Bygga vinterhage+jordning och rymmande hästar

S

stina23

Måste bygga en ny och säkrare vinterhage (pga rymmande hästar - man håller minst sagt på o bryta ihop!) men det är ju omöjligt att få ner några trästolpar i backen, kan man satsa på plaststolpar med typ stålspets?? Hur får ni bra jordning o ordentlig ström på vintern??

Tacksam för svar!

Sv: Bygga vinterhage+jordning och rymmande hästar

Jag vet att det har funnits ett elband som heter eller kallas "Polarbandet" där halva bandet är jordning och den andra halvan är ledaren, om det finns kvar vet jag inte. Annars får du ta två elband-elrep och sätta på en decimeters avstånd från varandra där det ena funkar som ledare och det andra som jord. Hyr en jordborr hos en hyrfirma så kan du borra hål för stolparna, funkar i frusen jord.
Tack och lov så har jag en häst som inte rymmer, :p repet räcker henne till knäna så hon skulle kunna kliva över det och elaggregatet vet jag inte ens var det är. :o

Hej, tack för svaret. Jo polarband har jag hört ska vara bra.. Jag förstod inte riktigt hur du menade att jag skulle sätta elbanden-elrepen för att den ena ska funka som ledare och den andra som jord..

Du sätter upp två rep/band/trådar med bara någon cm mellanrum och kopplar jord o´på den ena och ström på den andra. Blir alltså "dubbelt" så mycket tråd som går åt, men det är effektivt. När hästen går på båda trådarna så jordar den direkt, och rejält... :)

Jenny

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 595
Senast: skogaliten
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 180
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 986
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama