Bygga upp galoppen

M

Mellic

Jag har kämpat med min häst som jag köpte i mars... Hennes galopp är inte helt okej hon orkar inte bära upp sig riktigt och det blir jobbigare när jag är på... Hon har antagligen haft en skada i ena benet men de ska gå att kuna träna upp. Har du några tips om några övningar? Skulle bli glad för svar! :)

Sv: Bygga upp galoppen

Följer gärna denna tråd.
har liknande problem med min ena häst

Det är ganska enkelt. Galoppen stärker du genom att fatta galopp, sakta av, fatta ny, sakta av, fatta ny. Byta varv fatta galopp, sakta av, fatta ny, sakta av, fatta ny..... ah du fattar va?

Jag hade ungefär samma problem med min unghäst, han hade helt enkelt ingen styrka i galoppen, detta året har jag tränat jättemkt på galoppen, och nu är det den gångarten han har lättast för. Jag tränade mkt lösgalopp (under ordnade former naturligtvis), oftast med någon form av inspänning (chambonen passade min häst väldigt bra). Det gjorde att han lärde sig bära sig själv utan någon belastning på ryggen. En annan sak som man kanske alla gånger inte tänker på är att galoppen och skritten "hör ihop" på så sätt att för att få en bra kvalitativ galopp så är det väldigt bra att träna skritten!! Sedan tycker jag det är lättast att lära hästen saker i skogen, så det är det upperliga tillfället att träna galoppfattningar, som tex innan en uppförsbacke där du brukar galoppera, där får man oftast bra galoppfattningar eftersom hästen vet vad den ska göra!
Lycka till med galoppträningen!:D

Min häst hade väldiga problem med sin högergalopp i början då hon blev min. Förutom att jag tränade så att hon skulle bli jämnare och lika stark i båda sidorna hade jag också en galoppövning som vi gjorde då vi red ut i terräng, alltså ett par gånger i veckan. Det gick ut på att galoppera 20 steg med kort, samlad galopp (så samlad det gick), sedan länga i 20 galoppsteg, sedan återigen 20 korta, samlade steg och så 20-30 skrittsteg. Detta upprepade vi 5 ggr per uteritt. Vi höll på så här åtminstone en hel vinter.

Jag tyckte denna övning förbättrade min hästs galopp. Lycka till! :)

Jag skulle tömköra och träna fattningar, öka-minska galoppen på töm. Då ser du hur hästen jobbar och den får möjlighet att stärka upp sig utan ryttare och hitta sin egen balans. Jag har gjort det med min unghäst och det ger snabbt resultat.

Det är ganska enkelt. Galoppen stärker du genom att fatta galopp, sakta av, fatta ny, sakta av, fatta ny. Byta varv fatta galopp, sakta av, fatta ny, sakta av, fatta ny..... ah du fattar va?

Jag håller på med det men hon tappar backbenen och det käns hemskt.. Vet du om jag kan hjälpa hästen på något sätt?

Galoppbommar och gymnastikhoppning funkar super på min häst! Han är mycket stadigare och mer balanserad I galoppen efter att jag hoppat 1 gång/vecka under ett par månader. Bomövningar är extra bra för såna hästar som lätt faller isär och gärna rusar för över bommarna är de tvugna att bromsa upp och balansera sig. dessutom tycker de flesta hästar det är kul :)
Tänk bara på att ha bra avstånd mellan hinderna/bommarna så att de passar hästen.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 278
Senast: JohannaB
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 514
Senast: Sesca
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden