Får man anlägga en större damm utan tillstånd? Nu snackar vi 20X30 meter isch. Tillopp och avflöde till bäck.
Nej det tror jag inte att du behöver för en så liten damm. Har flera släktingar som är dammtokiga och de har bara grävt på.
Tror det måste vara ett par hektar innan man behöver tillstånd.
Är det samma granne som är igång?

Får man anlägga en större damm utan tillstånd? Nu snackar vi 20X30 meter isch. Tillopp och avflöde till bäck.
Nog inte för att gräva en håla som fylls med vatten i den storleken. Men naturvatten får man inte peta i och påverka hur mycket som helst utan tillstånd. Så ev, kan hur han grejat för att skaffa vattenflöde i och ur bäcken skulle kunna vara tveksamt? Eller så är det så litet att det är undantaget i reglerna?
Vattenverksamhet
Vattenuttag

Om han är i ett befintligt vattendrag och lappar dvs tillopp och avflöde så är det länsstyrelsen som ger tillstånd för "vattenverksamhet". Har han grävt djupare än ca 50 cm så behöver han marklov.

Är inte det enbart inom detaljplanelagt område med specificerad höjd i en plankarta?
Jag tror det är inom alla detaljplanerade områden oavsett om något specificeras i planen (och ev. på vissa andra ställen om kommunen beslutat om utökad lovplikt)
Troligen inte där denna granne verkar bo?

Är inte det enbart inom detaljplanelagt område med specificerad höjd i en plankarta?
Det behövs ofta även där det är områdesbestämmelser något vår kommun i varje fall har i områden där det är "samlad bebyggelse" dvs flera hus inom samma område på landsbygden.

Min tränare skulle bygga garage och behövde bygglov, för maskinhall behövdes tydligen inte bygglov så de byggde en mindre maskinhall istället.
Det är inte något sådant?

Min tränare skulle bygga garage och behövde bygglov, för maskinhall behövdes tydligen inte bygglov så de byggde en mindre maskinhall istället.
Förutsättningen för bygglovsfrihet är att byggnaden behövs för lantbrukets behov. Låter av beskrivningen som det uppenbarligen inte är fallet när grannen har privatbilar/hobbymeckarverkstad i den.

Är det en verksam gård så har man undantag från vissa bygglov men annars inte. Dvs har du ett hus på landet kan du inte bygga ekonomibyggnader utan bygglov hur som helst.

Kommer någon på dem blir det inte kul!

Hur menar du?
De har inte bara slagit upp något lite i smyg utan kollade upp vad som krävs och fick beskedet att de kunde bygga maskinhall utan bygglov. Den blev då betydligt större än det planerade garaget.

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 100
Senast: Freazer
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 104
Senast: Snurrfian
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 429
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 173
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar