Bygga upp en ny gård

Handlar ju lite om vad man är beredd att betala. Vet folk som fått köpa loss en bit mark av bönder (för att just få hagmark till sina hästar) men det har ju inte varit till vanliga markpriset precis utan rejält mycket högre.

@Ajda Mitt tips är att köpa en mindre skogsfastighet med lämplig markfördelning som kanske har någon plätt gammal delvis igenvuxen åkermark/vall/liknande på sig och då bygga upp hus och byggnader där och utöka åkermarken eftersom med avverkning och bearbetning av marken. Förutsatt att det finns skogsmark för rimlig summa där ni vill bo, kanske lite dyrt/svårt i Skåne eller nära storstad söderut men iaf här vid norrbottenskusten är det möjligt. Bättre ekonomiskt än att försöka få köpa jordbruksmark av bönder.
Delvis KL

Alltså att tro att man ska kunna köpa en färdig (häst-)gård precis där man vill bo är, precis när man vill köpa, är antagligen omöjligt.

Men att köpa något med igenväxta hagar, eller oanvändbara eller icke-existerande ekonomibyggnader, eller med bostadshus med stort renoveringsbehov (eller en kombination), eller på "fel ställe", är mer rimligt.

Jag skulle hur som helst INTE rekommendera att köpa obebyggd jordbruksmark/skogsmark för att försöka bebygga den, åtminstone inte om man inte är van vid att driva jättekomplexa projekt inom lantbruk. Det finns såå många regler som man bör vara insatt i....

Förutom att det är skitdyrt att bygga nytt, så finns det, låt mig kalla det "intressanta" utmaningar runt sådana projekt.som om det alls får bebyggas, om bygglov kan fås, och mycket, mycket mer.

Bättre (och antagligen billigare i slutändan) är att köpa något med mer eller mindre fallfärdiga byggnader, och bygga om, renovera och kanske komplettera med någon ny byggnad (t.ex. stall).

De flesta fastigheter i "hästgårdsstorlek" (2-6 hektar är rätt vanligt) har mer mark som går att använda till rasthagar/beten än vad som syns på pappret, det finns ofta skogsbackar som går att renovera.
Och fastigheter med större skogsandelar "skogsgårdar", har ofta rätt stora områden som varit betesmark.
Leta efter "lövskog" eller "hagmarksskog" i skogsbruksplanen!

Fast 4 hektar var ett exempel och jag har inte tänkt bygga mig ett fort att bo i eller ett stall med 10 boxar. Men tack för din upplysning (eller snarare idiotförklaring). 4 hektar skulle räcka för oss.

Eh?
Du frågar en fråga utan att specificera hur många hästar eller hur stort hus du ska sätta på "gården" vilket också oftast innebär någon sorts ekonomibyggnad och tycker du blir idiotförklarad när någon vänligt säger åt dig att tänka på att ett hus, tomt och det runt tar mycket mark?

Visst har vi gårdar runt här som har ca 3 hektar hagar, dvs ca 4-5 hektar mark sammanlagt, och ca 10 hästar på den marken. Men, det är knappast snack om bete även om de har "sommarhagar". De måste stödfodra tidigt på sommaren.

Jag har ca 5 hektar skogsmark till två hästar, inget sommarbete (kallblod) och tycker det är perfekt storlek. Då tar alltså ekonomibyggnader, hus, ridbana och tomt runt huset ca 3 hektar.

Jag skulle hur som helst INTE rekommendera att köpa obebyggd jordbruksmark/skogsmark för att försöka bebygga den, åtminstone inte om man inte är van vid att driva jättekomplexa projekt inom lantbruk. Det finns såå många regler som man bör vara insatt i....

Förutom att det är skitdyrt att bygga nytt, så finns det, låt mig kalla det "intressanta" utmaningar runt sådana projekt.som om det alls får bebyggas, om bygglov kan fås, och mycket, mycket mer.

Inte vet jag om det behöver vara så svårt. Det var denna lösning vi var inne på innan vi hittade vår just fallfärdiga gård som vi renoverar upp (hade blivit billigare att klappa ner och bygga nytt modulhus ;) ) och vet om några som gjort just det och kommit undan väldigt bra ekonomiskt med tanke på priserna på tomter och hus i trakten.

Går alltid att ta hjälp av kunniga om man tycker reglerna är svåra och besked om det är möjligt att få bygglov för bostadshus och ekonomibyggnader går att få innan genomförande av köp. Men självklart underlättar det om det finns byggnader på marken så pass att det går att klassa som ombyggnad istället för nybygge.

Det är möjligt at det skulle kunna bli billigare, i en teoretisk bemärkelse, att bygga nytt i något visst fall, än att renovera.

Men det är väldigt sällan det är billigare. Jag har egentligen aldrig sett några sådana verkliga exempel, vare sig avseende bostadshus eller ekonomibyggnader.
Ekonomibyggnader bygger man i regel som en investering i fastigheten

Men framför allt, så är det en hel massa regler och problem man ställs inför, om ska bebygga en obebyggd jordbruksfastighet.

Bara för att ta några frågor:

Kan det överhuvudtaget beviljas bygglov för bostadshus på fastigheten? Och kräver kommunen bygglov för ekonomibyggnader eftersom de räknar fastigheten som hästgård?

Anlägga väg till fastigheten om sådan inte finns behöver man också göra.

Finns det el? Hur mycket kostar det att få el till fastigheten? Kan gå på flera hundra tusen.

Vatten och avlopp, att få tillstånd till att borra brunn och anlägga avlopp där det tidigare inte ens finns en avloppsanläggning kan bli en svår resa, i synnerhet om fastigheten finns inom "nitratkänsligt område". Kostar också mycket pengar.

Sedan tillkommer olika regler för hur man ska bygga funktionella och lagliga ekonomibyggnader, och eventuellt förpröva.

Det är ett stooort projekt, att bebygga från scratch!

Hur för man om man vill starta upp och bygga en liten gård? Att köpa en tomt och sen försökta arrendera mark känns inte som ett säkert alternativ.
Jag tror absolut att man kan prata med markägare, men inte med bönderna. Det finns betydligt fler markägare än de som brukar marken.

Hade jag varit er hade jag tagit bilen och åkt omkring och hittat ställen där jag känner att jag kanske vill bo och sen ringt lantmäteriet för att kolla upp fastigheten och sen ringt fastighetsägaren för att se ifall de vill sälja.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 660
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·
Samhälle Testar att skriva här i hopp om att någon haft erfarenhet av något liknande; jag är så uppgiven, trött och ledsen. För ganska exakt ett...
2
Svar
32
· Visningar
4 566
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar