Bygga vindskydd - kondens med plåttak?

taccotad

Trådstartare
Är på god väg med vårt vindskydd till hästarna. Har ett problem, min far är här och hjälper oss och han pratade om att vi ev skulle fästa upp armerad presennen under plåttaket så ev kondens kan rinna ner på presenningen och sen ut.
Är detta nödvändigt? Vi har köpt hem sådan men är fortfarande tveksamma.

Sv: Bygga vindskydd - kondens med plåttak?

Det ska väl inte kunna bildas kondens i ett vindskydd? Inget jag varit med om tidigare iaf

Har inte haft problm med kondens i mitt vindskydd. Dock laker det in lite vatten vid spikhalen.

Det har jag aldrig hört talas om. Vart skulle kondensen komma ifrån menar du?

Svarar er alla.

Det var min far som hört nåt om att det kan bildas kondens på plåttak. Men han visste inte säkert, det är därför jag frågar här.

Jag tycker inte heller det bordet bildas kondens. Är ju öppet på hela framsidan av bygget så det lär knappast bli nåt tättslutande.

Jag fick också höra det där när vi byggde vindskydd. Det skulle vara just att luften i lösdriften blir lite varmare om hästarna står där, plus ev bädd som ligger och pyr. Är då plåttaket kallt så bildas det alltså kondens enligt "kunniga".
Vi satte upp plast och skivor i taket, men jag vill ta ner dem då de börjat mögla :(

Hur som helst, jag tror inte att hästarna står där och ångar såpass att det skulle bli ett problem faktiskt.

Jag har bara plåttak i både vindskydden och ligghallen. DVS inget undertak.
Aldrig haft problem med kondens. Det är ju såpass öppet i o m att man har en stooor ingång.
Har haft bädd i ligghallen varje vinter men ingen kondens.

Så bygg på enklaste sätt ni, bara plåttak!

Aha, tack för alla svar!

Det är på gång nu med själva taket så det var därför vi behövde veta. Ska nog köra på utan den där plasten då.

Jag tycker också att det borde lufta så pass mycket tack vare den stora öppningen. Vårt är 5*7 meter dvs 7 meters öppning. Eller är det någon annan som har en bättre lösning med öppningen?

Har ni bilder på era vindskydd får ni hemskt gärna lägga ut dom. Själva stommen är ju byggt på vårt vindskydd nu, längtar tills det är klart!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 074
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
8 833
Senast: Ponsa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 356

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka