Byta bakbromsar på bil, kostnad?

Jag tror bilen hade mått bättre med tredjepartsdelar redan förra sommaren, än att vänta på orginaldelar tills nu. Jag tror att felet inte har börjat självläka, utan att det har istället blivit sämre av att inte åtgärdas.

Därför tror jag att det blir dyrare än det förslag på 4.500 du fick för ett år se'n.

Se'n tror jag på att när man gör något med en sådan viktig sak som bromsarna, gör man likadant på båda sidor - om det inte är helt uppenbart att den andra sidan är helt i nyskick.
Symmetri is onekligen the shit emellanåt.

Enligt verkstan var det inget akut dock.
Vad skulle kunnat bli sämre menar du?

Hur ny är så pass ny?

För mig kan en så pass ny bil vara typ allt mellan 2-10 år gammal.

Min styvfar arbetar på en auktoriserad verkstad av ett "finare" märke och när han skruvar hemma i sina egna bilar av det märket så använder han sig av Mekonomen delar.

Han anser att dom har kvalité och enligt bör han ha koll på det han pratar om med tanke på att jobbat som bilmekaniker i 43 år :D

Tjänar du på att göra detta jobb på auktoriserad Kia verkstad? Tänkte på om garantin blir påverkad.

När det gäller service så ska man inte tumma på den. Den ska göras på auktoriserad verkstad så länge bilen är yngre än 6 år.

Det har jag alltid gjort på märkes verkstad så länge bilen var "yngre" men när det kom till annat så anlitade jag en annan verkstad.

Hur som helst. Det priset du fått är ok. Det är inte hutlöst dyrt och jag hade accepterat det.

4 år. Jag gör helst allt på Kia-verkstad, så är det samma pris eller nån 500 billigare någon annanstans så lämnar jag den på Kia.

Jag betalade betydligt mer vill jag minnas för skivor och belägg på min subaru. Orginaldelar på mekonomen.

Låter billigt tycker jag. :) Vi gjorde samma på vår förra bil för något år sedan, på icke märkesverkstad. Kostade drygt 5000

Enligt verkstan var det inget akut dock.
Vad skulle kunnat bli sämre menar du?
Du pratade om att det bildats två "åsar" på skivan. Det som hade gjort det för ett år se'n har inte slutat att göra så, utan har sannolikt fortsatt.
Generellt gäller sedan att en liten sak som man inte åtgärdar, har en tendens till att växa till ett större problem. Det blir obalans och saker som kärvar - som gjort för att förvärra situationen vid fortsatt användning.

Men självklart behöver det inte bli så med just ditt problem. Kan ju inte göra annat än att prata generellt, jag vet ju t.ex fortfararande inte vilken bil vi pratar om.

Du pratade om att det bildats två "åsar" på skivan. Det som hade gjort det för ett år se'n har inte slutat att göra så, utan har sannolikt fortsatt.
Generellt gäller sedan att en liten sak som man inte åtgärdar, har en tendens till att växa till ett större problem. Det blir obalans och saker som kärvar - som gjort för att förvärra situationen vid fortsatt användning.

Men självklart behöver det inte bli så med just ditt problem. Kan ju inte göra annat än att prata generellt, jag vet ju t.ex fortfararande inte vilken bil vi pratar om.

Säkert har det fortsatt? Och jag fattar inte riktigt vad du menar skulle ha blivit sämre och dyrare av detta? Bromsarna tar jämnt. Skivorna, belägen/klossarna och oket har ju knappast blivit bättre under detta år men det är ju ganska självklart? Och just dessa kvittar ju eftersom dom ska bytas ut. Verkstadskillen sa att det inte var nån brådska och eftersom det är han som i så fall ska fixa den så får jag väl lita på det.

Jag fattar ingenting nu. På servicen förra året noterades och informerades om detta. "Ingen brådska, inom 1 år" sa killen då och gav mig ett prisförslag.
Och nu är jag dum i huvudet som följer det?

Jag fattar ingenting nu. På servicen förra året noterades och informerades om detta. "Ingen brådska, inom 1 år" sa killen då och gav mig ett prisförslag.

Bromsarna blir sämre med tiden och så även slitaget på ok.

Men gå tillbaka till samma verkstad.

Bromsarna blir sämre med tiden och så även slitaget på ok.

Men gå tillbaka till samma verkstad.

Ja, självklart blir dom sämre. Men det har ju liksom aldrig varit tal om nått annat än att byta ut delarna i alla fall? Så jag fattar inte varför vissa blev så himla idiotförklarande.

Om det är mig du funderar på, så kan jag omöjligt ta hänsyn till vad du säger senare i tråden i de svar jag ger.

Det som skaver mest hos mig är det att du säger att din bil är så ny att du inte vill spara hundralappar på att montera dit tredjepartsdelar, samtidigt som du spara hundralappar på att inte alls åtgärda ett fel på en vital del som bromssystemet.

Ärligt talat så tror jag nog att verkstan och besiktningen sagt nått om det då. Dom har ju sett bilen, vilket inte nån av ovan 2 har gjort. Eller kört den.
Nej, vi vet ju inte ens vilken bil det rör sig om.

Om man behöver byta skivor, belägg och ev renovera ena oket (bak), vad kan man räkna på för pris hos verkstad ca? Märkesverkstad säger ca 4500, är det där det hamnar?
Eftersom det kommit fram mer information under trådens gång, börjar jag om och svarar så här:
Ja, det är normalt. Åk och få åtgärdat i närtid.

Ärligt talat så tror jag nog att verkstan och besiktningen sagt nått om det då. Dom har ju sett bilen, vilket inte nån av ovan 2 har gjort. Eller kört den.

Det ska man inte vara så säker på. När jag blev stående vid Eugeniatunneln utan bromsverkan hade bilen precis fått nya skivor och belägg runtom på verkstad :crazy:

Vår Subaru hade helt sönderrostad broms på ena bak men inga anmärkningar på besiktningen (när vi köpte den).

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Min hyresvärd (Poseidon) har renoverat alla förråd i källaren. Flyttfirman som de anlitade för att packa och magasinera allt har orsakat...
Svar
19
· Visningar
1 813
Senast: lindaf
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 252
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 342
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka