Bygga upp muskler m.m?

P

Pichan

Hej hallå. :confused:
Jag här bara nån fråga och det är , kan ni ge mig tips på hur jag ska bygga upp muskler på min häst nu i höst/vinter/vår. Eller min och min, det är min foderponny och det är ju förstås roligare för ägaren och få tillbaka en välmusklad ponny än en omusklad. ;)

Sen undrar jag också om nån kan berätta hur jag ska få honom hoppglá, eller, rättare sagt. Han ÄLSKAR och hoppa, men jag vill få honom ännu mer intresserad och behålla den glädjen. Han är väldigt ung...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bygga upp muskler m.m?

Vet inte hur konditionen är på honom i dagsläget, men att han arbetar i en korrekt form är ju grundläggande för att han överhuvudtaget ska kunna bygga några muskler.
Är hästen mycket otränad så skulle jag börja på med långa skrittpromenader för att sedan lägga in klättring i skog och mark.
Handlar mycket om varierad träning och en väl sammansatt foderstat, kommer man långt på :)

till hoppfrågan!!!

variation mycket viktigt för en unghäst,hoppa inte för ofta.
ställ hinder i alla fyra hörnen o hoppa i följd av två hästar är superkul.
hoppa två varv samtidigt om hästen är i bra kondition o form.skitkul för dom.

och såklart löshoppning.det är jättekul och det är mumma för hästens rygg!!!!:rofl:

ska du ygga muskler är det skritt som gäller.rask skritt på lång tygel.
o klättra.

För att behålla intresset är mitt tips att inte hålla på för länge. Aldrig trötta ut hästen på hinder, utan styrke och konditionsträning får man göra på annat håll när hästen är ung. Rid inte för hårt i unga år heller och variera träningen mycket! lite backar, lite hoppning, lite mer dressyr och en hel del skritt så blir den stark och håller länge. :)

Trava på små volter, speciellt 8or.
Korta tempoväxlingar, men det förutsätter att hästen är lösgjord och rör bakkärran.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 191
Senast: Juli0a
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 343
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 326
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 230
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar