Delvis KLHandlar ju lite om vad man är beredd att betala. Vet folk som fått köpa loss en bit mark av bönder (för att just få hagmark till sina hästar) men det har ju inte varit till vanliga markpriset precis utan rejält mycket högre.
@Ajda Mitt tips är att köpa en mindre skogsfastighet med lämplig markfördelning som kanske har någon plätt gammal delvis igenvuxen åkermark/vall/liknande på sig och då bygga upp hus och byggnader där och utöka åkermarken eftersom med avverkning och bearbetning av marken. Förutsatt att det finns skogsmark för rimlig summa där ni vill bo, kanske lite dyrt/svårt i Skåne eller nära storstad söderut men iaf här vid norrbottenskusten är det möjligt. Bättre ekonomiskt än att försöka få köpa jordbruksmark av bönder.
Alltså att tro att man ska kunna köpa en färdig (häst-)gård precis där man vill bo är, precis när man vill köpa, är antagligen omöjligt.
Men att köpa något med igenväxta hagar, eller oanvändbara eller icke-existerande ekonomibyggnader, eller med bostadshus med stort renoveringsbehov (eller en kombination), eller på "fel ställe", är mer rimligt.
Jag skulle hur som helst INTE rekommendera att köpa obebyggd jordbruksmark/skogsmark för att försöka bebygga den, åtminstone inte om man inte är van vid att driva jättekomplexa projekt inom lantbruk. Det finns såå många regler som man bör vara insatt i....
Förutom att det är skitdyrt att bygga nytt, så finns det, låt mig kalla det "intressanta" utmaningar runt sådana projekt.som om det alls får bebyggas, om bygglov kan fås, och mycket, mycket mer.
Bättre (och antagligen billigare i slutändan) är att köpa något med mer eller mindre fallfärdiga byggnader, och bygga om, renovera och kanske komplettera med någon ny byggnad (t.ex. stall).
De flesta fastigheter i "hästgårdsstorlek" (2-6 hektar är rätt vanligt) har mer mark som går att använda till rasthagar/beten än vad som syns på pappret, det finns ofta skogsbackar som går att renovera.
Och fastigheter med större skogsandelar "skogsgårdar", har ofta rätt stora områden som varit betesmark.
Leta efter "lövskog" eller "hagmarksskog" i skogsbruksplanen!