur bra som helst att göra (i stort sett) vad som helst i en fordonsdator med den. :)

KL

Fick just mailsvar från bilverkstaden, det räcker med batteribyte på min modell:)

Har mailat tillbaka och frågat om urmakare kan göra det. Svarar han "jag vet inte" så räknar jag det som ett ja:D

Får man fråga hur länge ett batteri räcker, det är min första bil med klick klick

Jag såg det, så skulle det vara på alla fordon för programmera en nyckel, hallå, vi lever inte på 1800-talet längre, men måste man programmera och ha sig så genererar det ju intäkter till bilverkstan. J*vla utsugare!:rage:

Tills det tar slut! :p

(Omöjligt att svara på.)

Har haft bilen i sju år. Den nyckel jag använder har fortfarande batteri, det är reservnyckeln som det tagit slut i.

(Dock kör jag ovanligt lite så du ska nog inte räkna med så många år som sju...)

Typ, hur långt är ett snöre?

Det beror på så otroligt mycket.

Mitt har iaf hållit i 5 år i min ägo, vet inte om batteriet är bytt någon gång. Bilen uttagen sent hösten -06.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 124
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 100
Senast: Blyger
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 894
Senast: Nixehen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka