Teilani

Trådstartare
Ont i huvudet får jag av att försöka förstå mig på papper och regler.

Vad är en kontrollansvarig? Varför behövs en sån? Vem jobbar som detta och var hittar man dem?

Det som ska byggas är ett garage, men det är planerat att bygga en lägenhet ovanpå med liten dusch och toa, vilket komplicerar saker och ting.

Vi kommer också att behöva nytt avlopp för det gamla är inte godkänt för fem öre i dagsläget. Hur hittar man den bästa lösningen? Läst har jag gjort, och då blir det bara ännu mer uppenbart att jag behöver hjälp!

Ont i huvudet får jag av att försöka förstå mig på papper och regler.

Vad är en kontrollansvarig? Varför behövs en sån? Vem jobbar som detta och var hittar man dem?

Det som ska byggas är ett garage, men det är planerat att bygga en lägenhet ovanpå med liten dusch och toa, vilket komplicerar saker och ting.

Vi kommer också att behöva nytt avlopp för det gamla är inte godkänt för fem öre i dagsläget. Hur hittar man den bästa lösningen? Läst har jag gjort, och då blir det bara ännu mer uppenbart att jag behöver hjälp!
Har du pratat med kommunen? Du kan ringa till dom och få prata med den som är ansvarig för bygglov. De borde kunna svara på dina frågor.

Ja och de är hjälpsamma, men pga att de inte får rekommendera kontrollansvarig så blir kommunikationen lite förvirrad för mig som inte är insatt alls.

Har du provat googla Kontrollansvarig + din kommun?
Det finns rikstäckande företag som pysslar med sådant, men ofta egenföretagare också.
Din kontrollansvarige "ska" ha stenkoll på alla lagar och paragrafer kring bygget så att du inte går på några minor. Nu är det några år sedan jag byggde och det var dessutom i glappet mellan olika bestämmelser för den kontrollansvarige, så det är säkrast att du ringer runt till de du hittar och hör dig för. :)

Har du provat googla Kontrollansvarig + din kommun?
Det finns rikstäckande företag som pysslar med sådant, men ofta egenföretagare också.