byta bakbommar i glasfiber släp?

Buck

Trådstartare
har ni gjort det? hur blev det?

har köpt ett släp med hemska bakbommar, dvs böckmann från 99 :p. har hela tiden tänkt byta bakbommar i det nya släpet till mina easy lock bommar som jag har i den gamla kylinge kärran, men jag hade inte direkt planerat att köpa ett glasfiber släp(helt enkelt för att jag aldrig trodde att jag skulle få råd).

så nu vet jag inte hur jag ska gå tillväga för att byta bakbommarna och samtidigt inte skada väggen.

kan man sätta fästena direkt i väggen? finns inget järn bakom de nuvarande fästena och i min kylinge så satte vi dem i järnen där de gamla fästena fanns..

i mellanväggen får vi svetsa fast några sprint hållare, ska man sätta dem på kanten så som thule har eller på sidorna, liksom. :banghead: ska lägga in bilder på hur det ser ut, lite svårt att beskriva.

frambommarna får vara som de är, är 99% säker på att det är panik bommar men blir till att testa dem :p antingen så demolerar jag släpet eller så ramlar bommarna ner ^_^ eller både ock.

mycket tacksam för ideer!

Sv: byta bakbommar i glasfiber släp?

bilder på bomfästena,
nuvarande bommen sitter i det inre järnet med en bult och med en bult bara i glasfibern.

kan man ta ur de 3 bultarna som sitter i järnet nu och fästa det nya fästet i de gamla hålen så gott som det går?

eller blir spiltan alldeles för kort då tror ni? blir ju en dm skillnad.

Senast ändrad:

lite hur bommarnas fästen ser ut på gamla släpet.

100 som läst men ingen som har ngt att skriva :rofl:

ja det är väldigt enkelt ^_^ de övre och undre bult hålen på thule fästena stämmer till och med överens med original hålen :D. önskar att det var lika enkelt här :/

Jag skulle inte byta utan lära mig den nya rutinen att plocka bort bommen iom att om den får hänga kvar neråt så kan hästen fastna på kroken om man har otur.

men jag vill inte ha dessa bommarna alls, de är opraktiska, det är en pinne hästen kan skada sig på vid lastning, och de är så rostiga att man knappt kan sätta i sprinten. som också är opraktisk och jobbig.

jag har ett par nästan nya easy lock telekop bommar som jag tycker väldigt mycket om. inget som hästen kan skada sig på och väldigt enkla att stänga.
att ta av bommen helt vid i och urlastning är ännu mer jobb och min häst är inte den som stannar kvar frivilligt i spiltan när det är öppet bak.= en snabb tyst lösning är trevligt att ha, dvs easy lock.

vi har verkstad hemma med allt som behövs, ville bara veta om någon annan här bytt bommar i böckmann.

Jag kan aldrig tänka mig att någon skulle komma på idén att byta bommar faktiskt..

Men vad är det för pinne du menar att hästen kan skada sig på? Jag har ungefär samma bommar (av det lilla jag kan se av dina) i min Brenderup.. ingen häst har varken fastnat eller skadat sig.. å ja jag har haft extremt klantiga djur i min trailer oxå under alla åren jag haft den. (en -98)

själva haken ytterst på bommen. och sprinten.

Liknande trådar

Utrustning Äntligen ska jag byta ut mitt gamla Boj släp mot ett nyare och fräschare! Men som alltid så finns den stora frågan, vad ska man välja...
Svar
9
· Visningar
2 018
Senast: fio
·
Utrustning jag behöver en ny transport. med bredare spilta och bättre ventilation än min lilla kylingekärra kan ge. jag har varit länge låst vid...
Svar
12
· Visningar
945
Senast: Buck
·
Utrustning vad är bra/dåligt med era släp? är det för trångt mellan frambommen och sadelkammaren eller är det fullt möjligt att klä på en häst som...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 199
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar