Bygga upp muskler och kondition?!

L

Leila

Behöver många svar om hur jag ska bygga upp muskler och kondition på min medryttarponny. Sadeln verkar inte ligga som den ska då han vägrar att jobba,bockar och sticker till grinden. Så i mitten av augusti när han kommer tillbaka från sommarbetet så tänkte jag träna honom barbacka tills vi kommer på var problemet ligger. Samtidigt kan jag träna min balans...

Så MÅNGA svar! :laugh: :rofl:

Sv: Bygga upp muskler och kondition?!

Testa att använda sökfunktionen, det har skrivits hundratals trådar om att bygga muskler och få bättre flås. :idea:

Ta ut en sadelprövare och köp ev ny sadel om den du har sitter illa,
det kan skada mkt mer än man tror.

Lycka till.

Precis, använd sökfunktionen, detta nåste vara bukes vanligste tråd...;)

....och medans ni letar sadel kan ni ju alltid snabbjobba honom framför rockard för att få upp konditionen. ;)

Fast snabbjobba gör man inte med hästar som saknar flås. ;) Det är alldeles för hög belastning.

har den dåligt passande sadel blir det svårt för hästen att bygga muskler. Skritta långa sträckor är bra för konditionen, intervall träning är väl oxå bra (har inte provat själv men hört från andra). För att bygga msukler bra utrustning, ridas i form så den får jobba med rygg och buk msukler och hela överlinjen kmr då musklas. klättring. Vila är ocå viktigt så att musklerna hinner vila upp sej. Jag brukar ävenm masera och stretcha min häst efter varje rdpass.

Hej Lollo!

Om det är sadeln som är problemet så är det prio ett att byta denna till en sadel som passar BRA. Det blir en märkbar skillnad på hur hästen arbetar med en sadel den trivs i, då den vågar slappna av, och få upp ryggen, jämfört med en sadel som trycker på ryggen vilket skapar spänningar och obehag och leder till att hästen blir motvillig till att sadlas och ridas överhuvudtaget. Vi har haft det problemet i många år, men sedan vi hittade en sadel som hästen är nöjd med så har allting fallit på plats.

Som du säger - rid barbacka och träna upp din egen balans så länge, samt att man känner hästen bättre utan sadel, vilket är en fördel i dressyrarbetet. Dressyr överhuvudtaget - att arbeta med volter och serpentiner och öppna och sluta, halter och tempoväxlingar ger hästen något att tänka på hela tiden (mindre tid att tänka på bus) samt att det stärker hästen och ökar kontrollen, vilket ju är grunden till all ridning.

Bästa sättet att få upp muskler, balans och kondition på en häst är att rida ut i skogen i varierande terräng. Bara att skritta över stockar och stenar ger väldigt mycket muskler, rida på backiga stigar, och för att få upp konditionen kan man intervallträna hästen i galopp en gång i veckan. Det behövs inte så mycket åt gången, utan börja med lite, och öka på allteftersom hästen blir starkare.

Lycka till med ponnyn!
Mvh / Gabbi & Jazirah

Tack jag ska ut på riktiga skritt turer nu när han kommer hem från betet barbacka och sen öka till trav o sen galopp allt efter att han bli starkare.

Jag ska även prata med hans ägare om hur sadeln sitter då jag har märkt att han jobbar lite bättre utan den :p

Krama Jazi o bebisen från mig =)

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 735
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen förväntar jag mig inte att någon har något svar. Jag har det verkligen inte själv 😅 Som många vet har det senaste året varit...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 412
Hundhälsa Hej! Är det någon som har tips på skonsamma sätt att bygga muskler på en hund? Jag har en schäfertik på 2 år som behöver bygga muskler...
Svar
7
· Visningar
1 292
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V