Teilani

Trådstartare
Ont i huvudet får jag av att försöka förstå mig på papper och regler.

Vad är en kontrollansvarig? Varför behövs en sån? Vem jobbar som detta och var hittar man dem?

Det som ska byggas är ett garage, men det är planerat att bygga en lägenhet ovanpå med liten dusch och toa, vilket komplicerar saker och ting.

Vi kommer också att behöva nytt avlopp för det gamla är inte godkänt för fem öre i dagsläget. Hur hittar man den bästa lösningen? Läst har jag gjort, och då blir det bara ännu mer uppenbart att jag behöver hjälp!

Ont i huvudet får jag av att försöka förstå mig på papper och regler.

Vad är en kontrollansvarig? Varför behövs en sån? Vem jobbar som detta och var hittar man dem?

Det som ska byggas är ett garage, men det är planerat att bygga en lägenhet ovanpå med liten dusch och toa, vilket komplicerar saker och ting.

Vi kommer också att behöva nytt avlopp för det gamla är inte godkänt för fem öre i dagsläget. Hur hittar man den bästa lösningen? Läst har jag gjort, och då blir det bara ännu mer uppenbart att jag behöver hjälp!
Har du pratat med kommunen? Du kan ringa till dom och få prata med den som är ansvarig för bygglov. De borde kunna svara på dina frågor.

Ja och de är hjälpsamma, men pga att de inte får rekommendera kontrollansvarig så blir kommunikationen lite förvirrad för mig som inte är insatt alls.

Har du provat googla Kontrollansvarig + din kommun?
Det finns rikstäckande företag som pysslar med sådant, men ofta egenföretagare också.
Din kontrollansvarige "ska" ha stenkoll på alla lagar och paragrafer kring bygget så att du inte går på några minor. Nu är det några år sedan jag byggde och det var dessutom i glappet mellan olika bestämmelser för den kontrollansvarige, så det är säkrast att du ringer runt till de du hittar och hör dig för. :)

Har du provat googla Kontrollansvarig + din kommun?
Det finns rikstäckande företag som pysslar med sådant, men ofta egenföretagare också.
Din kontrollansvarige "ska" ha stenkoll på alla lagar och paragrafer kring bygget så att du inte går på några minor. Nu är det några år sedan jag byggde och det var dessutom i glappet mellan olika bestämmelser för den kontrollansvarige, så det är säkrast att du ringer runt till de du hittar och hör dig för. :)

Men hur vet man om de är bra? Är rädd att bli lurad på massa pengar eftersom jag inte själv har någon koll vad de ska göra och vad som är rimligt i tid eller pengar.

Vi håller oxå på men bygglovsansökan just nu, men för ett bostadshus. Och kontrollansvarig hittade vi på boverkets hemsida, där alla som är certifierade finns. Jag fick tipset av husföretagets säljare att fråga hur de lägger upp sitt arbete som kontrollansvarig och på så sätt kan man ganska tydligt se om denne verkar insatt och ambitiös eller inte.

Ang avlopp fick jag reda på idag (av han som ska vara kontrollansvarig för vårt bygge) att man måste ha tillstånd även där, typ "bygglov" för att göra ett nytt avlopp. Hos oss heter det Miljöförbundet Blekinge Väst.

Vi ska bygga ett nyckelfärdigt hus med totalentreprenad, just för vi aldrig byggt hus tidigare och har ingen aning om hur det går till. Och jag tycker ändå att det är alldeles för mkt som ska fixas av oss ändå :o:nailbiting::banghead:

Vi håller oxå på men bygglovsansökan just nu, men för ett bostadshus. Och kontrollansvarig hittade vi på boverkets hemsida, där alla som är certifierade finns. Jag fick tipset av husföretagets säljare att fråga hur de lägger upp sitt arbete som kontrollansvarig och på så sätt kan man ganska tydligt se om denne verkar insatt och ambitiös eller inte.

Ang avlopp fick jag reda på idag (av han som ska vara kontrollansvarig för vårt bygge) att man måste ha tillstånd även där, typ "bygglov" för att göra ett nytt avlopp. Hos oss heter det Miljöförbundet Blekinge Väst.

Vi ska bygga ett nyckelfärdigt hus med totalentreprenad, just för vi aldrig byggt hus tidigare och har ingen aning om hur det går till. Och jag tycker ändå att det är alldeles för mkt som ska fixas av oss ändå :o:nailbiting::banghead:

Skönt att inte vara ensam i djungeln :D
Fick ett tips på en bra kontrollansvarig så nu är hen anlitad och pappren på väg in :nailbiting: kanske är vi bara ett par månader från byggstart, men det vågar man väl inte hoppas på.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 659
Relationer Jag är en arbetande småbarnsförälder till två barn som är mycket energiska, aktiva och säger vad de tänker all vaken tid. Även min man...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 258
Senast: Fruentimber
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 383
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar