Luff

Trådstartare
Får en bygga precis vid tomtgränsen om ens tomt ligger vid någon annans skog utan att begära bygglov.

Ute på landet - långt från stan. Där fanns en mindre lada som revs och där är nu en stor bilverkstad. Gäller speciella regler för avlopp från verkstäder till exempel?

Och om en nu inte får det. Vad händer om grannen anmäler?

Får en bygga precis vid tomtgränsen om ens tomt ligger vid någon annans skog utan att begära bygglov.

Ute på landet - långt från stan. Där fanns en mindre lada som revs och där är nu en stor bilverkstad. Gäller speciella regler för avlopp från verkstäder till exempel?

Och om en nu inte får det. Vad händer om grannen anmäler?
En stor bilverkstad ska du inte få bygga någonstans utan bygglov.

Den är ju för privat bruk. Men med lyft o grejer.
Uthus på en bostadstomt, typ garage?

Kan vara bygglovsfritt om rätt kriterier är upp fyllda. Komplementbyggnad utanför detaljplan
Men inte intill gräns om inte den grannen godkänt det.
Beroende på hur stort kanske det är för dominerande gentemot bostadshuset?
Och ligger det ens utanför sammanhållen bebyggelse (fråga kommunen vilka områden de klassar som det)?

Är det max 25 kvadrat och max 4 m högt kan det vara bygglovsfritt som Attefallshus, men då gäller samma om att grannen ska ha godkänt ifall det är närmare gränsen än 4,5 meter.

Uthus på en bostadstomt, typ garage?

Kan vara bygglovsfritt om rätt kriterier är upp fyllda. Komplementbyggnad utanför detaljplan
Men inte intill gräns om inte den grannen godkänt det.
Beroende på hur stort kanske det är för dominerande gentemot bostadshuset?
Och ligger det ens utanför sammanhållen bebyggelse (fråga kommunen vilka områden de klassar som det)?

Är det max 25 kvadrat och max 4 m högt kan det vara bygglovsfritt som Attefallshus, men då gäller samma om att grannen ska ha godkänt ifall det är närmare gränsen än 4,5 meter.
Jag anser nog inte att det ens är i närheten av uthus. Den gamla ladan var väl 4x8 meter, knappt 3 meter högt, det nya bygget i princip 10x6 och 5 m i nock. Och nej, inte godkänt av grannen. Och utanför detaljplan.
Jag är mest fundersam över avloppet. Bäcken går precis förbi.

Jag anser nog inte att det ens är i närheten av uthus. Den gamla ladan var väl 4x8 meter, knappt 3 meter högt, det nya bygget i princip 10x6 och 5 m i nock. Och nej, inte godkänt av grannen. Och utanför detaljplan.
Jag är mest fundersam över avloppet. Bäcken går precis förbi.
Säkrats är nog och kontakta kommun. :)

Nu kanske jag är ute och spekulerar, men jag har för mig (!) att restriktionerna kring bygge nära tomtgräns rör *grannens* tomtgräns. I många fall, ffa i detaljplanerat område, är ju grannfastigheten just tomtmark. Är grannfastigheten en skog, och inte tomtmark, skulle godkännande från den markägaren i så fall inte krävas.

Är det garage och de tvättar bilar etc så måste de ju ha oljeavskiljare i avloppet, det är ju gaanska mycket dyrare än att göra ett vanligt avlopp. Har de inte bygglov på det och inte är så miljömedvetna så finns det nog en viss risk att det inte finns något sådant...

Om den största oron är bäcken så kanske du ska prata med miljökontoret, snarare än att gå till bygglovenheten.
Det är väl de som håller kontrollen på vad som är ok avlopp och inte?

Om den största oron är bäcken så kanske du ska prata med miljökontoret, snarare än att gå till bygglovenheten.
Det är väl de som håller kontrollen på vad som är ok avlopp och inte?
Ja, då kanske jag kan ringa och kolla om det är godkänt avlopp. Byggnaden i sig spelar mig ju ingen roll.

Ja, då kanske jag kan ringa och kolla om det är godkänt avlopp. Byggnaden i sig spelar mig ju ingen roll.

Är du säker på att de har avlopp i byggnaden? Miljökontoren rekommenderar oftast att verkstadsbyggnader byggs utan golvbrunnar. Det ska inte uppstå så mycket vatten/spill i en verkstad att golvbrunn behövs. Är det spolplatta behövs givetvis avlopp med både oljeavskiljare och tungmetallrening.

I övrigt låter det som en bygglovspliktig byggnad. Även om det är en byggnad som inte behöver bygglov (typ attefall) måste du ha 4 m till tomtgränsen och grannen ska ha fått info.

1. Av din beskrivning låter det som att det är en bygglovspliktig byggnad.

2. Även om byggnaden i sig skulle vara lovbefriad så är förutsättningarna för lovbefrielse bland annat att den placeras minst 4,5 m från tomtgräns alt har grannens skriftliga medgivande. Även om det är mitt ute i ingenstans.

1. Av din beskrivning låter det som att det är en bygglovspliktig byggnad.

2. Även om byggnaden i sig skulle vara lovbefriad så är förutsättningarna för lovbefrielse bland annat att den placeras minst 4,5 m från tomtgräns alt har grannens skriftliga medgivande. Även om det är mitt ute i ingenstans.
Den står mer eller mindre PÅ gränsen. Jag vill inte bråka om byggnaden men nojjar för bäcken. Det här är en snubbe som kör sitt eget race. Har redan sagt till honom flera gånger då han varit på min mark och eldat, kört sönder vall med fyrhjuling, skjutit lerduvor mm mm. Varje gång så tänker jag att nu kan han väl inte hitta på något mer som rör mig.
@VLMF jag vet inte om han har avlopp. Svårt att kolla.

Får man anlägga en större damm utan tillstånd? Nu snackar vi 20X30 meter isch. Tillopp och avflöde till bäck.

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 100
Senast: Freazer
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 104
Senast: Snurrfian
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 429
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 173
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar