Bygglov/förprövning??

Chlo

Trådstartare
Ska bygga om en del av den gamla ladan på vår jordbruksfastighet till stall. Vi kommer inte att ändra något på utsidan av ladan, och heller inte ändra storleken på ladan. Det kommer bara att bli två boxar, en "liten" stallgång och en sadelkammare.

Andra delen av ladan är jätte gamla kostallar (men det är inte den delen vi ska bygga om).

Är det någon som vet om vi kommer att behöva bygglov? Förprövning har jag för mig endast behövs om man har plats för mer än 4 hästar?

Sv: Bygglov/förprövning??

Chlo skrev:
Ska bygga om en del av den gamla ladan på vår jordbruksfastighet till stall. Vi kommer inte att ändra något på utsidan av ladan, och heller inte ändra storleken på ladan. Det kommer bara att bli två boxar, en "liten" stallgång och en sadelkammare.

Andra delen av ladan är jätte gamla kostallar (men det är inte den delen vi ska bygga om).

Är det någon som vet om vi kommer att behöva bygglov? Förprövning har jag för mig endast behövs om man har plats för mer än 4 hästar?

All nybyggnation eller ombyggnation av befintliga stallar skall förprövas. Ansök på Länsstyrelsen i Din närhet.

Ev. kan kommunen kräva bygglov, enklast är att höra med Din Kommun.
Miljönämden vill också ha ett finger med i spelet, så de måste också kontaktas.
Bättre att fråga innan, än att få enmassa böter sedan, eller hur?

mvh
Carina på Cesam Arabians (som själv byggde nytt stall 2003).

Generellt säger man att bygglov behövs om man ändrar användningsområde av en byggnad. Troligen behöver du inte det, men ring ändå och kolla. Hur nära har du till grannar? Sånt kan miljöhäsa/bygglov ha åsikter om också, men det skiljer sig mellan kommuner.
Jag behövde inte förpröva mitt stall på 4 boxar däremot stallet på 9 boxar så jag undrar om det kanske är olika i olika regioner det med?
/Jenny

Bygglov krävs oftast inom detaljplanerat område. Vet du inte om du bor inom ett sådant kan du ringa kommunens miljö & bygg.

Förprövning behövs inte om du bygger för fyra eller färre, om du bygger om eller nytt kvittar.

Bygglov på jordbruksfastighet brukar väl behövas om man väsentligen förändrar användningsområdet eller så?

athena skrev:
Bygglov på jordbruksfastighet brukar väl behövas om man väsentligen förändrar användningsområdet eller så?

Tvärtom! Men kommunen brukar ha synpunkter på om man bygger t.ex. stall för 30 hästar, men har begränsad mark.

Hurdå tvärtom menar du? Att det behövs om man INTE ändrar användningsområde? Eller att det aldrig behövs??

Tack alla för svaren. Det är alltid bra att få olika synpunkter. Det känns som att jag inte bör behöva varken bygglov eller förprövning, men det är väl bäst att kolla med kommunen vad de säger om det.

Som sagt var, jag ska bara ha två hästar och vi har 13 hektar mark (visserligen en del skog). Närmsta granne har vi några hundra meter till (är lite dålig på att bedöma).

Vet fortfarande inte vad MissX menade, men jag kollade upp det på nätet och där står att man inte behöver bygglov vid nybyggnad på jordbruksfastighet men däremot vid ändring av användning.

Hmm, det är frågan vad min ombyggnad räknas som. Jag får väl försöka ännu en gång att få tag på kommungubbarna, men det är inte det lättaste...

Jo - jag menade att man oftast inte alls behöver bygglov för ny- eller ombyggnad av ekonomibyggnader för sin jordbruksfastighet. :)

Reglerna skiljer sig dock från kommun till kommun...

Suck, igår försökte jag ännu en gång att få tag på någon bygglovsansvarig på kommunen, men utan resultat. Det är så trist att de kan vara "på tjänsteärende" i flera timmar. När man jobbar heltid har man ju dessvärre inte allt för mycket tid till att försöka nå dessa människor. Snart struntar jag i att fråga dem angående bygglov och tar en eventuell straffavgift om det vill sig så illa. Det är ju inte ens säkert att de någonsin kommer att märka att jag satt in ett par boxar. De vet väl inte ens hur min lada ser ut invändigt, nu innan ombyggnad.

Du måste ju kunna lämna ett meddeland i växlen och be att de ringer tillbaks? Såna får jag flera per dag för det mesta (är kommuntjänsteman själv :angel: )

Chlo skrev:
Tack alla för svaren. Det är alltid bra att få olika synpunkter. Det känns som att jag inte bör behöva varken bygglov eller förprövning, men det är väl bäst att kolla med kommunen vad de säger om det.

Som sagt var, jag ska bara ha två hästar och vi har 13 hektar mark (visserligen en del skog). Närmsta granne har vi några hundra meter till (är lite dålig på att bedöma).

Förprövning behövs ALLTID på ombyggnation och nybyggnation . Kontakta Länsstyrelsen! Oavsett hur många boxar....

mvh
Carina på Cesam Arabians

Cesam skrev:
Förprövning behövs ALLTID på ombyggnation och nybyggnation . Kontakta Länsstyrelsen! Oavsett hur många boxar....

mvh
Carina på Cesam Arabians

Enligt nedanstående text ska jag inte behöva förprövning.

Förprövningar av djurstallar
Förprövning av djurstallar är en form av bygglov som infördes i Sverige redan 1973. Djurskyddsmyndigheten är central tillsynsmyndighet då det gäller förprövning av djurstallar. Länsstyrelsen är den myndighet i länet som ansvarar för prövningen enligt djurskyddslagen och djurskyddsförorningen.

Kravet på förprövning gäller alla ny- om- och tillbyggnader som är avsedda för lantbrukets djurhållning, även enkla byggnader som t ex ligghallar för utegångsdjur, pälsdjursuppfödning mm. Vid små anläggningar, där en anläggning i detta sammanhang definieras som en eller flera byggnader för djurhållning som är belägna på samma fastighet finns dock undantag. Förprövning behövs inte om antalet djur av berört djurslag efter den planerade byggnadsåtgärden understiger:
5 hästar
, 10 vuxna nötkreatur, 20 ungnöt, 10 vuxna svin, 50 slaktsvin, 100 tillväxtgrisar, 20 vuxna får, 20 vuxna getter, 500 fjäderfän utom strutsfåglar, 3 strutsfåglar.

Om flera djurslag hålls i samma utrymme gäller särskilda regler. Byggnadsåtgärder som inte behöver förprövas är naturligtvis inte undantagna från gällande djurskyddsbestämmelser. Att dessa följs kontrolleras av kommunernas djurskyddsinspektörer.

Tack för alla svar!

Om någon är intresserad så har jag äntligen fått tag på en bygglovsperson på kommunen (ringde ca 10ggr, tillslut bad jag dem ringa upp mig som Athena föreslog). Jag beskrev min situation och hon svarade att vi inte behöver bygglov. Skönt, för vi har redan börjat... :angel:

Ang förprövning så har Cesam fel o de övriga rätt. Ang bygglov så behöver man inte det vid nybyggnation av ekonomibyggnader på jordbruksfastghet men däremot av ngn
anledning vid förändrat användningsområde men så länge man håller sig till "jordbruksanvändning" så verkar kommunerna inte använda sig av rätten. Kan tänka mig att regeln mera är till för att hindra att man gör bostäder el industribyggnader av ekonomibyggnaderna.
PL

Liknande trådar

Anläggning Om man ska bygga boxar för två hästar i en byggnad som är klassad som ekonomibyggnad, behövs förprövning då ? Byggnaden är en lagård...
2
Svar
20
· Visningar
1 565
Senast: skogaliten
·
Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
2
Svar
29
· Visningar
3 083
Senast: ameo
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 171
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 021
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar